"אנסת? תקפת מינית? הבושה עוברת צד", כותבת בעמוד הפייסבוק שלה יעל ורד, מנהלת שיווק בחברת שטראוס ומי שהשיקה את קמפיין מימון ההמונים "הבושה עוברת צד", שנועד לשנות את התפיסה החברתית שלפיה הקורבן צריכה להתבייש.

רעיון המיזם החל בעקבות פרסום סיפורה של שירה איסקוב, אישה אמיצה ואצילית שניצלה בנס מניסיון רצח של בעלה. איסקוב, אשר נבחרה להדליק משואה ביום העצמאות, העבירה מסר חשוב על התעללות, על זיכרון אלה שלא יכולות כבר לדבר ולמען אלה שיכולות עוד להציל עצמן. לדברי ורד, "היה לנו חשוב לקראת יום העצמאות להעביר את המסר כי למרות שהשנה היא 2021, עדיין מנשים רבות נשללת עצמאותן, והכל - בחסות החוק".

יעל ורד, יזמית קמפיין מימון ההמונים ''הבושה עוברת צד'' (צילום: גולי כהן)
יעל ורד, יזמית קמפיין מימון ההמונים ''הבושה עוברת צד'' (צילום: גולי כהן)

הדמות שנבחרה להוביל את הקמפיין היא ליאנה חזן, שסיפרה כשסימני האלימות עוד מכסים את פניה על ניסיון הרצח שחוותה, על ההתמודדות אחרי האשפוז בבית החולים ועל סירוב בעלה לתת לה גט. חזן הציגה באומץ את החתכים והצלקות שנשארו על גופה ודיברה על בעלה, שלא נותן לה מנוח ולא משחרר אותה מייסוריה.

"אני מרגישה חנוקה" אומרת חזן, תושבת שדרות ואם לארבעה, שהותקפה באכזריות על ידי בעלה ומוגדרת כיום כמסורבת גט. לדבריה, היא מוציאה את סיפורה לאור על מנת לעזור לשאר הנשים שחיות בצל הבושה. על רקע זה בחרו בה משיקי המיזם להיות סמל לנשים עגונות ומסורבות גט, כשעל שלטי החוצות בנתיבי איילון מופיעה תמונתה לצד הכיתוב "יום העצמאות?".

אורית להב, מנכ"לית עמותת "מבוי סתום - עזרה למסורבות גט ועגונות": "אני מסיימת יום ואני אחרונה במשרד, אחרי שני טלפונים של בנות שהתקשרו לבקש סיוע. בסוף, המודעות זה דבר חשוב, אבל אני לא רוצה שאישה תסתכל על הכתבה ותגיד 'אוקיי, זאת אני אבל מה עושים'. אני רוצה שהיא תדע שיש לאן לפנות ויש מי שיעזור לה״. 

לתרומות לקמפיין מימון ההמונים של "הבושה עוברת צד">>>