לקראת יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל, השיקו יקבי כרמל מהדורה מיוחדת בעיצוב חגיגי של יין מבעבע בסגנון למברוסקו מבית Giacobazzi האיטלקי. האמת, קצת תמוה שביום העצמאות הישראלי משיקים דווקא יין איטלקי, מה גם שביקב ידעו להכין יינות מבעבעים לא רעים כלל ועיקר. אני אפילו מתגעגעת בסתר לפרייבט קולקשן המבעבע, שהיה שוכן באופן קבוע במקרר הביתי שלי, ללא קשר לחגיגות מיוחדות. מאידך, במחירי הלמברוסקו, הפרוסקו והקאווה היצרנים הישראלים לא יכולים להתחרות וזה אולי מסביר את העניין.  

מתאים לנו 
מכיוון שלא מייצרים כרגע ביקב יין מסוג זה, בואו לפחות נשיק כוסית מבעבעת לחגנו, גם אם היא לא מתוצרת כחול לבן. ויש עוד סיבה, אפילו טובה יותר, הלמברוסקו החצי יבש מתאים לחיכם של ישראלים רבים, כמו גם למזג האוויר שלנו ולאוכל הים תיכוני. או כמו שאומר רן אסא, מנהל השיווק של היקב: "למברוסקו הוא המשקה האידיאלי לחגיגות ערב יום העצמאות ולחגיגות "העל האש" ביום שאחרי, בתקווה שהשנה נוכל לחגוג כמו שצריך ולהרים כוסית לחיים."

ג'קובזי למברוסקו. מהדורת עצמאות 2021 (צילום: איל קרן)
ג'קובזי למברוסקו. מהדורת עצמאות 2021 (צילום: איל קרן)

מה זה למברוסקו
קודם כל הבהרה קטנה: למברוסקו הוא לא שם של יין, לא של מותג ולא של אזור, כמו שרבים סוברים. למברוסקו הוא שמו של זן ענבים, ממנו מייצרים גם יינות אדומים וגם, ובעיקר, יינות מבעבעים, יבשים וחצי יבשים. ניתן למצוא את הזן בעיקר בארבעה אזורים במחוז אמיליה רומאניה ובאזור אחד בלומברדיה. יש זן הזה היסטוריה ארוכה מאוד, ובאימפריה הרומית אף העריכו אותו מאוד, בעיקר בשל התפוקה הגבוהה שלו. 

מי זה ג'אקובזי
יקב ג'אקובזי נמצא בלב חבל אמיליה רומאניה שבצפון איטליה, ומשלב מסורת וחדשנות מאז 1958. ביקב מתמחים מעל 50 שנים בייצור יינות מבעבעים ותוססים, למברוסקו, מוסקטו ופרוסקו. יינות הלמברוסקו מיוצרים בשיטת Charmat האיטלקית (בדיוק באותה שיטה בה ייצרו את הפרייבט קולקשן המבעבע של 'כרמל' לפני שנים לא רבות). כמות האלכוהול ביינות עומדת בדרך כלל על כ- 9%. 

השורה תחתונה
Giacobazzi למברוסקו לבן חצי יבש הוא יין מבעבע קל עם ניחוחות פרחוניים ופירותיים, טעם פירותי ומתיקות לא מכבידה המאוזנת על ידי חמיצות רעננה ובועות משמחות. אפשר סתם להרים כוסית לחיים להנאתנו או לצרוך את היין  כאפריטיף, אך הוא ילווה יפה גם ארוחות קלות, במיוחד מנות דגים, גבינות או קינוחים, ארוחות פיקניק או נשנושים במסיבות. השורה התחתונה המכרעת היא המחיר: 25 שקלים בלבד.

רגע, יש עוד
בנוסף ללבן החצי יבש והחגיגי, ניתן למצוא בישראל יינות נוספים מבית היוצר של Giacobazzi:  
למברוסקו אדום חצי יבש:
יין בעל צבע אדום עמוק. היין בעל ניחוח פרחוני נפלא עם רמזים של תות שדה ודובדבנים. הטעם החצי יבש מאוזן באופן נעים על ידי הרעננות, ומבליט את טעמי הפירות האדומים. 
      
למברוסקו רוזה חצי יבש: יין בעל צבע ורוד מבריק, ניחוחות של פרחים עם רמזים של סיגליות. הטעם אלגנטי ופירותי, חצי יבש עם סיום של פירות אדומים.

ג'קובזי למברוסקו (צילום: איל קרן)
ג'קובזי למברוסקו (צילום: איל קרן)