סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקג'י, הצהיר היום (שבת) בסיום שיחות הגרעין בווינה: "נראה שמתגבשת הבנה חדשה ויש הסכמה בין כל המדינות על היעד הסופי". לדבריו, ההמשך לא יהיה קל וישנן עוד מחלוקות רציניות אבל אפשר להתחיל לעבוד על טיוטת הסכם.

מוקדם יותר אמר נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כי העשרת האורניום של איראן לרמה של 60% "אינה יעילה" להמשך השיחות בין טהראן ווושינגטון, אך טען כי הוא מרוצה מכך ששיחות המשא ומתן בין הצדדים, באשר לחזרה להסכם הגרעין משנת 2015, עדיין יתקיימו. 

"אנו לא תומכים בכך וגם לא חושבים שזה יעיל עבור איראן להודיע על העשרת האורניום. עם זאת אנו מרוצים מכך שאיראן מעוניינת להמשיך בשיחות איתנו, יחד עם שותפנו על מנת לקדם את השיחות בחזרה להסכם הגרעין", אמר ביידן. הוא נשאל האם מהלך העשרת האורניום מהווה ביטוי לחוסר רצינות מצד האיראנים בשיחות הגרעין, הוא השיב: "השיחות בעיצומן. אני חושב שמוקדם לומר מה יהיו תוצאותיהן".

עבאס אראקצ'י, סגן שר החוץ האיראני (צילום: רויטרס)
עבאס אראקצ'י, סגן שר החוץ האיראני (צילום: רויטרס)

כזכור, איראן מקיימת לאחרונה שיחות עם נציגי המעצמות בווינה, על מנת לנסות ולחזור להסכם משנת 2015, שננטש לפני כשלוש שנים על ידי נשיא ארצות הברית הקודם, דונלד טראמפ. בכיר באיחוד האירופי התייחס גם הוא לסוגיית העשרת האורניום ואמר: "החלטת האיראנים אינה מקלה על המשא ומתן". הוא אף כינה את מה התקיפה בנתנז: "חבלה מכוונת".

איראן הודיעה אמש כי היא החלה להעשיר אורניום לרמה של 60% במתקן הגרעיני שהותקף בנתנז, הרמה הגבוהה ביותר שהצליחה עד כה, שמקרבת אותה משמעותית לרמה של 90%, הדרושה לייצור נשק גרעיני. 

בחודשים האחרונים איראן הצליחה להעשיר אורניום לרמה של 20%. "אנו מייצרים כתשעה גרם של 60% אורניום מועשר בתוך שעה", אמר עלי אכבר סלאחי, ראש סוכנות הגרעין של איראן. "רצונה של האומה האיראנית גורם לפלאים שמסכלים כל מזימה נגדנו", כך צוטט דובר הפרלמנט האיראני.