ראשי המפלגות מסרו היום (שני) הצהרות לתקשורת בפתח ישיבות הסיעה בכנסת, במהלכן הם התייחסו למאמצים להקמת ממשלה ולהצעת החוק לבחירה ישירה של ראש הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את ישיבת שרי הליכוד שתוכננה להתקיים בשעה 11:00 בניסיון לתאם עמדות וללכד את השורות לקראת השבועיים המכריעים, ובמקומה קיים ישיבת סיעה שבפתחה נשא דברים. 

ראשון הנואמים היה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער שאמר כי "עמדתנו לא השתנתה. בראיית תקווה חדשה יש שתי חלופות להקמת ממשלה. האפשרות הראשונה ממשלת ימין בראשות מועמד אחר. האפשרות השנייה הקמת ממשלת אחדות פריטטית עם הסדרים שיאפשרו לנו לעמוד על הערכים שלנו. שתי האפשרויות עדיפות על בחירות נוספות".

גדעון סער נגד בחירות ישירות. צילום: ערוץ כנסת

אחריו נשא דברים בפתח ישיבת סיעתו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שהביע את התנגדותו לבחירות ישירות: "שמעתי אתמול את ההצעה של נתניהו ודרעי ללכת עכשיו לבחירות ישירות לראשות הממשלה. בואו נקרא לזה בשם האמיתי: זה לא בחירות אישיות, זה בחירות חמישיות. במקום ממשלת אחדות ישראלית, עוד בחירות".

"לא צריך עוד בחירות. היו בחירות. הן נגמרו בזה שבפעם הרביעית לנתניהו אין ממשלה", אמר לפיד. "אם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, נבקש מהנשיא את המנדט, כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית. ממשלת אחדות ישראלית תשים סוף לקטסטרופה הזאת. נעביר הגבלת קדנציות לראש הממשלה. נוודא שאנשים עם כתבי אישום והרשעות פליליות לא ינהלו את המדינה".

עוד הוסיף, כי "מדינת ישראל זקוקה לאחדות. זקוקה לממשלה מתפקדת. צריכה לראות שהמנהיגים שלה יודעים לעבוד יחד. בעוד שלושה שבועות יכולה להיות פה ממשלת אחדות ישראלית. זה עדיף בהרבה על בחירות חמישיות".

יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)
יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)

גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נאם בפתח ישיבת סיעתו: "המדינה בוערת, בריונים ערבים פורעי חוק בערים מרכזיות במדינה מובילים מסע אנטישמי של פגיעה ביהודים רק בשם היותם יהודים. אני מבקש לחזק את כוחות הביטחון. זו מציאות שלא ניתן לקבל וחושפת טפח נוסף ברפיון ידיה של מערכת המשפט הישראלית".

לדבריו, "אין זה סוד שכבר קרוב לשנתיים אנחנו נמצאים בפלונטר פוליטי. צריך לומר בצורה ברורה, אובייקטיבית המצב הפוליטי בישראל מחייב הקמת ממשלת ימין. זו תהיה ממשלה שרוב אזרחי ישראל חפצים בה ומבקשים את הגשמת ערכיה. יש מחלוקות וכעסים אישיים, כתוצאה מכך שום דבר לא מתקדם. הקמת ממשלה התלויה במי שמחבקים ומעודדים מחבלים, אלו שאינם מקבלים את ישראל כמדינה יהודית - ממשלה כזו תהיה מסוכנת לישראל, ליהדותה, לתורה, לעם ולארץ". 

"אני שב ומתחייב לעשות הכל כדי למנוע את איוולת הקמתה", אמר סמוטריץ' והוסיף: "אין לי ספק שלמרות קולות מבולבלים שנשמעים בשולי מחנה הימין אין אף אחד שמעלה בדעתו להקים ממשלה כזו. בנט, סער ונתניהו הבהירו שדבר כזה לא יקרה, שלושתם אנשים אחראים, הם לא יסכנו את עתידנו. זה ברור ואני מציע לכולנו להוריד את הספין הזה מסדר היום".

עוד אמר, כי "כמדינה יש לנו אחריות לתושבינו הערבים ונעשה הכל כדי לממש אותה, אבל לא נעשה זאת דרך מי שמנסים לחזק את כוחם רק כדי לשלול את קיומנו. לא נהפוך את ישראל לבת ערובה שלהם. אנצל את הבמה לקרוא לחבריי, ראשי מפלגות המחנה הלאומי, להקים ממשלת ימין יציבה שתעבור למען אזרחי ישראל. גדעון, אני מתחייב להתייצב לימינך, נמצא דרך להקים ממשלת ימין טובה למען אזרחי ישראל. בנט, התעתוע הפוליטי שלך משמר את הכאוס הפוליטי. הקמפיין הסתיים, הגיע הזמן להכריע - האם אתה מעוניין בממשלת ימין או שמאל. כשתכריע אפשר יהיה להקים ממשלה. כל עוד אתה יושב על הגדר ומחכה להקים ממשלה עם לפיד, העבודה ומרצ - לא ניתן לצפות משחקנים אחרים להיכנס למגרש ולהתחייב להקמת ממשלת ימין. לאזרחי ישראל מגיע לדעת לאן מועדות פניך".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה. צילום: ערוץ כנסת

יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס בנאום שנשא בפתח ישיבת סיעתו לפלונטר הפוליטי  ואמר כי "מדינת ישראל נקלעה למבוי סתום, לא היה לנו מצב של כזה שבר פוליטי-חברתי. ארבע פעמים הלכנו לבחירות, ארבע פעמים עשינו מאמצים גדולים מאוד לממשלת ישראל ואנחנו לקראת בחירות חמישיות ששוב לא יביאו הכרעה, שיהיו הכנה לבחירות שישיות. ולכן במצב שנוצר, הימין לא מצליח להקים ממשלה ויש דיבורים על ממשלה חלופית אחרת שנראית לי הזויה. ממשלה עם כותרות יפות של אחדות ושינוי, אבל האמת היא שהכותרת היחידה שלה היא 'רק לא ביבי'".

בהמשך אמר דרעי, כי "עם ישראל זקוק לממשלה חזקה ויציבה, אנחנו לא מפזרים את הכנסת, לא משנים את שיטת הממשל, אלא דבר אחד פשוט: העם שהוא הריבון של מדינת ישראל שיגיד את דברו בצורה הטובה ביותר ויאמר את מי הוא רוצה כראש הממשלה, והוא ראש הממשלה שייבחר על ידי הציבור באופן ישיר".

בנוסף ציין דרעי, כי "מי שיביא 40% מהקולות ייבחר, ואם ראשי הסיעות בכנסת למרות רצון הציבור לא יסכימו לתת אמון בראש הממשלה ולתת לו את האפשרות לעבוד תוך זמן מאוד קצר נלך לבחירות חמישיות. אין צורך ביותר מב-30 יום, אני מאמין שהציבור יאמר את דברו. סיעת ש"ס עקבית ואנחנו נתמוך בבנימין נתניהו, אבל אנחנו לא מחליטים, הציבור יאמר את דברו בצורה הברורה ביותר. אני מעריך שמי שייבחר תהיה לו אפשרות להקים ממשלה, אני לא מוצא פתרון אחר. במצב לא פשוט מחפשים פתרונות לא פשוטים. אני קורא לכל חבריי הכנסת לתת לציבור להחליט ובואו נסמוך על הציבור".

אריה דרעי (צילום: מרק ישראל סלם)
אריה דרעי (צילום: מרק ישראל סלם)

הבא בתור לנאום היה יו״ר מרצ ניצן הורוביץ. הורוביץ פתח את את ישיבת סיעתו בהתייחסות לפקיעת המנדט של נתניהו: "אני קורא לכל הסיעות להתלכד וגם להמליץ על לפיד כדי לחזק את העברת המנדט אליו. אנחנו לא נאפשר טריקים ושטיקים במגעים להקמת ממשלה - ביניהם ׳נתניהו נשיא׳, חוק צרפתי, בחירות ישירות או כל מיני המצאות וספינים אחרים. המטרה של דברים הללו היא לא, לגופו של עניין, לשפר את שיטת הממשל או להועיל לחברה הישראלי, אלא רק להעניק את ההישרדות לנתניהו".

עוד אמר הורוביץ בנושא הרכבת הממשלה, כי "ניתן להקים ממשלה של הסכמות - זו לא תהיה ממשלת ימין או עם קול עודף למישהו. ממשלה שמבוססת על מנגנון של הסכמות ומרצ תהיה חלק מההסכמות. לא יהיה כאן צד אחד שיחזיק בכוח עודף אלא יהיו הסכמות - כולם חוברים יחד, מתפשרים ומגיעים להבנה. זה לא יהיה פשוט ולא קל, אבל זה מה שמחייבת העת הזו. מדובר בממשלה שיהיו בה מפלגות מהשמאל, מהמרכז ומהימין ושתהיה מבוססת על הסכמות וחלוקה הוגנת".

בהמשך פנה הורוביץ לנשיא ראובן (רובי) ריבלין: "כדי שזה יקרה, אני פונה לנשיא ריבלין ואומר לו - כאשר נתניהו יסיים את התקופה שלו ולא יצליח להרכיב ממשלה, הנשיא צריך להעביר את המנדט ללפיד. במידה ויחזירו את המנדט לכנסת, זה עלול לפגוע במאמצים להקים ממשלה. ומה שברור לכולם זה שחייבת לקום ממשלה ושלא ניגרר למערכת בחירות חמישיות".

אחריו נשא דברים יו"ר כחול לבן בני גנץ שאמר כי "נתניהו גרר אותנו למערכת בחירות שמכניסה את האזרחים והמשק לחוסר ודאות מסוכנת. אסור לבנט ועבאס ליפול למלכודת של ביבי, שוב הבטחות סרק, ניסיון להפר את הפריטטיות. נפתלי, אתה מגיע מהעולם העסקי, הכוונה של ביבי היא לגרום לך לפשוט רגל ערכית, מוסרית ופוליטית. אתה מכיר אותו שנים, זה לא משא ומתן להקמת שותפות. זה בדיוק הזמן לגלות מנהיגות ולהקים ממשלת פיוס לאומית".

בני גנץ בישיבת הסיעה. צילום: ערוץ כנסת
גם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה בישיבת סיעתה לחוסר היציבות הפוליטית: "סדר היום התקשורתי מהבוקר הוא על כל מיני סוגים נוספים וחדשים של בחירות. מה אתם יודעים, מזמן לא היו בחירות. ספינים, ספינים וספינים בזמן שהכנסת משותקת, הזמן הארוך ביותר שהייתה משותקת אי פעם מאז ההשבעה בתולדות מדינת ישראל. שבועיים ימים זה חסר תקדים".

"בזמן שנכי צה"ל מפגינים ברחובות מתסכול, מחוסר אונים ומהפקרה מוחלטת של המערכת. אני לפני 20 שנה עזרתי לעמותת הלומי הקרב לקבל הכרה ממשרד הביטחון. לקח הרבה מאוד זמן עד שמשרד הביטחון הכיר בקונספט הזה של הלם קרב ובצורך לטפל בו, להכיר בו ולא לחשוד באנשים האלה שהם ממציאים ומרמים", אמרה מיכאלי.

עוד הוסיפה, כי "20 שנה אחרי אנחנו במצב שהלומי קרב חדשים ממבצעים אחרונים וממלחמת לבנון השניה מוצאים עצמם ברחובות זרוקים ללא תשובה. מוצאים את עצמם בכלא, בסמים, באלימות קשה, בגירושים איומים ונוראיים ודיכאון שחור משחור כי ממשלת ישראל יש לה דברים יותר חשובים להתעסק בהם מאשר לטפל בנכי צה"ל והלומי קרב. בזמן הזה שעושים ספינים על בחירות, אשה בשם מרים אל-תכרורי נהרגת מכדור תועה בוואדי ג'וז כתוצאה מאלימות לא מטופלת ברחובות, כי ממשלת ישראל יש לה ספינים של בחירות".

"חברות וחברים, אנחנו ניצבים בפני סכנה אולי לנכי צה"ל חדשים, חס וחלילה, כשנתניהו מחמם את היחסים עם איראן מצד אחד ומקרר את היחסים עם האמריקאים מהצד השני", אמרה מיכאלי. "נתניהו הפך להיות סכנה ביטחונית אסטרטגית מוחשית למדינת ישראל. ההכרח להחליף אותו הופך דחוף מיום ליום. מפלגת העבודה ממשיכה להיות מחויבת לעשות כל מאמץ להחליף את נתניהו, להקים ממשלה מתפקדת שתטפל באזרחיות ובאזרחים במדינת ישראל, בחברה הישראלית, בכל הדברים הכל כך בוערים שפשוט מחכים שנעשה את העבודה שלנו. כי בואו נזכר – בשביל זה אנחנו כאן".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים אף הוא בפתח ישיבת סיעתו ואמר: "אני מבקש להתייחס לאירועים האחרונים, יש פתרון לפלונטר הפוליטי ורוב עצום בציבור תומך בו. במקום ממשלות אבסורדיות עם ראש ממשלה שקיבל שבעה מנדטים, יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה. הציבור יבחר ישירות בבחירות בזק בלי לפזר את הכנסת".

עוד הוסיף נתניהו, כי "היום מגיע רגע האמת של בנט שהתחייב לא לשבת עם לפיד, מרצ והעבודה, בתמיכת המשותפת. עליו להפסיק לגרור לממשלת שמאל, הוא צריך לתמוך בהצעה שלנו לוועדה המסדרת, שתמנע את העברת הכוח לידי השמאל בכנסת ואף משאירה בידיו את זכות הוטו ולתמוך בפתרון הבחירה הישירה, דבר שרוב עצום ממצביעיו תומך בו. אם לא, פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל".

בחלק הסגור של ישיבת הסיעה אמר ראש הממשלה: "בנט אמר בבחירות שלא יהיה ראש ממשלה עם 10 מנדטים כי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי, אבל זה מה שהוא עדיין מנסה לעשות כרגע עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם דנים עכשיו בממשלה של השמאל. הם קוראים לזה אחדות אבל זו ממשלה של השמאל עם שיתוק פריטטי שמוכר לכם. זה דבר רע מאוד לעם ישראל. זה כמובן לא משקף את ההתחייבויות של בנט מהבחירות".

לאחר שהשתתף בישיבת סיעתו, הצטרף רה''מ נתניהו לישיבת סיעת יהדות התורה. לאחר הישיבה אמר יו''ר המפלגה משה גפני: "לא הצבנו אולטימטום לראש הממשלה, הולכים אחריו גם במחיר אופוזיציה או בחירות חמישיות. לא לוחצים אותו ללכת לנשיאות המדינה". בנוסף, בשעה זו סגן השר פרוש וח"כ אייכלר נכנסו כעת לפגישה עם רה"מ נתניהו בלשכתו בכנסת.