אביב 2020. גל הקורונה הראשון היה בשיאו, ובתי החולים באיטליה קרסו מעומס. האם האפשרות לאשפוז ביתי הייתה חוסכת מאיתנו את המראות הקשים? באותה תקופה לא ידענו איך מתנהלת המחלה הזו, וגם היום חסר מידע רב, אך התחושה הייתה שחולים מידרדרים מהר מאוד. ומצד שני היו חולים שהיו מבודדים שבועות בבתי חולים. אולי במקום זאת היו יכולים להתאשפז בביתם?

בסוף החודש יתקיים הכנס הבינלאומי השני לאשפוז בבית, שיוקדש להתארגנות לקורונה במדינות השונות, תוך התייחסות לשונות הגדולה בין המדינות, ולהיכן הגיעו אותן מדינות באמצעות הפתרונות היצירתיים שהופקו עם או בלי רפואה מרחוק או במודלים מעורבים. קיומה של מערכת שיכולה לאפשר טיפול מתקדם מחוץ לבתי החולים יכול להגן על בתי חולים מפני קריסה, אך צריך לעשות זאת בצורה מושכלת. לקיחת אחריות על מטופלים המאושפזים בבית כוללת זמינות ישירה של אחיות ורופאים סביב השעון, ביקורים יומיים והערכה חוזרת של המטופל פנים מול פנים.

בישראל, בין אוקטובר 2020 לינואר 2021, מספר המאושפזים בבית שילש את עצמו, תוך היערכות מותאמת. בזכות מערכת הבריאות הציבורית הנרחבת בישראל היינו מוכנים טוב יותר להתמודדות עם המגיפה. האקו־סיסטם הרפואי בארץ, לרבות קופות החולים ומערכת הבריאות הקהילתית, הדגים את עוצמתו סביב מבצע החיסונים. אותן מערכות בריאות ציבוריות אפשרו לנו להגיע לאירוע הזה עם הבנה ותשתית משמעותית יותר לאשפוז בבית כרובד שבין הרפואה בקהילה לבתי החולים, זאת לעומת מדינות אחרות שלא מספקות שירותים אלו כלל מחוץ לבתי החולים.

ד''ר איתמר עופר, מנכ''ל צבר רפואה (צילום: חן דמרי)
ד''ר איתמר עופר, מנכ''ל צבר רפואה (צילום: חן דמרי)


האירוע המכונן ביותר בהקשר הזה מחוץ לישראל התרחש בנובמבר האחרון, כאשר ה־CMS (תוכנית ביטוח הבריאות הלאומית של ארצות הברית) קבעה קוד ומחיר לאשפוז הביתי. ההכרה של מערכת הבריאות האמריקאית בישות הזו כדבר שהוא חלק מהמיינסטרים ולא כפתרון נקודתי הביאה לכך שנכון להיום למעלה מ־116 ארגוני בריאות, לרבות בתי חולים, מעניקים את השירות הזה. ברגע שבו ארצות הברית החלה לפעול בתחום האשפוז הביתי, גופים טכנולוגיים רבים יבינו שקיים צורך בשוק. אם עד כה היססו הגופים להשקיע בעולמות הללו, היום הבשורה הפכה למשמעותית ואנו עומדים בפני גל משמעותי של התפתחויות וחידושים טכנולוגיים שיאפשרו לטפל בחולים בביתם.

אם בעבר הציבור לא ראה בבית חולים מקום שיכול להיות מסוכן למי שלא חייב להיות בו, התפיסה הזו הלכה והשתנתה, והיום אנשים מוכנים לעשות הרבה כדי שלא יצטרכו להגיע לבית החולים. על כן מתן אפשרות לאשפוז ביתי למי שמעוניין ומתאים לאופציה הזו מתקבל במקומות רבים בעולם כברכה. הכנס הקרוב הוא רק חלק משיח משותף שמתקיים סביב האשפוז בבית. בעולם כולו קמות עוד ועוד אגודות של אשפוז בבית, ואנשים מוצאים שפה משותפת סביב הנושא הזה. 

הכותב הוא מנכ"ל "צבר רפואה" ומייסד ויו"ר משותף של הקהילה והכנס הבינלאומי לאשפוז בבית (WHAHC)