טקס הזיכרון הממלכתי הרשמי להנצחת נפגעי פעולות האיבה נערך היום (רביעי) ברחבת אנדרטת חללי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים. למרות השיפור הניכר בנתוני תחלואת הקורונה, הטקס התקיים תחת מגבלות התו הירוק בהשתתפות בני משפחות הקורבנות.

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו מתקדמים מאוד בהליך התכנוני של היכל ההנצחה המיוחד לנפגעי פעולות האיבה. ממשלת ישראל אגון לנפגעי הטרור והביטוח הלאומי מחויבים למשימה הזו ואנו נגשים אותה. זו תהיה אחת ההחלטות הראשונות שתבוא לאישור הממשלה הבאה". דבריו אלה הובילו הורה שכול להתפרץ עליו ולצעוק: "בלי פוליטיקה, איפה הייתם 40 שנה?".

על פי פרסום בחדשות 12, האדם שצעק במהלך הטקס הוא עזיז צראפי, שאשתו נרצחה בפיגוע בקו 405 ב-1989. על פי הפרסום, אנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים בפיגוע הוסרה וככל הנראה מוחזקת ברמאללה. משפנו משפחות הנופלים לממשלה בבקשה לאתר את האנדרטה או להקים חדשה, הם לא קיבלו תשובה. על כן, אמר צראפי בריאיון מאוחר יותר לחדשות 12: "הם פשוט עקרו לי את הנשמה כל פעם מחדש, בשבילי זה הכל, בכל שנה הייתי הולך לשם, זה זיכרון בשבילי, כמו לכל דבר אחר".

בהמשך דבריו, הוסיף נתניהו: "מכובדיי, משפחות יקרות. הערב בטקס הדלקת המשואות שיפתח את אירועי יום העצמאות יתייצבו על ההר הזה שניים מנושא לפיד ההנצחה של אירועי הטרור. ידידנו שעומד בראש ארגון נפגעי הטרור וידידנו איתן שנרב שאיבד את אשתו וילדתו בפיגוע טרור. הוא מייצג את משפחת הפצועים שאנו מייחלים, תמיד מייחלים לבריאותם. הרב שנרב איבד את בתו בטיול של שישי במעיין. משפחת שנרב עוזרת לאנשים במצוקה. האור הגדול שבע"ה יפציע בשמי ירושלים יזרח לזכר עפרה טל רינה וכל יקיריכם שלכם, יקירינו, שאותם אנו נוצרים עמוק עמוק בליבנו".

בישראל, נפגע פעולת איבה או חלל הוא מי שנפגע כתוצאה מפעולת איבה של כוחות צבאיים או צבאיים למחצה או בלתי סדירים של מדינה עוינת לישראל, או מפעולות איבה של ארגון עוין לישראל.

בשנת 1998 החליטה ממשלת ישראל להוסיף ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל את הנצחת נפגעי פעולות האיבה, והוא נקרא מאז "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה". בשיקומם של נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם עוסק המוסד לביטוח לאומי, והוא עוסק גם בהנצחתם של חללי פעולות האיבה.

מאייבי מוזס, יו"ר נפגעי פעולות איבה, נמסר: "מזה עשור אנו פועלים להקמת היכל הנצחה ממלכתי לחללי פעולות האיבה בדיוק כפי שהוקם לחללי מערכות ישראל. הצעת המחליטים נמצאת על שולחן מזכירות הממשלה ולכן ההתייחסות של ראש הממשלה להקמת היכל הזיכרון לחללי פעולות האיבה לא היתה פוליטית בשום צורה. ראש הממשלה ביטא את בטחונו שכל ממשלה שתקום תשלים את המשימה הלאומית החשובה הזאת".