ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פרסם הערב (ראשון) סרטון ובו קורא ליו"ר ימינה נפתלי בנט, ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער, לחבור אליו. הסרטון מגיע ברקע מסיבת העיתונאים שכינס יאיר לפיד ובה שיתף בממשלה אותה שואף להקים יחד עם בנט. "אני קורא גם לבנט וגם לגדעון סער - תצטרפו אלינו, בואו נקים את הממשלה הימנית החזקה שמדינת ישראל זקוקה לה ברגע זה", אמר נתניהו.

ראש הממשלה התייחס בסרטון, לדיווחים לפיהם בנט צפוי לתמוך בהצעת גוש מתנגדי נתניהו להקמת הוועדה המסדרת: "אני קורא לבנט, מחר, להצטרף להצעה שלנו להקמת הוועדה המסדרת, שתשמור על הכוח של הימין ותשאיר גם לו זכות וטו. אין שום סיבה שיחבור לשמאל, לא בעניין הזה ולא בשום עניין אחר". 

"האפשרויות שלפנינו חדות וברורות: ממשלה שעיקרה שמאל - לפיד, העבודה, מרצ, בתמיכת המשותפת, או ממשלת ימין יציבה וחזקה לארבע שנים", ציין נתניהו.

"ממשלת אחדות ישראלית"

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כינס הערב מסיבת עיתונאים, בה התייחס לשאיפתו להקמת "ממשלת אחדות ישראלית", שתשלב מפלגות מימין ומשמאל. "יש עתיד רוצה אחדות כי זה הדבר הנכון. יש פה מיליוני ישראלים שנמאס להם לריב". 

"מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה בחירות חמישיות, היא חייבת ממשלה", אמר לפיד. "אנחנו חייבים להחזיר את האמון בין האזרחים להנהגה. חייבים ממשלה שתאחד אותנו. לא ממשלת ימין, לא ממשלת שמאל - ממשלת אחדות ישראלית. אנחנו עושים הכל ונעשה הכל – כל דבר - כדי להקים פה ממשלת אחדות ישראלית. ממשלה מתפקדת, טובה, יציבה ואכפתית". 

לפיד הוסיף: "בשנתיים האחרונות הפוליטיקה גרמה פה רק לשנאה וזעם. היא זיהתה את פצעי החברה וחיטטה בהם. התפקיד שלנו לרפא את הפצעים. יש עתיד רוצה אחדות כי זה הדבר הנכון. יש פה מיליוני ישראלים שנמאס להם לריב. נמאס להם מחוסר אחריות ושחיתות. נמאס להם מפולחן האישיות המביך שמתנהל מולם". 

"בממשלת האחדות הישראלית יהיו שלוש מפלגות ימין, שתי מפלגות מרכז, שתי מפלגות שמאל. ככה נראית אחדות. כשאנשים שונים עם דעות שונות מחליטים לעבוד יחד", אמר לפיד. "נפגשתי עם כולם, כולנו מבינים שהגיע הזמן לשינוי. יש אצלנו נכונות נדירה, אני לא זוכר שום דבר דומה לזה, לשים בצד את מחלוקות העבר, לחבר כוחות, לטפל בכלכלה ובחברה, לעצור את התהליך שגורם לישראלים טובים לשנוא אחד את השני".

"קורה פה משהו יותר גדול מכל חישוב פוליטי. זה יותר גדול "מהבייס", זה נסיון להציל את המדינה ממערכת מושחתת ומקולקלת שקורעת אותנו מבפנים. זו ההחלטה הנחושה לנהל את זה הפעם אחרת, מתוך הכרה עמוקה שממשלת אחדות מבוססת אחדות ושיתוף פעולה. ממשלה שיהיו בה תפיסות עולם שונות אבל כולנו ציונים וכולנו פטריוטים. ממשלה יציבה שמאמינה בשיתוף פעולה היא משהו שלא ראינו כבר הרבה זמן במדינת ישראל. זה יכול לקרות בעוד שלושה שבועות".

"שואלים אותי – איך תעבדו יחד? התשובה היא: הרבה יותר טוב, הגון ונקי מהממשלה הנוכחית. כי לא נעבוד בשביל עצמנו, אלא בשביל אזרחי ישראל", התחייב. "מנהיגי ומנהיגות המפלגות של ממשלת האחדות לא ירמו אחד את השני. זו תהיה ממשלה שתביא יציבות כי אנחנו רוצים שזה יצליח. כי אנחנו מאמינים בטוב משותף. כולנו מאמינים שצריכים יותר מיטות ופחות קומבינות, יותר עזרה לעצמאים ופחות פרוטקציות".

בהמשך נשאל לפיד על האפשרויות השונות להקמת אותה ממשלה וענה: "לא אנהל מו"מ בטלוויזיה איך זה יראה. אתם מחמיצים משהו. זה יותר גדול מהדיון של מי יקבל מה. הרעיון הוא לקבל החלטות ביחד עם שיתוף פעולה וכשמאמינים אחד לשני. הממשלה הנוכחית בנויה על חוסר אמון. בסוף אתה לא יכול ללכת לסגור עם אנשים עסקה אם אף אחד לא מאמין לך, ואף אחד לא מאמין לנתניהו".

לפיד התייחס לאפשרות שלא יקבל את המנדט מהנשיא ואמר: "יש לנו (יש עתיד) 45 ממליצים, אני מאמין שאנחנו נקבל את ההזדמנות להקים את הממשלה ואופתע מאוד אם הנשיא לא ייתן לי את המנדט. ההנחה הסבירה היא שהנשיא יטיל עליי את הממשלה ונקים אותה יחד עם בנט".

הוא הוסיף: "אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה, והוא לא יצליח, יתנו לנו את המנדט ונעשה כל מאמץ. אם אפשר להגיע עם הסכם - נגיע אליו, אבל זה לוקח זמן. יש ליש עתיד 45 ממליצים ולפיכך אנחנו כנראה נקים את הממשלה, אך המטרה היא לממשלת אחדות ישראלית עם נפתלי בנט". 

במהלך דבריו ביקר לפיד את השתתפותו של נתניהו בטקסים הממלכתיים ביום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות, וכן התייחס לביקורת נגדו בשל היעדרותו מאותם טקסים: "אני לא מוכן להיות קהל בטקסים בהם נתניהו מפקיע את הטקסים האלו לפולחן אישיות, אז אני ביום הזיכרון העדפתי לנסוע לנגבה למשפחות שכולות. זה יותר ראוי מכל זה. אני גמרתי לשבת לשמוע את נתניהו מפאר עצמו".

בהמשך, אמר: "הטיסה הייתה בלילה – בערב יום השואה הייתי פה. אני שואל את עצמי אם זאת לא הייתה טעות. יכול להיות שזאת הייתה טעות ולא הייתי צריך לטוס".