פרטים חדשים על הפיצוץ בנתנז: חבר הפרלמנט האיראני עלי רזא זאקאני אמר היום (רביעי) כי הפיצוץ שאירע בכור הגרעיני הרס את מרבית מתקני ההעשרה במתחם. כך דווח באל-ערביה. בתגובה להודעת איראן כי תעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים, קבוצת 'E3', המורכבת מבריטניה, צרפת וגרמניה, הביעה דאגה מהמהלך.

"מדובר בהתפתחות רצינית שכן ייצור אורניום מועשר מהווה צעד חשוב בייצור נשק גרעיני. לאיראן אין צורך אזרחי בהעשרה ברמה שכזו", אמרו בהודעה משותפת. כמו כן, גם משרד החוץ הסעודי הודיע כי הוא מודאג, והוסיף כי צעד שכזה אינו יכול להיחשב כחלק "מתכנית שלום".

מזכיר במועצה המייעצת באיראן, מוחסן רזאיי, הוסיף על האירוע: "לפני התקרית באיראן, נגנבו גם מסמכים סודיים. קודם לכן, רכיבי מיקרו אוויר חשודים הגיעו לכאן ונעו בחלל. אירועים אלו מעידים על כך שאיראן סובלת מ'זיהום ביטחוני'".

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני אמר הבוקר כי "החלטת המדינה להעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים היא תגובה למעשה "הטרור הגרעיני" של ישראל. בדבריו, רמז למעשה רוחאני כי הוא מאשים את ישראל בחבלה במתקן הגרעין בנתנז. מדובר גם בתגובה להודעת דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי מהלילה, בה ציינה כי כי "הממשל בוושינגטון חושש מההכרזה הפרובוקטיבית של איראן".

כזכור, אתמול הודיע עבאס ארקצ'י, הנציג האיראני הבכיר במו"מ בנושא הגרעין, אמר כי "במתקן הגרעיני בנתנז יופעלו עוד אלף צנטריפוגות נוספות". הוא צוטט בטלוויזיה הממלכתית כשהוא מציין כי "איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי החלה בהעשרה של אורניום ברמה של 60 אחוזים". על פי התקשורת באיראן, ההעשרה החלה היום, ותתבצע בכמות ראשונית וקטנה. לא ברור האם זה יקרה בנתנז או בפורדו.

חסן רוחאני (צילום: רויטרס)
חסן רוחאני (צילום: רויטרס)

ההודעה המדוברת פורסמה לאחר שאיראן האשימה באופן רשמי את ישראל בחבלה במתקן הגרעין בנתנז, יממה בלבד לאחר הטקס שנערך במקום לרגל תחילת העבודה בו.