הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתח היום (רביעי) בהיכל הזיכרון בהר הרצל שבירושלים לאחר צפירה בת שתי דקות. בטקס נכחו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן ובכירים נוספים.

הטקס נפתח באמירת קדיש ולאחריו נשא רה"מ נתניהו דברים: "אני נמצא כאן כראש הממשלה ואח שכול, בן למשפחת השכול. אני חלק מכם. לפני 45 שנים נפל אחי הבכור האהוב יוני בהובילו את לוחמי סיירת  מטכ"ל לשחרור החטופים באנטבה. לפני 45 שנים נפל אחי ובכל יום שחלף מאז אני חושב עליו ואני מתגעגע אליו. כך גם אתם עם יקירכם שנפלו על הגנת המדינה, כולנו עומדים מלוכדים וכואבים".

"בנים ובנות גידלנו ורוממנו וכבר 73 שנים הם מבטיחים בחירוף נפש את העצמאות", אמר רה"מ. "73 שנות תוגה ותקופה. בפרוץ  מלחמת השחרור כתב לוחם הפלמ"ח צבי אשכנזי ז"ל 'לא במזל חגיגות החלה המדינה, במזל דמים החלה. 2000 שנה חיכינו ובבואו נדע להקריב קורבנות'. הוא היה אחד הקורבנות, נהרג בקרב כשליווה שיירות לגוש עציון הנצור".

עוד אמר נתניהו, כי "כבר 73 שנים כדברי צבי אשכנזי אין חגיגות עצמאות ללא מועקת השכול. המספר הזה ודווקא הוא מבטא זאת. הוא טבוע בי ובכולנו בעוצמה רבה. אני זוכר את אותו לילה נורא בפברואר 1997, בו איבנו 73 חיילים באסון המסוקים. בהם בנו של חברינו א'. כבר מהרגע הראשון שההודעה הגיעה היה ברור גודל המכה - 73 קברים, 73 משפחות אבלות ועם אחד שעוטף אותם באהבה אינסופית.

האמונה בצבא ישראל תעניק לנו ולמשפחות את הכוח להתגבר על היגון העמוק ולהוביל את המדינה לחוף מבטחים ולביטחון ושלום. המספר מוטבע בעוד אחד מרגעי המבחן של עמנו. זוכר את סתיו 73', מלחמת יום הכיפורים החלה בזעזוע ממתקפת הפתע. בתווך התחוללו הקרבות. ביום השני למלחמה קטעתי את לימודי בארה"ב והצטרפתי. המטוס היה מלא לוחמים שנדחקו למטוס, נאבקו על מושב במטוס כדי לחזור הביתה ולהגן על המולדת. כשחזרתי אחרי המלחמה "מושבים רבים במטוס היו ריקים".

בנימין נתניהו בטקס המרכזי בהר הרצל (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בטקס המרכזי בהר הרצל (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

רה"מ המשיך: "המערכה ב-73' התנהלה בסיני וברמת הגולן. לוחמים ומפקדים נטלו על כתפיהם אחריות בשתי החזיתות, בלמו בגופם את המתקפה, הסתערו בעוז שאין כדוגמתו וסיימו את המלחמה במבואות קהיר ודמשק. קרבות 73' וההקרבה העצומה של הלוחמים סללו את הדרך לשלום עם מצרים ולימדו אותנו לקח בל יימחה - אסור לנו אף פעם להישאר אדישים לאיומי המלחמה וההשמדה של מבקשי נפשנו. לו היינו מקדימים בזמן את פני הסכנה ייתכן שהיו נחסכים המוני הרוגים ופצועים".

"מדינת ישראל לא תהיה אפיזודה חולפת", הדגיש נתניהו והוסיף: "עלינו להיאחז בארץ במלוא כוחנו ונחישותינו. אחי ואחיותיי, משפחות יקרות, כל אחד מאיתנו זוכר את רגע הבשורה על נפול יקירינו. כשהם נפלו נפלנו גם אנו. בנפול אחי לא ידעתי אם אקום ואיך אקום. הרגשתי כמי שאיבר מגופו נגדע. יד, רגל, לב. ההלם היה כה גדול שאיבדתי כליל את חוש הטעם ומעבר לכך אבד לי טעם החיים. אני יודע שזה קרה לרבים. תחושה כזו פקדה את הוריי ז"ל ואת אחי הצעיר ובכל זאת כמו רבים מכם, מצאנו את הכוחות לקום.

דאבנו עמוקות, קמנו, נאחזנו בחיים וכך קרה גם לעמנו. בנפול מצדה לא אבדה התקווה. לא ויתרנו על חלום הדורות והקמנו מחדש את המדינה. בזכות הנופלים, גיבורי האומה שתמיד איתנו - אנו מציינים 73 שנים של תחייה מחודשת, 73 שנים של בניין האומה, עשייה כבירה, פריחה מופלאה. 73 שנות תוגה, 73 שנות תקומה. יהי זכרם של הנופלים נצור עמנו לעד".

במקביל לטקס המרכזי נערכים טקסי זיכרון ממלכתיים לחללי צה"ל ומערכת הביטחון בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ במתכונת התו הירוק ובנוכחות המשפחות השכולות בלבד, ובשעה 13:00 ייערך בהר הרצל הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה.

אירועי יום הזיכרון ייחתמו בתפילת יזכור והעלאת דגל הלאום לראש התורן בהר הרצל ובשעה 20:00 יחל ברחבת ההר טקס הדלקת המשואות שיפתח את חגיגות יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל.