הודעתה של איראן על כוונותיה להעשיר אורניום לרמה של 60% עוררה גלים בינלאומיים, בשונה מבעבר. השאלה העולה היא האם לרפובליקה האסלאמית יש את היכולות לממש את האיום בפועל, של התקנת אלף צנטריפוגות נוספות מהדור הראשון?

שר החוץ האיראני זריף מאשים את ישראל בחבלה במתקן הגרעין בנתנז. צילום: רויטרס

השבוע, סבא"א (הסוכנות הבינאלומית לאנרגיה אטומית) טענה כי בטהראן ערוכים למימוש האיום. אם כך הדבר, האתגר יהיה חמור אף יותר, כיוון ש-60% האחוזים יקרבו את איראן להגעה לכדי נשק גרעיני. על מנת שהאורניום ישמש כנשק, עליו להגיע לרמה של 90%. 

תחת הסכם הגרעין כפי שנחתם בשנת 2015, איראן עמדה על מתחת ל-5% אורניום מועשר. עם זאת, לפני הסכם הגרעין ולאחר שאיראן החלה להפר אותו, עם נסיגת ארצות הברית ממנו בשנת 2019, איראן הצליחה להעשיר את האורניום לרמה של 20%.

גם כשאיראן הצליחה להגיע ל-20%, הדבר עורר סערה בינלאומית. אך כעת מדובר בצעד משמעותי אף יותר, וזוהי הקפיצה המשמעותית שעשתה לעבר נשק גרעיני. 

מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)

אלוף במיל' אהרון זאבי פרקש, ששימש כראש אמ"ן, אמר בשיחה עם ג'רוזלם פוסט: "אתייחס להודעה האיראנית בשלב זה כהצהרת כוונות לשיפור המשא ומתן, לקראת הדיונים שהתקיימו בווינה". כלומר, לדבריו, הוא איננו משוכנע כי איראן אכן מסוגלת להגיע לרמה של 60%. לטענתו, העשרת האורניום תהיה סימלית ולא צפויה להוות סכנה עבור ישראל, ועל כן אין זו סיבה לבהלה.

טרם האיום הנוכחי, מרבית הבכירים האמריקאים ובכירים בישראל העריכו כי איראן תוכל להגיע לרמה של 90% בתוך מספר חודשים. אך בישראל העריכו כי גמר התהליך כולו יקח כשנתיים. כעת, לאור האיום הנוכחי, התהליך כולו עד להגעה לכדי נשק גרעיני בר שימוש, יכול להתקצר לכחצי שנה. פרקש אף טען כי גם פרק הזמן הזה עלול להתקצר, אם איראן תפעל במקביל במתקן בנתנז וזה בפורדו.

גם מומחה הגרעין דיוויד אולברייט אישר לג'רוזלם פוסט: "בתיאוריה, אם לאיראן יש אורניום מועשר בכ-60%, התהליך עשוי להיות מהיר יותר". במקביל, הזהיר אולברייט כי "זמני העשרת האורניום ישתנו לאור המתקפה על נתנז, אך אינני יודע מה יהיה היקף הנזק". הוא הביע ספק באשר לאיום של איראן להתקין 1,000 צנטריפוגות IR-1 נוספות מהדור הראשון.