כחלק מתהליך החזרה לשגרה, קיימות משימות רבות בפני המנהלים במקומות העבודה, אך האתגר האמיתי הוא לקבל בחזרה את העובדים שלא ראינו יותר משנה. האתגר הוא לא להישאב מיד לעבודה ה"דחופה" של קריאת דוחות, אלא להשקיע במיפוי ובתמיכה לעובדים: ללוות את העובד בתהליך החזרה לשגרה, לגלות אמפתיה, להשקיע בשיחות מוטיבציה ועומק, ולראות אותם באמת. זה חשוב לעובד, ולא פחות - חשוב להישרדותו של העסק.

תחושות של אושר, רוגע פנימי ושלווה הפכו בתקופת הקורונה למותרות, ואת מקומן תפסו חרדה כלכלית, חשש מפני העתיד הלא ברור וענייני בריאות. והנה, כעת, מתחילה אט־אט חזרה בצעדים קטנים. כחוקרת בתחום הפסיכולוגיה החיובית, אני סבורה שאושר יהיה אחד מהאלמנטים המשמעותיים בתהליך החזרה לשגרה. אחד המקומות החשובים שניתן למצוא בו את האושר הוא מקום העבודה שלנו. האושר תמיד היה ויהיה חלק מעולם העבודה. אז כיצד נוכל לגרום לתחושת האושר להגיע אלינו?

על פי מחקרים, הדבר העיקרי שמניע אותנו כבני אדם הוא הצורך שיראו אותנו, יראו את הפחדים שלנו, את החלומות שלנו ואת רצונותינו. במחקרים נמצא גם כי המנהלים הגדולים הם אלו שמצליחים באמת לראות את עובדיהם ולהתחשב בצורכיהם, במיוחד בעתות משבר.

חוקרים שחקרו אושר במקומות עבודה מצאו כי ניתן לייצר אושר על ידי דינמיקה חיובית - ברמה אסטרטגית של הארגון, ובכל דרגי הניהול - באמצעות יצירת קשר אישי עם העובדים ומודעות לחוזק האנושי, לשגשוג ולצמיחה. כל אלה אינם משפיעים רק על אושרו של העובד, אלא משפרים גם את תפקוד הארגון וביצועיו.

נשים בשוק העבודה - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
נשים בשוק העבודה - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

בעידן הפוסט־קורונה, הדרך אל האושר עוד ארוכה, ובמסגרת תוכנית החזרה לשגרה שהכינה לנו הממשלה, אין התייחסות להיבטים הרגשיים הללו. המסקנה היא שהאחריות להשגת האושר הנכסף היא של כל אחד מאיתנו, ובעולם העבודה - האחריות היא של המנהלים. כחלק מתהליך החזרה לשגרה קיימות משימות רבות בפני המנהלים, כאשר המשימה העיקרית היא לדאוג לעובדים, ובכך בעצם להתמקד ב"מלאכת הניהול".

האתגר כעת הוא לא להיסחף לפרקטיקה של הכנת מצגות וקריאת דוחות, אלא לשמש דמות ניהולית מנהיגה, אמפתית ומלווה את תהליך החזרה לשגרה - להשקיע בראיונות אישיים, בשיחות עומק, במיפוי ובתמיכה לעובדים.

לראות אותם באמת - איך הם מתאקלמים בעבודה אל מול הצורך להחזיר את התא המשפחתי לשפיות, עם אילו קשיים מקצועיים ואישיים הם מתמודדים, וכיצד ניתן לעזור להם. כדי לשמוע על כלים יישומיים המאפשרים לשפר את השגשוג והצמיחה של העובדים והארגון, על המנהלים להצטייד בארגז כלים עדכני וחדשני שנועד לתת מענה לעובדים שלהם.

העובדים שחזרו כעת הם לא אותם אנשים שיצאו לפני שנה לתקופת הקורונה. אלו לא אנשים שחזרו מחופשה בתאילנד, אלא אנשים שחזרו ממלחמת הישרדות כלכלית, מנטלית, פסיכולוגית וזוגית. וכמו שיש תוכניות הבראה אחרי מלחמות, גם כאן צריך להכין תוכנית של החלמה לנפגעי הקורונה, כל אחד ואחת מאיתנו. 

הכותבת תשתתף ב-19 באפריל, בכנס "מובילים עידן של התחדשות בניהול המשאב האנושי" של האקדמית גליל מערבי.