סודן תשגר לישראל בשבוע הבא משלחת רשמית ראשונה, זאת במטרה לבסס קשרים דו צדדיים בין המדינות שנוצרו בשנה שעברה בתיווך ארה"ב, כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות רויטרס, אשר ציטטה שני גורמים. בדיווח ציינו כי המשלחת תכלול אנשי ביטחון ומודיעין, ולדברי המקורות, אשר לא צוין שמם או המדינה ממנה הגיעו, התאריך טרם נקבע. 

כאמור, הנורמליזציה עם ישראל נתפסת בסודאן כיוזמה של הצבא, אשר מברך על ביקורים של גורמים ישראלים בחודשים האחרונים. בנוסף, הממשלה בחרטום הצביעה בשבוע שעבר על ביטול החוק משנת 1958, האוסר על קיום יחסים דיפלומטיים ועסקיים עם ישראל.

סודן, ארכיון (צילום: רויטרס)
סודן, ארכיון (צילום: רויטרס)

כזכור, באוקטובר האחרון שוחחו טלפונית ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ, יו"ר מועצת הריבונות הזמנית של סודאן בורהאן וראש הממשלה עבדאללה חמדוק. בתום השיחה הסכימו הארבעה על תחילת תהליך נורמליזציה בין ישראל לסודאן והכריזו על כך בהצהרה משותפת.

נתניהו פרסם לאחר מכן סרטון בו התייחס להסכם נרמול היחסים, אותו הגדיר כ"פריצת דרך דרמטית לשלום". בהמשך דבריו אמר רה"מ כי "עוד מדינה ערבית מצטרפת למעגל השלום. היום חרטום אומרת כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל. זהו עידן חדש. מהפך אדיר. איזו התרגשות". נתניהו ציין את ועידת חרטום שהתקיימה בשנת 1967, בה הוחלט לא לפתוח במשא ומתן עם ישראל או לתת יד לשלום, והודה לנשיא טראמפ, ליו"ר מועצת הריבונות של סודאן ולראש ממשלתה.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ
שר החוץ הסודאני עומר קמר-א-דין התייחס להסכם בתוכנית טלוויזיה בארצו, ואמר כי "מדובר בהסכם לנרמל את היחסים עם ישראל ולא נרמול היחסים". הוא ציין כי "נרמול היחסים בפועל יהיה תלוי באישור המועצה הריבונית" והוסיף כי "עוינות של מספר עשורים עם ישראל הגיעה לקיצה".

מוקדם יותר מסר הבית הלבן כי טראמפ הודיע לקונגרס על כוונתו להסיר באופן רשמי את סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור. קודם לכן הודיעה מועצת הריבונות של סודאן כי טראמפ חתם רשמית על צו המסיר אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור.