ניצחון לגוש השינוי בוועדה המסדרת: הצעת יש עתיד להרכב הוועדה המסדרת אושרה הערב (שני) ברוב של 60 תומכים לעומת 51 מתנגדים. זאת, לאור הכרעתם של ארבעת חברי הכנסת של מפלגת רע"מ, שתמכו בהצעת יש עתיד ודחו את זו של הליכוד. גורמים ביש עתיד מסרו כי אופן ההצבעה של רע"מ נסגר בפגישה שהתקיימה מוקדם יותר היום בין לפיד למנסור עבאס. עוד הוחלט כי בתמורה להצבעה, עבאס יקבל את ראשות ועדה למיגור הפשיעה במגזר, תפקיד סגן יו"ר כנסת ונציגות בוועדת כספים על מכסת יש עתיד.

לפיכך, הוועדה תורכב מחבר אחד על ארבעה ח"כים, ותראה כך: ליכוד - 8, יש עתיד 4, ש"ס - 2, כחול לבן - 2, ימינה - 2, עבודה - 2, יהדות התורה - 2, ישראל ביתנו - 2, הציונות הדתית - 2, הרשימה המשותפת - 2, תקווה חדשה - 2, מרצ - 2, רע"מ - 1.

החברים בוועדה: מיקי זוהר, שלמה קרעי, קטי שטרית, מאי גולן, גלית דיסטאל אטריביאן, אופיר כץ, אתי עטיה, דוד ביטן. יש עתיד: קארין אלהרר, מירב בן ארי, יואב סגלוביץ, בועז טופורובסקי. ש"ס: יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי. כחול לבן: איתן גינזבורג, יעל רון בן משה. ימינה: מתן כהנא, עידית סילמן. עבודה: רם שפע, אפרת רייטן. יהדות התורה: יעקב אשר, יעקב טסלר. ישראל ביתינו: עודד פורר, אלכס קושניר. הציונות הדתית: שמחה רוטמן, אורית סטרוק. הרשימה משותפת: אחמד טיבי ונציג נוסף. תקווה חדשה: זאב אלקין, יועז הנדל. מרצ: תמר זנדברג, עיסאווי פריג'. רע"מ: וואליד טאהא.

ח"כ מיקי זוהר מכריז על חברי הוועדה המסדרת. צילום: דוברות הכנסת

מנגד, הצעת הליכוד להרכב הוועדה המסדרת נפלה הערב ברוב של 60 מתנגדים לעומת 58 תומכים. ארבעת חברי הכנסת של רע"מ שנכנסו לקראת סוף ההצבעה הצביעו נגדה, מה שהפיל אותה. 

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בחר לתקוף את רע"מ בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי "‏מי שתלה את יהבו בתומכי טרור גם אכל את הדגים המסריחים, גם חטף מכות, וגם גורש מן העיר". איתמר בן גביר, שותפו לסיעה, צייץ כי "‏מקווה שעכשיו גם בליכוד מבינים שאין אמונה בשונאי ישראל".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו מיד לאחר ההצבעה: "מודה לשותפים. הנצחון בהצבעה על הוועדה המסדרת הוא עוד צעד קטן בדרך לממשלת אחדות ישראלית".

כאמור, על פי ע"פ הצעתו של ח"כ זוהר שנדחתה, הוועדה תורכב מ-22 חברים לפי מפתח המייצג מקום אחד בוועדה לכל חמישה חברי כנסת, ולסיעה בת ארבעה חברי כנסת יינתן מקום אחד. לעומת זאת, ע"פ הצעתו של ח"כ כהן (זו שאושרה בסופו של דבר) הוועדה תורכב מ-33 חברים. הרכב הוועדה יקבע על פי מפתח של נציג אחד לכל ארבעה חברי כנסת וסיעה שיש לה יתרה של שני חברים ומעלה, תקבל נציג נוסף בוועדה בעיגול כלפי מעלה.

טרם הצבעת הליכוד, יו"ר הקואלציה וראש הוועדה מיקי זוהר הודיע על ההסכם בין ימינה לליכוד במליאה: "הליכוד ייתן לימינה ייצוג אחד בוועדה על חשבונו. אנו מקבלים שישה חברים בועדה, אחד מהם ימונה על ידי ימינה".

הצעתו של זוהר נפלה בסופו של דבר חרף הסיכום שאליו ימינה והליכוד הגיעו. ימינה הצביעה בעד ההצעה שמגדירה נציג אחד בוועדה לכל חמישה ח"כים, ובתמורה סוכם כי הליכוד תעביר נציג אחד מהמכסה שלה בוועדה לימינה.

ח"כ מיקי זוהר על ההסכם בין הליכוד וימינה. צילום: ערוץ הכנסת

"מי שיכריע מי ינצח בהצבעה זה ימינה. ההצבעה של ימינה יש לה משמעות. המשמעות היא אחת - האם תקום פה ממשלת שמאל יחד עם בנט כראש ממשלה או האם תקום פה קואליצית ימין", אמר זוהר קודם לסיכום עם ימינה.

"השאלה הזאת היא שאלה הרת גורל. לכן אולי אנשים חושבים שיש פה עוד הצבעה. שמאל זה שלום בכל מחיר עם הפלסטינים". הוא הדגיש: "אנשים צריכים להבין. בנט היום יכריע מי הולך להרכיב ממשלה. אני רוצה לטעות בכך שאתם לא סגורים עם בנט להקים פה ממשלה פריטטית שלא ייצא ממנה שום דבר. אני מקווה שאני טועה. שחברי ימינה יכנסו למליאה, יצביעו בעד ההצעה הזאת ובכך יעזרו לנו לקדם יחד אתם הקמת ממשלת ימין. אם לא, איך אומרים, קרענו את המסיכה מהפנים".

אחמד טיבי ומיקי זוהר במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
אחמד טיבי ומיקי זוהר במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לאחר שזוהר ירד, ח"כ מאיר כהן, הציג את הצעתו ואמר: "ההצעה שלנו משקפת בצורה ברורה ואותנטית את יחסי הכוחות כפי שקבע הבוחר. בסופו של יום 57 זה יותר מ-52. יותר מדי שומעים כאן שמאל וימין. אני לא רוצה לעשות תחרות מי יותר שמאלי ומי יותר ימני, אני רק רוצה להגיד דבר אחד, יכול מאוד להיות שהגיע הזמן שנתחיל לדבר במה טוב למדינה הזאת. יש גם בשמאל ויש גם בימין אנשים שהמשותף להם הוא הרבה יותר מה מפריד ולכולנו יש משותף אחד שזה מדינת ישראל".