יו"ר סיעת ש"ס, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי  וח"כ משה ארבל הגישו היום (שני) למזכירות הכנסת את הצעת החוק לבחירה ישירה של ראש ממשלה בתוך 30 יום בניסיון לפתור את הפלונטר הפוליטי. בגוש מתנגדי נתניהו הביעו הבוקר התנגדות להצעה השנויה במחלוקת. 

על פי ההצעה, בתוך חודש ימים תקיים ישראל בחירות לתפקיד ראש הממשלה וכל חבר כנסת שנבחר לכנסת ה-24 יוכל להתמודד לתפקיד. זאת, בתנאי שיביא 20 ממליצים של חברי כנסת מכהנים. מנוסח ההצעה עולה כי  רק בוחרים שהשתתפו בבחירות האחרונות יוכלו להשתתף בהצבעה ביום הבחירות.

עוד מוצע, כי המועמד המנצח יזדקק לפחות ל-40% תמיכה, אך אם אף מועמד לא קיבל שיעור תמיכה כזה, או ששני מועמדים הגיעו לתוצאה שווה, יתקיים סיבוב שני של בחירות ישירות תוך 14 ימים. על פי ההצעה תוצאות הבחירה הישירה יפורסמו תוך שמונה ימים, ומרגע התוצאה כל סמכויות ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יועברו למועמד המנצח. בנוסף, המועמד שזכה בבחירה הישירה יוכל להרכיב ממשלה בתוך 90 ימים ועליו להודיע על כך ליו"ר הכנסת, ללא מעורבות של הנשיא.

מוקדם יותר התייחס חה"כ ינון אזולאי לנושא, ואמר בכאן ב' כי "בעת הזו הצעתו של השר אריה דרעי לקידום חוק בחירה ישירה הוא הדבר הנכון ביותר. בטוחני שאפילו סיעות גוש רק לא נתניהו יתמכו במהלך על מנת שנראה באופן חד וברור את מי העם רוצה בראשות הממשלה, ש"ס לא תצטרף לקואליציית לפיד בנט בשום קונסטלציה. הציבור שלנו רצה ממשלת ימין בראשות נתניהו".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר כי "שינוי חוקי יסוד כתכנית לבקשתך הוא צעד פסול וישראל ביתנו תתנגד לו. כשהלחץ של נתניהו מתעצם, הוא משתמש בשיטה קלוקלת כדי להשאיר אותו ואת המפלגות החרדיות בשלטון. כן לשינוי שיטת הממשל - לא לשבירת כללי המשחק".

חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף בראיון בגלי צה"ל: "אי אפשר שבכל פעם שלא מסתדר לראש הממשלה, מכנסים את כל הכנסת כדי למצוא איזו חלופה. צריך להישאר במסלול הפרלמנטרי הברור, נעשה הכל כדי להקים ממשלת אחדות". 

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) כתב אתמול בטוויטר: "בחירה ישירה בלי יכולת להקים ממשלה מתפקדת איננה מספקת. הפתרון שהצענו בעבר, והצ"ח באותו מתווה הוגשה כבר והוא בחירה ישירה עם תוספת למנצח... המנצח בבחירות הישירות יקבל תוספת כוח פרלמנטרית בשיעור של 10%. כלומר עוד 12 ח"כים מיוחדים שיחולקו באופן יחסי בין סיעות הקואליציה".

חברת הכנסת תמר זנדברג התייחסה גם היא לדברים בגלי צה"ל והביעה את התנגדותה: "כל ספין חדש שיוצא מבית מדרשו של הליכוד, שבא לשמר ולהנדס את המשך שלטונו של נאשם בשוחד פסול מראש מבחינתנו. כל הדבר הזה הוא הצגה אחת גדולה שנועדה לתמרן את המערכת הפוליטית".