האירוע שבו נכה צה"ל איציק סעידיאן הצית את עצמו בשבוע שעבר מול אגף השיקום במשרד הביטחון במחאה על הטיפול בו הקפיץ את האסטרטג ליאור דדוש, שכבר בשנת 2014 הקים את התוכנית "קו המשווה" לתמיכה ולסיוע לנפגעי נפש.

זה התחיל כשדדוש חיפש מקום לעסק שלו, "קמפוס יועצים", ונתקל באחד הסיורים במקום שמפעיל מתמודדים פגועי נפש עם רמת תפקוד טובה שעובדים בהכנת יצירות והרכבות. לדבריו, הוא מיד חשב איך הוא יכול לסייע להם, גם מבחינה כלכלית וגם בהתפתחות אישית עצמאית, ואיך ניתן לשלב אותם בתוך הקהילה ובשוק העבודה.

הפיילוט שבו השקיע, שכלל משרד עם מחשבים ועמדות טלפונים, החל מפגוע נפש אחד שעבד ארבע שעות ביום לפי יכולתו האישית, כשלמשמרת התלוו יועצת תעסוקה, עובדת סוציאלית ואחראי משמרת. תוך זמן קצר התרחב הפיילוט ובתקופת השיא העסיק כ־30 נציגים טלפוניים שעובדים בשירות מעסיקים בתחומים כמו עריכת סקרים, שירות לקוחות וכדומה.

"הפעילות עצמה היא לא מסובסדת ולא ממומנת מתרומות, אלא מדובר בחברות שמשלמות כסף עבור השירותים שהן מקבלות מפגועי הנפש", מספר דדוש. "המשכורת שלהם עלתה משבעה שקלים לשעה לשכר מינימום, והם מקבלים משכורת מסודרת מעסקים שרוכשים את שירותיהם. רבים מהם רכשו מיומנויות וניסיון שאפשר להם לצאת לשוק העבודה ולחפש עבודות כמו כל אחד בקהילה, ואף להיחשב כעובדים חיוניים ויעילים בלי להיתמך על ידי המדינה".

על השנה החולפת, שעמדה בצל הקורונה, מספר דדוש: "אף שהוקפאו פרויקטים, דאגנו - מעל הכל - לא לפטר אף אחד. היה חשוב לנו לשמור על סביבת עבודה יציבה ובטוחה עבור פגועי הנפש. אסור לאבד אותם כי אין להם מסגרת תומכת במקומנו. זו האחריות החברתית שלנו. היום אני יכול להגיד שהצלחנו לייצר כלכלה".