עמק יזרעאל הוא אחד מהאזורים היפים בארץ, שבהם בכל פינה ניתן למצוא שביל טיול, אטרקציה או מקום לשים בו את הראש ולשכוח מהשגרה. כעת, בשיאו של האביב, מטיילים רבים מגיעים לאזור כדי ליהנות ממזג האוויר ולראות את הטבע בשיאו.

המועצה האזורית עמק יזרעאל, שנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית מהמרכז, היא אחת הגדולות בארץ וכוללת כ־40 יישובים. יש בה כל מה שהתייר המזדמן מחפש, אם כבודד ואם במסגרת טיול משפחתי. כמעט בכל פינה שתעצרו בה את הרכב תוכלו למצוא מרחבים פתוחים, משקים עם תיירות חקלאית, מרכזי מבקרים שבהם ניתן ללמוד על התוצר המקומי, אתרי מורשת, מוזיאונים ויקבים. בלב כל אלה נמצאים התושבים שישמחו לקבל את פניכם ולחלוק איתכם את התשוקה שלהם ליצירה.

בית לחם הגלילית שבעמק היא מושבה ציורית. אליה נוהרים מבקרים רבים, שמבקשים בדרך כלל להעביר את היום בנינוחות בין בתי הטמפלרים היפהפיים. אם אתם מגיעים לאזור בשבתות, בוודאי תוכלו להתרשם מעומס הולכי הרגל שמדלגים בין מבנה למבנה, ובעיקר מתמקדים על הכביש הראשי בין בית העם הגדול למגדל המים. בית העם נמצא בבניין גבוה שבפתחו קשת ועליה נכתב התאריך 1917, ככל הנראה תאריך ההקמה. לצדו נמצא מגדל המים - מבנה עגול שבו השתמשו המתיישבים בראשית המאה הקודמת. מאחורי המבנים יש גן חביב.

חוות קירשנר

אחד המקומות המקסימים בעיניי נמצא בסמטה שיוצאת מהרחוב הראשי. נחלה חבויה מהעין ומוקפת גן ירוק בשם "חוות קירשנר". החווה של אתיקה וגיא היא מקום מושלם לברוח אליו מהמציאות, להתחבר לטבע ולשורשים. החווה, שנמצאת על הנחלה המשפחתית, כוללת מתחם מקסים עם סוויטות נופש ובית קפה ייחודי עבור המתארחים במקום. חוות קירשנר היא שם דבר באזור, לא מעט בזכות אתיקה, שהייתה בעלת קייטרינג מצליח, ומפליאה לתרגם את הכישורים הקולינריים שלה לצורכי האורחים. בכל מנה שיוצאת מהמטבח יש הטאץ' שלה והמרכיבים המקומיים הייחודיים. חוץ ממטעמים ייחודיים היא מציעה לאורחים שלה גם סיורי ליקוט, סדנאות שונות, ארוחת ערב לצד מדורה, תצפית נוף עם גבינות ויין. במתחם יש בריכה וג׳קוזי, כך שמדובר על פינוק של ממש.

מחירים: החל מ־1,150 שקלים לזוג ללילה.
לפרטים נוספים: 052-6575063.

אם אתם מטיילים באזור, אל תפספסו קפיצה אל שמורת אלוני אבא, שמתפרשת על יער מלא באלוני תבור עתיקים. השמורה נהדרת לטיול משפחתי קצר, לעצירת פיקניק מוצלת ולחילוץ עצמות. שמורת אלוני אבא היא למעשה שריד מיער האלונים הטבעי שהיה באזור, ונהרס על ידי הטורקים בעת מלחמת העולם הראשונה. הכניסה אל השמורה לא עולה כסף, ומומלץ להיכנס אליה מהכניסה הראשית, שנמצאת כ־200 מטר מהכניסה למושב אלוני אבא. מכאן אפשר לצאת עם השביל המסודר שמסומן בחצים ומטפס מעלה לפסגה, שממנה ניתן לערוך תצפית אל העמק.

כפר הארנבונים – חוות נגר

אם אתם מטיילים עם הילדים, לא הרחק משמורת אלוני אבא מחכה לכם אטרקציה נוספת - חווה טיפולית לבעלי חיים בשם "כפר הארנבונים". החווה, שנמצאת בבית לחם הגלילית, הוקמה לפני כשנתיים על ידי שירלי ואורן נגר, מתוך אהבה גדולה לבעלי החיים בדגש על ארנבונים. במקום גדלים ארנבונים מגזעים שונים מכל העולם, כמו ענק גרמני, הולנדי ננסי, ארנב שמוט אוזניים ועוד. חלק מהארנבונים שנמצאים בחווה עברו התעללות או ננטשו. מלבד ארנבונים יש בחווה תוכים מסוגים שונים, עזים, תרנגולות, צבים סודניים וטווסים. בחווה יש גם מתחמי ישיבה, "הבית של מיץ פטל" - שבו מתקיימות בשבת ובחגים הצגות והפעלות, ג׳ימבורי, מבוך ארנבים, פינות יצירה ואיפור ומזנון. בין הפעילויות המוצעות גם סיור מודרך במתחם הארנבונים והתוכים, שבו תוכלו לשמוע על הסוגים השונים וללמוד על פעילות החווה.

שעות פעילות: ימים א'־ה' ושבת 09:00־16:30, שישי 09:00־14:00.
מחיר: 50 שקלים למשתתף (ניתן לרכוש סיור מודרך בחווה בתוספת של 10 שקלים לכרטיס).
פרטים נוספים באתר החווה בכתובת: www.neger.farm או בטלפון: 050-8198688.

חוות הארנבים (צילום: מיטל שרעבי)
חוות הארנבים (צילום: מיטל שרעבי)

עליית הגג של ג'וד

בקיבוץ הסוללים נמצאת פינה קסומה שכל שוחר אומנות ותרבות צריך להכיר - "עליית הגג של ג'וד". עליית הגג היא למעשה "הום גלרי" - בית שהוא גלריה, שאליו ניתן להגיע לאירוח, סדנאות וגלריה לעיצוב והלבשת הבית. הגלריה המעוצבת של ג'וד היא בעצם דירה שאותה עיצבה במטרה ליצור מרחב עם מגוון רחב של שימושים: לינה ואירוח בסגנון אייר בי אנד בי, כשכל מה שיש בבית מוצע למכירה, החל מהמצעים וכלה בנברשות. בדירה ניתן למצוא פריטי ריהוט משופצים ופריטי וינטג', חפצים שהיא ליקטה ואוהבת. חוץ מזה הדירה פועלת כחלל לאירוח סדנאות בוטיק, הרצאות תוכן וחלל עבודה לקבוצות קטנות.

מחיר: 1,500 שקלים לזוג לשני לילות, לא כולל ארוחת בוקר.
פרטים נוספים: 052-2230988.

עליית הגג של ג'וד (צילום: מיטל שרעבי)
עליית הגג של ג'וד (צילום: מיטל שרעבי)

קפה 79

ממש בכניסה לקיבוץ הסוללים נמצאת עגלת הקפה "קפה 79", שבה ניתן לעצור לאתנחתה קלה ולנשנוש. העגלה הוקמה בקיץ 2017 על ידי סמדר וירון הרשקוביץ, והיא יושבת ממש בסמוך לצומת שממנו יוצאים סינגלים של שבילי אופניים ורצים, וליד נקודת ההתחלה לשביל נחל ציפורי. התפריט של העגלה מגוון יחסית וכולל כריכים, טוסטים, מאפים, מתוקים, קפה ושתייה קלה. כבר בשעות הבוקר המוקדמות ניתן לראות את רחבת הישיבה ליד העגלה מתמלאת במטיילים ובמקומיים, שמחפשים פינה נעימה להתחיל בה את הבוקר.
שעות פעילות: ימים א'־ה' ושבת 07:00־17:00, שישי 07:00־13:00.

קפה 79 (צילום: מיטל שרעבי)
קפה 79 (צילום: מיטל שרעבי)

יקב שדות

חובבי יין שמגיעים לעמק חייבים לעצור לביקור ביקב שדות - יקב בוטיק שהחל את דרכו בשנת 2009, וכיום מייצר 20 אלף בקבוקים בשנה. הענבים ליין מגיעים מהכרם המשפחתי, שניטע מול נוף קסום של הר הכרמל ושדות עמק יזרעאל. היקב, שכולל מרכז מבקרים ומסעדה, צופה על הכרמים, מאגר מים קטן ונוף פסטורלי. היקב מתמקד בימים אלה בייצור יין לבן חצי יבש, יין רוזה ויינות אדומים המתיישנים בחביות עץ אלון צרפתי. המטיילים שמגיעים למקום יכולים לסגור סיור ביקב וטעימות של חמישה יינות משתנים, או לשבת במסעדה החלבית לארוחה בליווי יין. בנוסף, היקב מציע מארז פיקניק שאותו אפשר לקחת לטבע או לשבת איתו בכרם הסמוך. מארזי הפיקניק מוגשים בשקית עם כלים חד־פעמיים ממוחזרים, וניתן לבחור בקבוק יין מבין שלוש אופציות. בשקית יש גם שתי כוסות זכוכית שנשארות איתכם, לחמים, מטבלים, סלט יווני וארבע גבינות של ברקנית.

שעות פעילות: ימים א'־ה' 10:00־15:00, שישי 09:00־15:00.  
מחיר: 45 שקלים לסיור וטעימות של חמישה יינות; החל מ־250 שקלים למארז פיקניק.
פרטים נוספים: 052-8446228.

יקב שדות (צילום: מיטל שרעבי)
יקב שדות (צילום: מיטל שרעבי)

נפלאות הרוקחות הטבעית

כיום אין סיור או טיול שלא משלב סדנה קצרה, ואם אתם כבר בטבע, אין כמו ללמוד איך הוא תורם לבריאות שלנו. מורן שבתאי, ארומתרפיסטית המתמחה בהתאמת טיפול לבעיות גוף ונפש באמצעות מוצרים טבעיים ובריאים, עורכת אצלה בסטודיו בקיבוץ רמת דוד סדנאות לכל הגילאים. הסדנאות האינטימיות שלה אורכות כשעה, והן מתחילות בהסבר קצר על סוגי השמנים השונים, תפקידם ותפקיד המוצרים שהיא יוצרת. אחרי ההסבר מתחילים לרקוח קרמים אנטי־אייג'ינג, שפתונים, שמנים טיפוליים, איפור מינרלי ועוד - כל אחד בהתאמה אישית ולפי רצונו. בסיום הסדנה כל משתתף יקבל את המוצרים שאותם רקח.

סדנת רוקחות (צילום: מיטל שרעבי)
סדנת רוקחות (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר: 120־250 שקלים למשתתף.
פרטים נוספים: 052-5623786.