לאחר שבשנה שעברה לא ניתן היה לקיים את המרוץ "רצים לזכרם" בשל התפרצות הקורונה, חוזר השנה המרוץ שהפך למסורת, והפעם במתכונת מיוחדת. "רצים לזכרם" יתקיים למשך שעה אחת מחר ביום הזיכרון בכל הארץ באותה השעה, 17:30. הוא פתוח לכל מי שרוצה לרוץ לזכרו של אדם יקר לו, או לזכרו של נופל אקראי ממאגר של עשרות אלפי נופלים מאז קום המדינה באתר "רצים לזכרם". 

את המרוץ הגה לפני חמש שנים ומוביל גם היום בועז יעקב, חובב ריצה שבשירותו הצבאי בשייטת 13 איבד כמה מחבריו הטובים לנשק וגם חברים לחיים. לאחר שבמשך שנים הנהיג בהתנדבות קבוצה לקידום נוער דרך פעילות הכנה לצבא, הוא הקים את עמותת "דרך הרגליים", על מנת לקדם מטרות חברתיות משמעותיות על ידי פעילויות ספורט שונות. במקביל, המשיך יעקב בתחביב הריצה שלו, שאיפשר לו לדבריו בימי זיכרון לפרוק חלק מהרגשות שעולים בו ביום זה.

"מצאתי את עצמי יוצא לריצה בנופיה הקסומים של ארצנו היפה בשיאו של יום הזיכרון, ריצה שבה בעיקר זכרתי את הקרובים לי והרגשתי רגשות עמוקים של עצב וכאב שהפכו להכרת תודה לאלה שהקריבו בשביל כולנו את היקר מכל", מספר יעקב, שהקים את המיזם מתוך מטרה להפוך את הריצה לפעילות לאומית ארצית ביום הזיכרון.

פרויקט רצים לזכרם (צילום: יחצ)
פרויקט רצים לזכרם (צילום: יחצ)


בשנה הראשונה לקיומו של המרוץ נרשמו אליו כ־4,700 איש, ומאז מדי שנה מספר המשתתפים גדל בכמה אלפים. לאחר כל מרוץ התמלא עמוד הפייסבוק של המיזם במאות צילומים מרגשים של רצים מרחבי הארץ בחולצות עם הלוגו "רצים לזכרם" ודגלי ישראל בידיהם. "זה מרוץ חוצה מגזרים, עדות ודעות, ותפקידו לאפשר לנו כאומה לזכור את כלל הנופלים באשר הם", מסביר יעקב.

הרישום ל"רצים לזכרם" מתבצע דרך האתר www.memorun.org, ותמורת תשלום סמלי של 40 שקל מקבלים חולצת ריצה לבנה עם סמל המרוץ. המערכת תאתר באופן אקראי שם של נופל/ת במערכות ישראל שלזכרו ירוצו, כשלכל נרשם נשלח קישור ובו מידע מפורט על הנופל שהוא נבחר לרוץ לזכרו. מי שמעוניין, יכול להוסיף שם של נופל/ת נוסף שלזכרו הוא רוצה לרוץ - ושני השמות יודפסו על גבי המספר שנתלה על החולצה. קובץ עם שם הנופל נשלח במייל לנרשמים בפורמט של "מספר חזה", ואותו הם מדפיסים ומצמידים לחולצה בעת הריצה.