איציק סעידיאן, נכה צה"ל הלום הקרב שהצית עצמו בשבוע שעבר מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון, נכנס הבוקר (ראשון) לניתוח בבית החולים שיבא בתל השומר, לאחר שחל שיפור קל במצבו ד״ר מוטי חרץ, מומחה ביחידה הלאומית לכוויות, מסר: "הניתוח המתוכנן שארך כשלוש שעות הסתיים. מדובר בניתוח מוכר בפציעות מסוג זה. הפצוע בהתאוששות עדיין במצב קשה מאוד, מונשם ומורדם ואנו ממשיכים להלחם על חייו".

במקביל, החלו מאות נכי צה"ל להפגין מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב תחת הכותרת "כולנו איציק סעידיאן - שמים סוף להפקרת נכי צה"ל". המפגינים חסמו מספר כבישים מרכזיים בתל אביב, וכן ירדו לעבר כבישי איילון. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע לקריה ונפגש עם הנהגת ארגון נכי צה''ל.

הפגנה למען איציק סעידיאן מול משרד הביטחון, קרדיט אבשלום ששוני

מאות מפגינים חסמו, כאמור, את נתיבי איילון סמוך למחלף השלום בשני הכיוונים. בשלב מסוים בעקבות הידברות עם המשטרה, נפתח לתנועה נתיב אחד באיילון לכיוון דרום, על אף התנגדות המפגינים, על מנת לאפשר לרכב ובו אישה בהריון לנסוע לבית החולים. לאחר מכן נחסם הנתיב מחדש. רק סמוך לשעה 14:30 נפתחו נתיבי איילון לתנועה.

כאמור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם יו״ר ארגון נכי צה״ל עידן קלימן בקריה בתל אביב. "מצוקתם של נכי ופצועי צה״ל היא אמיתית, כבר הרבה שנים שלא עדכנו את ההסדרים ביניהם, דרושה גם עזרה ראשונה וגם רפורמה מקיפה. קיבלתי את המכתב ששלחתם לשר הביטחון, בעקבות כך תיאמתי איתו שאנחנו נביא גם עזרה ראשונה וגם רפורמה כוללת לטיפול בפצועים, נכים והלומי הקרב. נעשה זאת תוך שבועיים בממשלה. זו ההצעה ואני חושב שהיא חשובה מאוד, מתקנת עוול נורא ומטפלת במצוקה", אמר נתניהו. 

יו״ר ארגון נכי צה״ל עידן קלימן, אמר: "אנחנו נמצאים בימים קשים מאוד שחבר שלנו שוכב שרוף בבית החולים. אנחנו שולחים לו מכאן קודם כל החלמה מהירה, ומצפים להחזירו למשפחת נכי צה״ל ולעזור לו בשיקום המחודש שלו. אני רוצה להודות לך, באמת הכאב הוא מאוד גדול והעיוותים ההיסטוריים דורשים תיקון במיידי. אני רוצה להודות לשר הביטחון בני גנץ ולך אדוני ראש הממשלה על זה שאתם מתעלים מעל כל שיקול פוליטי ושמים את פצועות ופצועי צה״ל במקום לו הם ראויים, ובו כל ממשלת ישראל נרתמת לעזור ולתקן את העוולה הגדולה הזו".

"עם זאת נכי צה"ל שבעי הבטחות. נחכה למעשים בשטח ונשתף פעולה עם כל גורם על מנת לקדם את הרפורמה וליישם את ההבטחות שניתנו, אך עד שנראה את השינוי נהיה דרוכים. אנו חוששים שמקרה חברנו איציק סעידיאן עלול לחזור על עצמו. לא נסכים לשום פתרון ביניים או הצהרות בלבד ולהמשך הפגיעה וההפקרה של משרד הביטחון את נכי צהל", הוסיף קלימן.

בין השלטים שהניפו המפגינים: "במלחמה הזאת אנחנו ננצח", "לא משאירים פצועים מאחור", "דרוש שינוי", "כולנו איציק סעידיאן". אחד המפגינים, קלוד מאשקלון, סיפר: "נפצעתי במלחמת ההתשה ומאז אני כל הזמן במלחמות עם אגף השיקום. יש אטימות, אני מאוד מקווה שהמחאה תשנה דברים אבל קשה לי להאמין".

אביב סיפר שהוא הלום קרב ובשנה האחרונה נתקל לדבריו באטימות: "התפרקה לי המשפחה, אמרו לי 'לך תטפל בעצמך'. היה לי סיווג ביטחוני גבוה, לחמתי בלבנון ואני נתקל באטימות. אני מקווה שהפעם המחאה תעזור, כמי שהפגין בבלפור משך תשעה חודשים אני רואה הפעם ימין ושמאל ביחד. אין כאן פוליטיקה, כולם מאוחדים וביחד נשנה".

נהגים שנתקעו בנתיבי איילון הגיבו בתחושות מעורבות. חיים, עובד בשליחויות על קטנוע, אמר: "אני מבין אותם, כל הכבוד. צריך לסגור את כל הארץ. איך אפשר להזניח את נכי צה"ל?". לעומתו אלי, רוכב קטנוע, אמר: "אני מבין את המפגינים ומזדהה איתם, אבל יש דברים דחופים, אני חייב להגיע לבן שלי בהוסטל ואני תקוע פה. לא נותנים לי לעבור, אני מתחנן". הוא ניסה לשכנע את אחד המפגינים לתת לו לעבור, אך המפגין השיב: "אף אחד לא עובר, כולם צריכים להזדהות איתנו, נלחמנו למען עם ישראל".

הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו קוראים לממשלת ישראל להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הריקבון והשקרים של אגף השיקום במשרד הביטחון, די לוועדות הרפואיות", אמר אחד המפגינים. "עשו לי מלחמת התשה, איבדתי את כל הצוות שלי, במקום שיהיו 36 שרים וחברי כנסת, תדאגו לנו", זעק מפגין אחר.

בתוך כך, ארגון מלווי נכי צה"ל, המונה כ-3,000 עובדים, הודיע כי עובדיו מתכוננים להשבתה של מערך הליווי עד לטיפול משרד הביטחון. "לצערנו הרב, משרד הביטחון פשט את הרגל וממשיך להפקיר את פצועי צה״ל גיבורי ישראל וגם את המטפלים והמלווים שלהם שבמקרים רבים משמשים להם פה ומשענת", נמסר מהארגון.

הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)

אבנר מלכה, יו"ר ארגון מלווי נכי צה"ל, אמר בהפגנה: "איציק לא עשה זאת עבורו, הוא עשה את המעשה הכואב בשביל כל נכי צה"ל שחווים כבר שנים התעמרות ואטימות אחרי ששילמו מחיר יקר על גבורתם. מלווי הנכים ניצבים היום לצידם של נכי צה"ל אשר יחד איתם אנו נאבקים יום יום מול אגף השיקום. יש דברים רבים שחייב לעשות כבר היום! היחס לנכים ולמלווי הנכים חייב להיות מכבד ואנושי. לא נפסיק בצעדים שלנו ונילחם שוב, עד הסוף!".

גם ארגון גימלאי צה״ל, ״צוות״, מתייצב לצידם של נכי צה״ל ותומך במאבקם: "אנו, גימלאי צה״ל, מביעים הזדהות מלאה עם מאבקם של אחינו ואחיותינו, נכי צה״ל, שרבים מהם נמנים על שורותינו".

הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען איציק סעידיאן (צילום: אבשלום ששוני)

קודם לכן, אחיו של סעידיאן, לאה ואבי, שוחחו עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. "אני הגעתי כבר ב-7 בבוקר התחלתי להתפלל לידו, ובדיוק הרופא טפח לי על הגב ואמר לי 'אתה יודע שאנחנו מכניסים אותו לניתוח?'. בדיוק אמרתי שמע ישראל. התפילות של עם ישראל, אני מבקש מכל מי ששומע אותי עכשיו ברדיו, לא משנה איפה הוא נמצא ומי הוא, התפילות שלכם נשמעות, איפה שאתם תחזיקו פרק תהילים, הפגנות והכול בסדר, אבל מה שיציל את אחי כרגע זה רק תפילות כי השם רופא, אני מבקש שלא יפסיקו להתפלל", אמר אבי.

אבי תיאר את מה שעבר עליו בימים האחרונים: "מחוץ למחלקה רוב הזמן, נכנסים קצת לחדר, כמה דקות כי צריכה להיות סטריליות לגמרי. מערכת החיסון שלו מוחלשת בצורה לא רגילה, צריך לשמור מרחק, לחטא טוב וממש כמה דקות רק בשביל שהוא יוכל לשמוע, כי הוא שומע, ברגע שמדברים המדדים שלו עולים, אחי שומע הכול. אני אומר לו 'קום יצחק, יאללה אנחנו הולכים עכשיו, בוא, יש ארוחת בוקר מוכנה, תפסיק כבר, יאללה'. שהראש יבין, שיתחזק".

לאחר מכן עלה לשידור רופאו של סעידיאן, ד"ר מוטי חרץ, מומחה ביחידת הכוויות בשיב"א: "אני וכל הצוות ושותפיי עובדים לילות כימים כדי לטפל בו, אני רק אחד הרופאים. אני יכול לספר שהמצב הוא מאוד לא פשוט, הפגיעה שלו היא פגיעה משמעותית מאוד וגדולה מאוד, היקף הכוויות שלו הוא כמעט כל שטח גופו, כך שהאתגר הרפואי עצום. למעשה הכוויות שלו הן כאלה שצריכות התערבות כירורגית כדי שיוכל להחלים. הוא עבר כמה פרוצדורות כירורגיות מאז הגיע, אבל היום ניתוח שנתחיל ממש להסיר את האזורים שנפגעו".

בהמשך נשאלה לאה לקראת ההפגנה: "אני באה לחבק ולהחזיר לכל אלה לכל מי שנמצא שם ובא לבקר אותנו כל התקופה, המשפחה שלנו, אני רוצה לעמוד שם ולהודות להם על הכוחות שהם נותנים לנו. אנחנו לא באים חלילה וחס להכפיש, אנחנו מאמינים שעם ישראל הוא משפחה אחת גדולה כולנו אחים, והייתה כאן טעות, טעות גדולה מאוד של ארגון נכי צה"ל, של כל מי שהיה מעורב בנושא".

"את הנשמה שלי, כל מה שאכלתי ביומיים האחרונים, הקאתי. הילדה שלי, השארתי אותה בספה ואפילו עכשיו אני נזכר בזה שלקחתי את האוטו ונסעתי, אמרתי למישהו שיהיה איתי באוטו כי עצרתי כמה פעמים והקאתי, וכל הדרך לא הפסקתי להתפלל, כי לא האמנתי, לא דמיינתי בחיים בחלומות הכי רעים שלי שאחי יעשה דבר כזה, לפני שבוע הוא אכל איתי על האש. באים הרבה חברים שלו מבית הלוחם, גיא דואק עזר לאחי, עדכן אותנו בהכל. אנחנו לא נעצור עד שאנשים ישלמו את המחיר".