יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: אירועי יום הזיכרון נמשכים הערב (שלישי), עם טקס יום הזיכרון בכותל המערבי, בנוכחות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. הטקס החל לאחר שנשמעה צפירה בת דקה שהחלה ב-20:00. לאחר מכן ייערך במשכן הכנסת "ערב שירים לזכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין היה הראשון לנאום בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.  את הנאום בחר ריבלין לפתוח בציטוט מאת בארי (בקי) חזק ז''ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים שכתב: "אָבִי הַשּׁוֹתֵק, הַמָּלֵא צַעֲקָתו.... אֵיךְ לֹא אֶזְכֹּר כִּי בְּדִמְעָה אוֹתִי זָרַעְתָּ וּבְבֶכִי אַתָּה אוֹתִי תִּקְצֹר".

ריבלין בטקס יום הזיכרון (צילום: חיים צח, לע''מ)
ריבלין בטקס יום הזיכרון (צילום: חיים צח, לע''מ)

מיד לאחר מכן פנה הנשיא אל משפחות נופלים והדגיש עד כמה אזרחי ישראל שותפים לכאבם: "שנה אחר שנה אנחנו מבקשים לפגוש אתכם. מבקשים להצטרף אליכם, ליום אחד, במלאכת האבל והזיכרון. אתם, אינכם זקוקים לימים הללו. יום יום, הוא והיא נמצאים, על לבבכם. בשכבכם, ובקומכם, בשבתכם בביתכם, ובלכתכם בדרך, אתם נושאים על כתפכם השחוחות, את הר הזיכרון, את הפצע שאין לו מזור, את הכאב הזה, שאי אפשר לחלוק את משאו עם איש".

ריבלין המשיך את דבריו ואמר כי "בן הארץ אנוכי, לחמתי במלחמותיה, ראיתי את חבריי, מפקדי ופקודי, זקנים ממני וצעירים למכביר, שועטים אל קו האש, למען האומה, למען החיים והחירות. אני זוכר אותם בשמותיהם. מחברי לשכבה ועד לבניהם ולעיתים נכדיהם. אני זוכר אותם נופלים בצדי הדרכים, חובקים את אדמתנו, שייכים אליה לנצח. בנינו ובנותנו, נקראו לדגל, ולא היססו לרגע. גם מול מראות של חשכה גדולה, דם ואש, ותימרות עשן, הם לא חשבו על עצמם, הם חשבו עלינו".

הוא פנה אל הדור הצעיר, אשר האחריות מוטלת כעת על כתפיו ומסר: "גדלתי כילד בימים בהם לא הייתה לנו מדינה. עבור בני גילי, מדינת ישראל איננה מובנת מאליה. המדינה העוצמתית והאיתנה, שאתם רואים לנגד עינכם, הוקמה בגבורתם ובמסירות ליבם, של נערים ונערות. היום המשימה, מוטלת על כתפיכם. זכרו, כי ללא אהבת המולדת, הדבקות במשימה, החתירה לניצחון, הרעות, השליחות, הדוגמה האישית וטוהר הנשק, לא יכון כאן עם בן חורין. צבא ההגנה לישראל ומדינת ישראל צריכים אתכם, צעירים, איתנים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף, נחושים להמשיך ולנצח, נכונים אם צריך, לשלם מחיר".

לבסוף, ריבלין פנה אל כל אזרחי ישראל וסיכם את דבריו: "צה''ל הוא צבא העם, ואני מאמין בעם הזה, שאלו הם בניו ובנותיו. אני מאמין בייעוד שלנו לחיות על הארץ הטובה הזאת לבנות ולפתח אותה, לטובת כל תושביה, להגן עליה ולהבטיח את גבולותיה מפני כל צר וכל אויב – מקרוב ומרחוק. אני מאמין ביכולת שלנו לדבוק זה בזה, לגדול ולצמוח, כיחידים וכעם, גאים. גאים לצעוד בנתיב שסללו לנו גיבורי ישראל שנפלו על תקומת עמנו, שציוו לנו חיים של חירות וכבוד האדם, של מסירות נפש למען המעשה המשותף שלנו, למען כינונה של חברת מופת במדינה היהודית והדמוקרטית". "בשוב ה' את שיבת ציון, היינו כחולמים. בוכים וחולמים. יהי זכר הנופלים במערכות ישראל חרות על לב האומה לתהילת עולם מדור ודור", סיים הנשיא את נאומו.

צפירה באיילון ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: אבשלום ששוני)
צפירה באיילון ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: אבשלום ששוני)

הרמטכ''ל אביב כוכבי נאם מיד לאחר הנשיא ואמר: "מרבית חייו של העם היהודי עברו שלא בגבולות ארצו, כשהוא חסר ביטחון, לא מוגן, נרדף ונטבח. הציונות שינתה מצב זה. מנהיגות נחושה עשתה מעשה, סחפה רבים שהפכו לגלי עליות, שהתפתחו לעם גדול ולמדינת ישראל. אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם, חזרנו והפעם לעולם. אבל מסע החזרה היה, ועודנו, כרוך במחיר כבד מנשוא".

הוא פתח את דבריו כשסיפר על מסע חזרתו של העם יהודי לארצו ואמר כי "זהו אירוע חסר תקדים בתולדות העמים, סוג של נס, גם אם הדור הנוכחי רואה במדינה דבר טבעי. זהו מסע של אמונה, נחישות ויצירתיות, כשלכל אורך דרכר התייצבו דורות של מגנים במחיר כבד, במחיר דמים".

"הדפיקה המבשרת רעות הפכה להיות, לדאבון הלב, חלק מהסיפור הישראלי, חלק מהדופק הישראלי. משפחות רבות מדי שמעו את הדפיקה, לאחריה צעקה גדולה, שכבר וכאב שלא ניתנים להכלה. משפחות יקרות, איבדתן את היקר לכן מכל, ומסביב הכל ממשיך להתפתח ולהשתנות ורק הצער שלכן מתבצר במקומו, מעמיק את שורשיו ומכביד", המשיך כוכבי.

"הביטחון לעיתים עשוי להיראות כמובן מאליו, אך מאחורי כל יום מוגן עומד צבא שלם. אפילו אלו ששקועים בהגנה ובפעילות לא תמיד רואים את גודל המעשה שלהם עצמם. הביטחון הזה מורכב מההישגים של כלל ארגוני הביטחון, אבל הראשונים לשאת בנטל הם הלוחמים והיחידות הקרביות, אשר מחזיקים את בטחון המדינה על כתפיהם. פעולתם צריכה להיות דוגמה לאזרחות טובה, אידיאל לחינוך ומופת לחיקוי בכל משפחה, בית ספר, קהילה וישוב", הוסיף.

לאחר מכן סיפר הרמטכ''ל את סיפורה של נחמה ישראלי, לוחמת פלמ''ח שעלתה מאוקראינה לישראל, ששכלה את שני בניה, אפרים ודדי, במהלך מלחמת יום הכיפורים ואמר כי הוא מצדיע לה, ולכל המשפחות השכולות.

"כולכן מהוות דוגמא לכוח עמידה והחוזק שלכן הוא עדות קבועה לעוצמות הקיימות בעם הזה, בעיקר ברגעים שהוא מתמקד בחשוב ובעיקר. זוהי גם העוצמה שהשתקפה מהדברים שאמרה נחמה, ימים ספורים בלבד אחרי שגם דדי נפטר – 'אם אין ערך למה לתת את החיים, אז לחיים עצמם אין ערך'. יהי זכר הבנים והבנות ברוך", סיכם כוכבי את דבריו.

מחר בשעה 11:00 תישמע צפירה נוספת, בת שתי דקות, ואחריה ייערכו טקסי הזיכרון בבתי העלמין ברחבי הארץ, בהם הטקס המרכזי בהיכל הזיכרון בהר הרצל. בשעה 13:00 ייערך בהר הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה. אירועי יום הזיכרון ייחתמו בטקס הדלקת המשואות שיתקיים אף הוא ברחבת הר הרצל בשעה 20:00 ויפתח את חגיגות יום העצמאות.