היכן, לדעתכם, תוכלו לפגוש בכפיפה אחת את אודיה אזולאי, זמרת בת עשרים, עם אגדות מוזיקה כמו יהורם גאון ושלומי שבת, או זו לצד זה את נעם קלינשטיין, דור שני לאימפריה מוזיקלית ואת אייל גולן? - הם ועוד רבים וטובים, כמו שירי מימון, מוש בן-ארי, יונתן רזאל, יוני בלוך, יובל דיין, עידן עמדי, להקת "שלווה" ואפילו דלארס, נוטלים חלק ב"יעלה ויבוא", יריית הפתיחה מתוך "צאן ברזל", מיזם הצדעה לגדולי היוצרים בזמר העברי. יורם טהרלב הוא הראשון מביניהם.

"צאן ברזל" הוא מיזם משותף של "ארומה מיוזיק" ושל קשת 12, בניהולו האמנותי של קובי בן-עטר, מי ששימש כיועץ מוזיקלי של כוכב נולד ושל "עבודה עברית", גם עורך האוספים המיתולוגיים של "לעולם בעקבות השמש". היום מושקים "בשביל אל הבריכות", בביצוע לירון עמרם ו"הביתה", בביצוע אודיה אזולאי, שני השירים הראשונים מתוך אלבום "יעלה ויבוא", שצפוי להופיע לקראת חג שבועות. 

"גדלתי על שירים של יורם טהרלב כמו 'ברבאבא", מעידה על עצמה אזולאי, צעירת משתתפי המיזם. "כשהציעו לי להקליט את 'הביתה' (לחזור) שלו, שמחתי, כי השיר מוכר לי ורציתי לקחת אותו לעולם שלי. נהניתי מכל התהליך, בפרט שההפקה המוזיקלית הייתה בידי גיא ויהל, שאיתם אני ממילא עובדת על אלבום ראשון והם הביאו עיבוד חדשני ועכשווי, בכיוון של לנה דל ריי, זמרת שאני אוהבת".

"אני גם הזדהיתי עם תוכן השיר על אדם שיש לו כיסופים לחזור הביתה מתוך געגועים למשפחה שלו, כשמתישהו עברתי משהו דומה. כשהפגישו אותנו, זמרי הפרויקט, עם יורם טהרלב, הוא סיפר שהתכוון בשיר לחיילים וזה מאוד נגע לליבי".

אזולאי, הנמצאת בתהליך של חזרה בתשובה, מה שמבחינתה משתלב עם החזרה הביתה שבשיר, נמצאת לפני שירות לאומי. בבת-ים, שם גדלה עד שעברה בימים אלה עם משפחתה לבית-דגן, היא למדה בקונסרבטוריון נגינה בפסנתר ובגיטרה, גם לקחה שיעורי פיתוח קול כדי לממש את החלום של להיות זמרת ועל הדרך הקליטה מספר סינגלים.

באופן לא מפתיע אזולאי איננה יודעת דבר על המבצעת המקורית של "הביתה". שרה בדישי נחשבת לאחת מתעלומות הזמר העברי. לאחר שהתבלטה בצוות הווי גולני, שם שירתה עם נורית גלרון ועם אריק סיני, היא התגלתה ב-73' עם קול הפעמונים שלה בפסטיבל הזמר המזרחי הרביעי בשיר "אגדת שלום שבזי", שכתבו אורי ברזילי ויהודה בדיחי. תשואות רמות, שוב בלי זכייה באחד המקומות הראשונים, היו מנת חלקה גם בפסטיבל הבא, כשביצעה את "הביתה", שירם של יורם טהרלב ואביבה אהרן. כעבור שנה נוספת הקליטה בדישי את הגרסה המקורית של "מקום לדאגה", שירם של יהונתן גפן ומתי כספי - ולא יספה.

"הביתה" הוא השיר היחיד של המשוררת והמלחינה הגלילית אביבה אהרן שהתפרסם. "היא חיברה את השיר מילים ומנגינה ואני התבקשתי מקול ישראל לחבר לו מילים חדשות", מעיד טהרלב. "בחיים לא פגשתי את המחברת. יש לי עוד כמה שירים, שלא יצא לי לפגוש את מי שהלחין אותם".

אודיה אזולאי (צילום: יניר סלע)
אודיה אזולאי (צילום: יניר סלע)

מבוגר מאזולאי ובעל ניסיון עשיר יותר הוא לירון עמרם, המספר: "כששמעתי את שירי הפרויקט, הכרתי את רובם, אבל העדפתי לחדש את 'בשביל אל הבריכות', שיר שגם אם שמעתי אותו בעבר, לא זכרתי אותו. כששמעתי אותו, הוא קפץ לי מרשימת השירים והתחברתי אליו במיידיות. התאהבתי לא רק באווירה שמביאות לשיר המילים של יורם טהרלב, אלא גם הלחן המדהים של אלונה, בסגנון של בוסה נובה עם עיבוד ג'זי, שגיליתי בו אפילו רוח מזרחית קלה".

"במהלך העבודה על השיר גיליתי בו עוד ועוד רבדים", מוסיף עמרם. "לאט-לאט הבנתי שזאת לא עוד בלדת אוהבים קלילה ומתוקה, פרי התקופה, אלא יש כאן גם כאב ואובדן, כפי שעולה מהבית האחרון של השיר: 'והוא הלך לקרב עת החמה הנצה/ ולא חזר משם ימים רבים כל כך./ והיא יודעת שהוא לא יחזור לנצח/ והיא עוד מתפללת שהוא רק שכח...".

זאת ועוד: "משיחות שלי עם יורם טהרלב הבנתי שסקרן אותו המקום הקצת מזרחי שאליו לקחתי את השיר, כולל ההגייה התימנית עם הח' והע'. זה באשר למילים. לגבי הלחן, השתדלתי בהפקה המוזיקלית שלי שלא להתרחק יותר מדי מהעיבוד המקורי של אלונה טוראל ובכל זאת לקרב את השיר לימינו".

לירון עמרם (צילום: יניר סלע)
לירון עמרם (צילום: יניר סלע)

לא חששת מהשוואות עם הביצוע המקורי, הכה מוכר, של חוה אלברשטיין?
"בעיניי השוואות במוזיקה הן דבר בריא, מה גם שמבחינה ווקאלית הביצוע שלי הוא אחר. אני מאוד מקווה שחוה אלברשטיין תאהב את הביצוע שלי כשתשמע אותו. לדעתי, היא אחת הדמויות המוזיקליות האגדיות בארץ".

בטרם נטה אוזן להתייחסותו של טהרלב, כמה פרטים על עמרם בן ה-33, שהוא בבחינת התפוח שנפל לא הרחק מהעץ, לאחר שהגיח לעולם כמעט בד בבד עם התהילה שלה זכה אביו, הזמר והמלחין אהרן עמרם, עם ההצלחה הבינלאומית שלה זכתה עפרה חזה עם שירו "גלבי". עמרם,  המשלב מוזיקה אלקטרונית עם שירה תימנית-מזרחית ובמאזנו אלבום אחד, מתכנן להקליט אלבום משירי אביו במקביל לאלבום עם חומר מקורי משלו.

וכעת, לחתן השמחה. "את 'בשביל אל הבריכות' כתבתי לפני מלחמת ששת הימים ואלונה טוראל הלחינה", משחזר טהרלב. "אחרי המלחמה חוה הציעה לי להוסיף בית וזה הבית האחרון, שמעביר את השיר לפאזה אחרת".

פגשת את לירון עמרם?
"כמו שפגשתי את אודיה אזולאי ואת המשתתפים האחרים במיזם במפגש איתם שארגנו לי מההפקה. כמי שכבר 35 שנה מחוץ לתחום, אני לא מכיר אף זמר, בעוד שאת אהרן עמרם, אביו של לירון, אני מכיר מהכנסים השנתיים של אקו"ם".

כשהוא נשאל כיצד הוא מקבל את המיזם, טהרלב מפגין רוח ספורטיבית באומרו: "אני מאוד שמח על שמישהו מרים פרויקט כזה של הקלטת ביצועים חדשים לשירים שלי. הרי זה חלום של כל יוצר".

יורם טהרלב (צילום: דניאל טהרלב)
יורם טהרלב (צילום: דניאל טהרלב)

בגיל 83, טהרלב מגשים עוד חלום ונהיה זמר בבחינת מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא. זאת, בביצוע משותף שלו עם להקת הגבעטרון לשיר "לילות", שהוא כתב עם יאיר רוזנבלום וביצעו במקור דורית ראובני ודודו זכאי. "מאוד נהניתי", הוא מסכם את החוויה. "כל השנים כתבתי וכתבתי שירים, מבלי לחשוב שאני יכול גם לשיר אותם. בהקלטה באולפן השתדלתי לתפוס מרחק מהזמרים - האמיתיים! - של הגבעטרון. הייתה קורונה, אל נשכח..."

ועל הדרבי עם נכדתו, הזמרת קמה ורדי, גם היא ממשתתפי "צאן ברזל", בפעם אחרת