גולן יוכפז וענת דוידוב שוחחו הבוקר (שני) עם בכיר המשטרה לשעבר דוד צור בתוכניתם ב-103FM על הימים האחרונים, בהם בתוך 72 שעות נהרגו חמישה אנשים בחיסולים או בנסיבות הקשורות לעולם התחתון. אתמול אף נהרג גבר מפיצוץ רכב בחולון ומעט לאחר מכן, באירוע נפרד, צעיר בן 28 נורה למוות בחיסול ממוקד באשקלון. צעיר נוסף שנורה באירוע נפצע קשה ופונה לבית החולים ברזילי.

מפקד תחנת משטרת אשקלון על החשד לרצח הצעיר (צילום: דוברות המשטרה)

"היו יריות במגזר הערבי ושם עיקר הבעיה כי האירועים שהצטברו ביממה האחרונה גם אשקלון, חולון, נתניה, אין קשר בין האירועים מבחינת המשטרה, כל אירוע כזה - חקירה בפני עצמה. מבחינת הציבור זה פוגע מאוד בתחושת הביטחון", טען והוסיף: "כל מה שקשור למאבקים בין ארגוני פשיעה, שם המודיעין צריך להיות הגורם המשמעותי. בשנים האחרונות, גם בתקופה שלי, הטיפול בארגוני פשיעה היה תמיד בראש סדרי העדיפויות של המשטרה, וגם כאן צריך לומר, המשטרה בשנה האחרונה הייתה משטרה מותשת, בתוך כל הכאוס הבריאותי, פוליטי שיש לזה השלכות תקציביות קשות מאוד על הארגון, משטרה ללא מפכ"ל מכהן".

כשנשאל האם זאת הסיבה בגללה השירות המודיעיני בתקופה הזאת פחת ונחלש השיב כי "אני לא יכול לומר את זה, אבל משטרה שעסוקה כל היום ב'כן מסכות לא מסכות' היא בטח משטרה פחות אפקטיבית בכל מה שקשור לפשיעה. בנושא של אלימות ברחוב, או בכבישים, ההתדרדרות באלימות בכלל בחברה הישראלית, ובחברה הערבית בפרט, היא לא עניין משטרתי גרידא, צריך להגיד את זה. היא עניין חברתי-לאומי".

בנוסף, נשאל האם יש קשר להנהגה שלא קיימת, לתקציבים, כוח אדם ותשומת לב וטען כי "לגמרי, אני חושב שהעובדה שאין תקציב מדינה לארגון כמו משטרה, צבא, בכלל כל משרד הבריאות ומשבר החיסונים עכשיו זה וודאי קטסטרופה אבל ברמה המקומית, מפקד מחוז, אלה גופים שיודעים ויטפלו יפה מאוד, יש פה שני פאזות בטיפול באירועים כאלה – מניעה, המודיעין מאוד קריטי, ובזה המשטרה יחסית פחות מצליחה והשני בתגובה. בתחום חקירת האירועים אחרי שקרו – המשטרה מצוינת. במגזר היהודי, במגזר הערבי פחות. היכולת של המשטרה לחשוף את העבריינים במגזר הערבי יותר נמוכה מאשר במגזר היהודי. הולכים להשתחרר מספר עבריינים קשים, בעיקר בדרום".

עם זאת, העביר ביקורת על השר לביטחון לאומי, אמיר אוחנה, כאשר אמר שלדעתו הוא לא מפנה את תשומת הלב לאלימות: "יש לי כמה דברים להגיד לשר לביטחון פנים אבל אני עוקב גם אחריו וגם אחרי המפכ"ל החדש ושניהם מאוד מסורים לנושא הזה, הייתי בכמה מפגשים איתם, בעניין הזה הוא מאוד מסור. הבעיה העיקרית היא בין ההצהרות בהקמה של ארגונים, גופים והקצאה של משאבים, היעדר תקציבים, בסופו של דבר אם אין את המטריה התקציבית הנדרשת להשקעה של טכנולוגיות באירועים האלה, גם החבר'ה הכי טובים לא יצליחו".

למרות זאת, צור ביקש להדגיש כי עדיין אין תחושה של אובדן שליטה ואמר כי "אני לא חושב שזה המצב, אין קשר בין האירועים. זה נכון שצבר אירועים יוצר תחושה, אבל אני חושב שבדבר הזה נראה מהר מאוד שהמשטרה מגיבה. המגזר הערבי? סוגייה כבדה, המשילות בנגב? דבר מטריד, אבל אסור להזניח את הזירות האלה רק לפעילות מבצעית של המשטרה".