לראשונה מזה כחודשיים, התכנס היום (ראשון)הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון בעניין איראן, חידוש שיחות הגרעין בווינה והמתיחות באזור. ב"חדשות 12" דווח, כי בתום ישיבת הקבינט, שארכה למעלה משעתיים, אמרו גורמים בכירים כי "שני הצדדים - האמריקאים והאיראנים, מעוניינים בהסכם. האיראנים מריחים שהאמריקאים רוצים הסכם בכל מחיר. ברגע שזאת ההבנה, נקודות הלחץ של האמריקאים לא גבוהות כבעבר. התוצאה ידועה מראש - חזרה להסכם הגרעין עם איראן בכפוף לתיקונים. ההחלטה הזאת בטווח הלא קצר מצרה את חופש הפעולה של ישראל, זה מאוד מדאיג".

שר החוץ האיראני זריף מאשים את ישראל בחבלה במתקן הגרעין בנתנז. צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר הנחה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, כי הקבינט המדיני-ביטחוני לא יוכל לקבל החלטות כל עוד תפקיד שר המשפטים אינו מאויש. הקבינט יוכל להתכנס, אך אין להחלטותיו תוקף. עם זאת, מנדלבליט סייג ואמר כי במצבים ביטחוניים דחופים ניתן לכנס את הקבינט. 

סיבת ההתכנסות היא בין היתר הודעתה של איראן כי הצליחה העשיר אורניום לרמה של 60%. זוהי רמת העשרת האורניום הגבוהה ביותר אליה הגיעה איראן עד כה. בתוך כך, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, עדכן כי התהליך אירע במתקן בנתנז שהותקף לאחרונה.

האיומים שהושמעו מאיראן באו ברקע הפעולה בנתנז שיוחסה לישראל, בה על פי פרסום של עיתון הניו יורק טיימס, מטען חבלה הוברח אל מתקן העשרת האורניום והופעל מרחוק. על כן, נפגעו מערכות החשמל המרכזיות באתר, בנוסף לאלו המספקות גיבוי. 

לפני כשבועיים אף חודשו שיחות הגרעין בווינה והסתיימו אתמול. "שתי ועדות הוקמו בווינה, כך עדכן יערי, האחת עוסקת בפירוק הסנקציות והשנייה בשאלה – איך איראן מגלגלת לאחור את הצעדים שנקטה לאחר שארה"ב פרשה מן ההסכם. כלומר, איך היא חוזרת להחזיק כמות מסוימת של אורניום מעושר ברמה מסוימת", אמר היום אהוד יערי ב-103FM והבהיר כי "גם אם לוקחים צעדים אחורה, הם לא יכולים לעשות צעד אחורה במחקר ובפיתוח".