הלימודים במערכת החינוך חודשו היום (ראשון) במתכונת מלאה, ללא קפסולות וללא מגבלה על מעבר מורים וסייעות בין הכיתות ובתי הספר. עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך, שוחח עם ענת דוידוב בתכנית "איפה הכסף?" ב-103FM והתייחס לחזרה לשגרה: "אנחנו שמחים שמשרד הבריאות הגיש לאישור הממשלה את ההצעה, קצת מאוחר אבל בסופו של דבר הוסרו כל ההגבלות על מערכת החינוך ובימים הקרובים כל המערכת תחזור ללימודים כבשגרה".

על נתוני ההתחסנות במערכת החינוך אמר כי "אנחנו כרגע עם 81 אחוז בקרב עובדי ההוראה, 73 אחוז בקרב תלמידי י"א-י"ב. זה נמצא כל הזמן בעלייה וסך הכל אחוז בהחלט גבוה". לדבריו, הנתונים מסבירים על גודל האחריות של המערכת, של מנהלי בתי הספר, של המורים עצמם, של ההורים, של התלמידים, "המספרים בהחלט מדברים בעד עצמם".

מסמך שפורסם אמש בחדשות 12 חשף את השינויים הצפויים במערכת החינוך, עליו צפוי אדרי לחתום, אשר יחליף את המתווה הפדגוגי הקיים ויתאים אותו לתלמידים, אשר צברו לא פעם פערים עקב שנת הקורונה והלמידה המאתגרת מרחוק. "אנחנו נמצאים בתהליך של גיבוש התוכנית לשנת תשפ"ב, אני מזכיר ששר החינוך יואב גלנט מקדם מדיניות של העצמת שדרת הניהול, של גמישות ניהולית ופדגוגית עם אמון במנהלים ובמורים, במטרה להרחיב להם את הסמכויות ואת המשאבים", התייחס אדרי לדברים.

"זאת התוכנית לשנה הבאה, עד אז אנחנו עושים מיפוי של הפערים הקיימים וצמצום פערים רגשיים, חברתיים ופדגוגים", המשיך. מנכ"ל משרד החינוך הוסיף כי: "כבר עכשיו, כשיצאנו למתווה בחזרה ללמידה מלאה, אפשרנו גם בחטיבות הביניים וגם בחטיבות העליונות כ-20 שעות למידה משולבת, למידה חוץ בית ספרית. לקראת שנה הבאה נרחיב את הגמישות".

עוד אמר כי "השנה סיכמנו על חמש בגרויות חיצוניות וכל השאר פנימיות,  כנראה שגם בשנה הבאה נישאר באותו מצב, ולאורך הדרך אנחנו נלמד מקצועות גם באופנים שונים, זה חלק מהגמישות וחלק מהתוכנית שלנו. כשנסכם את התוכנית, נפרסם אותה. זה יהיה בזמן הקרוב".

בהמשך התוכנית עלתה לשידור סמדר מורס, מנהלת בית הספר נופים בתל אביב, אשר התייחסה לדבריי אדרי: "אני שומעת דברים ובאמת מחזיקה את הראש ואומרת לעצמי, איך יכול להיות שהנתק בין המטה לבין השטח זועק לשמיים במידה כזאת?". היא הוסיפה כי "אנחנו פשוט מדוכאים מהמצב ומרגישים דיכוי תמידי של המוטיבציה שלנו, של היוזמות שלנו, של הרוח הפדגוגית שלנו".

"זה חייב להיאמר בלשון ברורה. לא שואלים אותנו, לא מתייעצים איתנו, לא מדברים איתנו. למה צריך לחכות לרפורמה ולתהליכים כפי שאמר עמית אדרי, ולא לעשות את זה עכשיו? עכשיו זה הזמן", המשיכה מורס. 

מורס הוסיפה למתוח ביקורת על פעולות משרד החינוך: "אין אווירה של שיתוף בין משרד החינוך לבין צוותי ההוראה בשטח. מי ישב בתהליכי גיבוש הרפורמה? אני לא יודעת על מנהלים שישבו שם, אני לא יודעת על ארגונים שישבו שם, אני לא שמעתי על מורים שישבו שם". לדבריה, אנחנו חוזרים בצעדי ענק אחורה, ויהיה יותר גרוע ממה שהיה קודם.

בהמשך, קראה מורס למשרד החינוך לפעול אחרת: "משרד החינוך צריך לקרוא לנציגים, למנהלים ומנהלות, מורים ומורות, שישבו יחד איתם ביחד ויכתבו יחד איתם את הרפורמה, עם הידע שלהם. עמית אדרי מדבר על 'מיפוי של הפערים' – על מה הוא מדבר? הוא לא יכול לעשות מיפוי לבד. על פי אילו קריטריונים? מה הוא יודע על הילדים?".