רישוי נשק הינו נושא מורכב הכרוך בביורוקרטיה רבה כאשר המדינה אינה ששה וממהרת להנפיק רישיונות לכל אחד כמו רישיון נהיגה. בין אם מדובר בבקשה לרישיון פרטי או ארגוני, בקשה לחידוש רישיון קיים, כשרות פיזית ונפשית, הגשת ערר על ביטול רישיון או דחיית בקשה או אפילו עתירה מנהלית, צריך הרבה כוחות, הרבה סבלנות ובעיקר הרבה מקצועיות וניסיון. כדאי לבחור עו"ד מיומן שידאג שההליך יעבור חלק, ללא מהמורות ובעיקר שיצליח בעבורכם.

לאזרח אין זכות מוקנית לקבל רישיון לכלי ירייה. הקריטריונים לקבלת רישיון שכזה מוגבלים מאד ומעטים הם אלה שעומדים בתבחינים של האגף לרישוי כלי ירייה. כל הפרסומים אודות "הקלות" ו"הרחבת תנאים" הם מיסוך עשן, כאשר הלכה למעשה מדובר בהליך לא פשוט ומאד מייגע. האגף מפרסם באינטרנט רשימת תבחינים ודרישות, שעל פניו נותנים את ההרגשה כי מדובר בהליך קצר ופשוט. אך רב הנסתר על הגלוי ומי שמנסה לבד לרוב מגלה כי מטרטרים אותו הלוך ושוב עד שלבסוף הוא מתייאש ולא מבין כלל מה עשה לא נכון.

למי שכבר יש לו רישיון ונדרש לחדש או שביטלו לו את הרישיון עקב חקירה פלילית או מכל סיבה אחרת, הקשיים הינם פי כמה. שיהיה ברור, מטרת האגף המוצהרת הינה צמצום כמות כלי הירייה החוקיים המוחזקים בידי אזרחי ישראל ולכן אל תצפו להקלות, לסבלנות או לאוזן קשבת. הם יקשו עליכם ולא סתם - מדובר בכלי קטלני ואסור שכלי נשק יגיע לידיו של אדם שמסוכן לשלום הציבור או בטחונו.

מי זכאי לרישיון נשק?
רשימת התבחינים מצומצמת ופרוסה באתר המקוון של האגף. לא מעט אזרחים זכאים לרישיון נשק אך אינם יודעים לסווג את התבחין הנכון או להוכיח את עמידתם בתבחין המתאים למצבם. גם כאשר כן מבינים, לא מגישים את המסמכים הנכונים בכדי להוכיח את עמידתם בתבחין ובקשתם נדחית מבלי שהבינו כלל במה טעו. גם כאשר מדובר בתבחין "פשוט" באופן יחסי כגון "מגורים בישוב זכאי" עדיין האזרח אינו יודע האם הישוב בו מתגורר נחשב זכאי ואיזה אישורים צריך להציג בכדי להוכיח שהינו מתגורר באותו ישוב.

המצב מסתבך עוד יותר כאשר הוא מתגורר בשכירות, אינו משלם חשבונות לרשות המוניציפאלית (כי הכל כלול בשכירות) ואין מי שיכול לאמת את עצם מגוריו בישוב. אם זה נשמע מסובך אז מה יעשה מי שמבצע הובלות לישובים זכאיים שונים בארץ ורוצה להוכיח את עמידתו בתבחין "עבודה בישוב זכאי"? מרבית משרדי עורכי הדין העוסקים בתחום גובים תשלום עבור בדיקה ראשונית, אך לא כולם ולכן כדאי לערוך בדיקה מקדמית בטרם תוציאו ממיטב כספכם על תהליך שעשוי להיגמר באכזבה.

ביטלו לי את הרישיון לנשק, מה עושים?
האגף לכלי ירייה רשאי לבטל רישיון נשק ממספר סיבות, כאשר הנפוצות ביניהן הינן פתיחת חקירה פלילית כנגד בעל הרישיון ו/או מידע מודיעיני אודותיו כי הוא מעורב במעשים פליליים. שתי הסיבות הללו נכללות תחת הגדרת "אי המלצת משטרת ישראל" כאשר הלכה למעשה, המשטרה היא זאת שממליצה על הביטול והאגף באופן אוטומטי מאמץ את ההמלצה מבלי להיכנס לעומקן של הנסיבות. אין זה רלוונטי אם אכן האדם ביצע את המעשה הפלילי המיוחס לו או שאינו מעורב בפלילים באמת, ודי בכך שקיים תיק או מידע.

הדרך היחידה להתמודד עם מצב זה הינו הגשת ערר לאחר שבוטל הרישיון. אך לרוב אין זה מספיק ורצוי להגיש במקביל בקשה לסגירת התיק הפלילי כאשר עדיף מעילת "חוסר אשמה פלילית". עו"ד מיומן ומנוסה ידע לעשות את השניים במקביל ויתזמן את הפעולות כך שעד שיגיע הערר לידי האגף התיק כבר ייסגר בעילה המתאימה. האדם הפשוט אינו יודע כיצד להגיש ערר או בקשה לסגירת תיק, כאשר מדובר במסמכים משפטיים מנומקים, מפורטים אשר נתמכים בפסיקת בית המשפט, נהלי פרקליטות ועוד. לא זאת ועוד, עו"ד חכם ידע להזמין את חומר החקירה לעיונו ולבסס את בקשותיו, בין היתר, על ניתוח הראיות וכך ישכנע את הגורמים הרלוונטיים שיש צדק בבקשותיו ולאמץ את המבוקש.

האם בית המשפט יכול לעזור?
נושאי רישוי הנשק חוסים תחת תחום המשפט שנקרא "משפט מנהלי". כל אדם שחש נפגע מהחלטת רשות מנהלית כגון האגף לרישוי כלי יריה, זכאי להגיש עתירה מנהלית, אשר ידון לרוב בפני דן יחיד בבית משפט המחוזי הרלוונטי. התנאי להגשת עתירה מנהלית הוא שהאדם שנפגע מההחלטה מיצה את כלל ההליכים שעומדים לרשותו בטרם פנה לערכאה משפטית, כגון הודעת ערר.

חשוב לדעת כי במסגרת עתירה מנהלית, בית המשפט אינו בוחן האם החלטת האגף הייתה שגויה אלא האם היא הייתה בלתי סבירה, בלתי מידתית או בלתי ראויה בעליל. בכדי להכריע בעניין, בית המשפט בוחן את כלל טענות הצדדים כפי שהוצגו זה בפני זה, והאם ההחלטה התקבלה באופן ראוי וסביר לאחר שנשקלו כלל השיקולים שהוצגו. כך יוצא שאם אדם לא הציג טענותיו באופן ברור ומנומק במסגרת הערר אין הוא יכול עתה להעלות טענות חדשות שלא נטענו בהודעת הערר במסגרת העתירה המנהלית. לכן חשוב מאד כבר בשלב הערר להיעזר בשירותיו של עורך דין שידע לטעון מראש באופן ברור את כלל הטענות המשפטיות, האישיות והאחרות הרלוונטיות.

מה שלא יודע האדם הפשוט זה ש-90% מהליך העתירה זה מה שנכתב ונטען בכתב העתירה כאשר הדיון עצמו, שמתקיים בפני בית המשפט, הוא מעין "הבהרות, השלמות וחיזוקים" - מה שלא נטען בכתב לא ניתן לטעון בעל פה. חשוב לזכור, את העתירה המנהלית יש להגיש ללא שיהוי, לאחר קבלת ההחלטה האחרונה של האגף. בית המשפט יכול לדחות עתירה רק בשל שיהוי ניכר גם אם כל טענותיו של העותר מוצדקות. עתירה הנדחית על ידי בית המשפט יכולה להביא לפסיקת הוצאות משפטיות כנגד העותר באלפי שקלים, לכן אין מדובר במשחק ילדים וחשוב מאד להיעזר בעורך דין מקצועי בעל ניסיון בתחום.

רישיון ארגוני או פרטי? ההבדלים
רישיון פרטי לנשיאת כלי ירייה ניתן לכל אדם אשר עומד בקריטריונים ("התבחינים") המפורטים באתר המקוון של האגף. ניתן להגיש בקשה רק באמצעות תבחין אחד והוא יהווה עילה שבגינה ניתן הרישיון, לכן חשוב לבחור בחוכמה מאחר שכל תבחין דורש דרכי הוכחה שונות, כאשר בכל מועד לחידוש הרישיון, על האדם להוכיח כי עדיין עומד באותו תבחין. אדם המבקש רישיון פרטי, ברוב המקרים, לא יידרש לעבור בדיקת כשרות נפשית אלא רק כשרות פיזית (הצהרת בריאות מאושרת ע"י רופא).

לעומת זאת, המבקש רישיון ארגוני נדרש להגיש את בקשתו באמצעות "ארגון" (חברת אבטחה וכדומה) כאשר הרישיון יינתן לאדם אך ורק בתקופת העסקתו על ידי אותו ארגון. המועמד יידרש לעבוד בדיקת כשרות נפשית אצל פסיכולוג הכולל מאות שאלות ממוחשבות אמריקאיות וראיון אישי אצל פסיכולוג. ישנם משרדי עורכי דין שמספקים הכנה לקראת מבדקים אלה. על החלטה של האגף בגין העדר כשרות נפשית ניתן לערור ולהיבחן על ידי ועדת מומחים.

האם אני מוגבל בזמנים?
כל הליך מנהלי מוגבל בזמן. אחת הטעויות הנפוצות מתרחשת כאשר נפתח כנגד אדם תיק פלילי ונשקו ניטל ממנו על ידי המשטרה. המשטרה תסביר לאדם כי יש לו 18 חודשים להסדיר את העניין אך הכוונה היא שיש לו 18 חודשים לסיים את כלל השלבים עד שיועבר כלי הנשק לחילוט. מבחינת זמנים: מרגע ביטול הרישיון או דחיית בקשה ניתן לאדם 45 ימים להגיש ערר. מרגע דחיית הערר ניתן לאדם עד 45 ימים להגיש עתירה מנהלית. מי שאינו מגיש ערר על החלטה בדבר העדר כשרות נפשית, יכול להגיש בקשה חדשה רק כעבור שנה. לכן, אסור להתמהמה באף שלב.

ניסיון רב שנים והיכרות מעמיקה עם תחום רישוי הנשק
עורך הדין אוהד מגורי הינו בעל תואר ראשון ושני במשפטים, כאשר סיים בהצטיינות. עורך דין מגורי שירת כקצין בכיר במשטרת ישראל בתחום החקירות והמודיעין וכן כתובע פלילי שנים רבות. 

עורך דין אוהד מגורי מתעסק כיום בשלושה תחומים עיקריים: דין פלילי, דין תעבורתי ודין מנהלי של רישוי נשק. משרדו נותן שירות כלל ארצי בצורה נוחה, לרבות באמצעים טכנולוגיים. במהלך שנותיו הרבות כעורך דין עצמאי ובעל משרד משגשג, עזר למאות, אם לא אלפי, מבקשים לקבל רישיון לכלי ירייה או להשיבו לחזקתם, להתמודד עם החלטות שגויות של האגף לרישוי כלי ירייה ולשנות החלטות אלה וכן, להביא להצלחות ניכרות בזירה המשפטית.

זירת בית המשפט מהווה "בית שני" עבור עורך דין מגורי והוא מכיר את החוקים, הטיעונים והסוגיות השונות, משני צדדי המתרס, דבר אשר מהווה יתרון אדיר בעבודה מול המשטרה ומול האגף לרישוי כלי ירייה.

שנים רבות של ניסיון והצלחות מאפשרות לעורך הדין אוהד מגורי להעריך את סיכוי ההצלחה של לקוחותיו מבעוד מועד, בטרם ישקיעו ממיטב כספם, של כל הליך והליך וכן לדעת כיצד להצליח כבר בשלבים הראשונים של הטיפול בטרם הגעה עד למדרגות בית המשפט.

עם השנים בנה לעצמו עורך הדין אוהד מגורי שם ומעמד בתחום רישוי הנשק, כאשר הוא מכיר היטב את כלל הנהלים, החוקים, הפסיקות וכלל השיטות הנכונות והיצירתיות הנדרשות בכדי להביא הצלחה לקהל לקוחותיו.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-6112836
כתובת: רח' ירושלים 26, חדרה
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/7556/19054/ 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. המידע נרשם בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.