הכתב הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM וסיפק פרטים על סיפורו הטראגי של איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו. "מצבו של איציק סעידיאן עדיין קשה מאוד, אין לי בשורה מעודדת בעניין הזה", אמר.


"העיתוי כל כך מצמרר, כי זה קרה ממש בערב יום הזיכרון. מי ששירת הרבה שנים בצה"ל יודע שיום הזיכרון מתחיל כבר עכשיו, כלומר המועקה מתחילה כבר בערב. אתמול חטפנו מכה קשה בבטן, וזה לא משנה אם הכרנו את איציק באופן אישי או לא", הוסיף.

טל הסביר גם מה קדם למעשה הקשה: "הרקע של הסיפור הזה הוא רקע של מאבק שהיה מול אגף השיקום מול משרד הביטחון על נושא של הכרה באחוזי הנכות, כשהיה ויכוח על כמה אחוזים הוא צריך להיות מוכר: 25% או 50%. אלי סבן, עו"ד שמתמחה בתביעות דומות, טען אתמול שהייתה רשלנות גדולה בטיפול בתיקו של איציק. זה לא שבאגף השיקום יש אנשים שלא רוצים לעזור, יש שם אנשים שהלב שלהם הוא עם נכי צה"ל. הבעיה היא במערכת". 

"לאגף השיקום באופן גורף יש מגבלות ובעיות, לפעמים עם התקציבים, לפעמים עם החוסר ברופאים ולפעמים עם מערכת שאם השנים הפכה לפחות ופחות מקצועית. יש בעיות מובנות ובירוקרטיות בתהליך שהחייל צריך לעבור כדי להוכיח שהוא פגוע נפש. למה איציק לא פנה בסוף לבית המשפט? כי הוא יודע לאיזה מהלך הוא הולך. כי הוא יודע שהוא הולך למהלך של הוכחה, וזה היה גדול עליו", ציין. 

בסיכום דבריו הסביר כי "כשאנחנו מדברים על בעיות של נכי צה"ל במערכת, הנושא של הפוסט טראומה הוא עוד יותר קשה. כי אם יש בעיה בהכרה של אחוזי נכות של הנכים, כאן שזה הופך להיות משהו שהוא לא תמיד מדע מדויק, אז המצב הוא עוד יותר קשה. כי לך תוכיח כמה אחוזי נכות יש לך. אני לא אומר שאין צורך בבקרה. בוודאי שכן, אבל ההסתכלות צריכה להיות מרחיבה. נכון שיכולים להיות מקרים בהם נוכלים עובדים על המערכת, אבל רוב האנשים שעברו את החוויות הקשות האלו - הם אנשים שבאמת עברו טראומה. יש פה פציעות נפשיות שמי שלא חווה אותן, פשוט לא יכול להבין. משהו חייב להשתנות, המצב דורש טיפול". 

"הוא לא העלה את עצמו באש, מי ששרף אותו זה משרד הביטחון"

עידו גל רזון, ממקימי עמותת 'לוחמים לחיים' שוחח גם הוא הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב, וסיפר על חוויותיו שלו כסובל מפוסט טראומה ועל היכרותו האישית עם איציק. "אני לוויתי אותו בערך שנה אחרי השחרור שלו, בקשר רציף בטלפוני על מנת לעזור לו עם אישורי הקנאביס. אני רוצה שהציבור יידע שאיציק עבר שכול מעבר לקרב שלו בסג'עייה, הכתובת הייתה על הקיר לכל אורך הדרך", אמר והוסיף.



"אנשים לא יודעים שאיציק מצא את עצמו בכלא במדינת ישראל על כך שהוא חטף התקף פוסט טראומה בבית. אימו לא ידעה מה לעשות והזמינה את המשטרה. זאת אימא חד הורית שגידלה אותו לבד ולא ידעה מה זה פוסט טראומה. איציק ניסה להסביר שהוא פוסט טראומתי מצוק איתן, אבל אף אחד לא התייחס אליו. אף אחד לא ניסה לעזור לו", הוסיף. 

לדבריו, "חייבים לעשות רפורמה שתשנה את המצב, כי האחים שלנו מתים פה. הבעיה היא כספית בלבד, משרד הביטחון מנסה לחסוך עלינו, אבל הם חייבים להוציא תקציב על נכי צה"ל. הם לא צריכים לזרוק את כל נכי צה"ל לחצר האחורי של אגף השיקום. כל משרד במדינת ישראל צריך לתרום לנכי צה"ל ולהקצות משאבים לטיפולם. איזו מן ציונות זאת? איפה רוח צה"ל? איפה הערכים? תראו, החברים שלנו שורפים את עצמם. מה שאיציק עשה היה למען יראו ויראו. הוא לא העלה את עצמו באש, מי ששרף אותו זה משרד הביטחון. הם גרמו לו לשרוף את עצמו.

מה זה הדבר הזה? ככה מתנהגים ללוחמי צה"ל? זאת תעודת עניות לכל מדינת ישראל. אני מאתמול לא מצליח לישון, כי זה כל פעם חבר ועוד חבר. כולם מחפשים מילים יפות, אבל למה אף אחד לא אומר 'חאלס' ועושה רפורמה? איציק כבר מוכר כנכה צה"ל, אז למה הוא צריך לבוא ולדרוש זכויות? למה הוא צריך לעבור כל יום סיוטים בבירוקרטיה? חייבים להתעורר פה, כי אלה הילדים שלנו. כל לוחם צריך לקום ולהצטרף למאבק". 

"דיברתי עם איציק בפעם האחרונה לפני כחודשיים וחצי. הוא היה במצב קיצוני, כי הוא היה צריך עזרה עם האישורים לקנאביס. הוא ביקש ממני עזרה והכוונה כי המערכת לא יודעת לעשות זאת. בגלל הסיבה הזאת קמה העמותה שלי, כי אנחנו יודעים לעזור ללוחמים שלנו, אבל זה לא הגיוני שגוף חיצוני צריך לקחת על עצמה את הבעיות של מדינה שלמה", אמר בסיום דבריו. 

כוכבי: "אנחנו חבים להם חוב גדול ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם"

אמש הגיעו לבית החולים שיבא בתל השומר מפקדיו של סעידיאן מחטיבת גולני בעת מבצע ״צוק איתן״, אלוף-משנה ארז אלקבץ, סגן-אלוף אוהד מויאל, ורב-סרן ניקולאי אשורוב, על מנת לתמוך וללוות אותו ואת משפחתו. הרמטכ"ל גם שוחח הבוקר עם אלוף-משנה ארז אלקבץ ועם לאה, אחותו הגדולה של איציק ששיתפה אותו בפרטי המקרה הטרגי. 

״אני שולח בשמי ובשם צה״ל כולו איחולי החלמה מהירה ומלאה לאיציק סעידיאן, לוחם לשעבר בחטיבת גולני שמאושפז ומצבו קשה.בין לוחמינו ואנשי המילואים שלנו נמצאים אלו שאת פציעותיהם לא ניתן לראות והם סוחבים בנפשם את צלקות הקרב משך שנים רבות. צה״ל ועם ישראל חבים חוב גדול לאלו אשר מסכנים את חייהם ואת נפשם למען הגנת המדינה ועלינו לעשות הכל על מנת להילחם למענם״, מסר כוכבי.

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר הבוקר כי "ממשיך להיות אנוש מצבו של פצוע הכוויות שהגיע אלינו אמש. הוא מורדם ומונשם ומאושפז בטיפול נמרץ ביחידה הלאומית לטיפול בכוויות".

פרופ' יוסי חייק, מנהל היחידה אמר, כי "הפצוע סובל מכוויות עמוקות ונרחבות בכל גופו ומצבו ממשיך להיות אנוש. אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת להציל את חייו".