למצב ההזוי שאליו נקלעה המדינה אין אח ורע בעולם הדמוקרטי. חוסר ההכרעה באמצעות בחירות חוזרות גרם לכאוס להתחזק והאחראי למצב אינו מפיק מסקנות. נבחרי העם עסוקים בשיקולים אינטרסנטיים אישיים. כתדירות מערכות הבחירות כך צצים מנהיגים המתיימרים לעשות יותר טוב מנתניהו.

הוא הפך ערכים לשקרים ואתיקה לזילות. להבטחות המוצהרות בעת תעמולת הבחירות אין יותר ערך. נראה שהעם השלים עם המציאות ואף הורגל להתייחס אליה כאל נורמה פוליטית.

יועצי התקשורת מגויסים ללא קשר לדעותיהם ולמאוויי נפשם. הם משווקים את המפלגות וראשיהן כאילו היו חברות מסחריות הנדרשות להתאים את מוצריהן על פי צורך השעה. לדבר היום על אידיאולוגיה מדינית או חברתית נראה תמים ומגוחך.

המנהיגים המבקשים לחקות את נתניהו - מפזרים אמירות סרק תוך שימוש בערמומיות ובחתרנות. האמצעים מקדשים את המטרה.

בנט מצא תכסיס חדש בבחירות האחרונות. הוא סירב בעקשנות לגלות מצע ברור ואידיאולוגי. הוא התנהג כשחקן פוקר המהמר על כל הקופה. רק שהשחקן עושה זאת באמצעות רכושו הפרטי, ואילו בנט הימר על חשבון ציבור בוחרים שנפלו בחכתו.

ולמרות הכל הוא קיבל רק שבעה מנדטים. מספר שולי שהיה אמור לייצב אותו בתחתית רשימת המפלגות שנבחרו לכנסת ה־24. אך מציאות המפה הפוליטית הפכה אותו ללשון מאזניים.

בפגישתו עם נתניהו הוא הוכיח שהאינטרס האישי והמפלגתי קודם לטובת המדינה. זה ששנה קודם לכן לא זכה אפילו לעבור את אחוז החסימה, ממשיך ומתחזק את הערפל גם לאחר הבחירות. חוצפתו עוברת כל גבול ומפגינה מגלומניה מבית מורו ורבו נתניהו.

נראה שגם הערכים והאתיקה זרים לו, לפחות כל זמן שהוא אינו פוסל שיתוף פעולה עם ראש ממשלה העומד למשפט באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

ישראל נתונה זה 12 שנים רצופות בידי מנהיג החושב שהעם נועד לשרתו ולא להפך, כבכל דמוקרטיה נאורה. הרצון להחליפו משווע והוא התבטא ברוב ברור בבחירות האחרונות. אך, בבקשה, לא על ידי ״כפיל״ הזוכה מההפקר.

לכאורה בנט הוא ימני האוחז במדיניות סיפוח השטחים הכבושים. אך כדי לכבוש את דעת הקהל הוא בחר בעמימות אפילו בנושא הזה.

לכן אני פונה ליאיר לפיד שהוכיח את נחישותו להביא לשינוי ממשי: אל תמליך איש שאינו פוסל תמיכה בנתניהו. לא הוא, ולא אף אחד מאלה המתייצבים בפרהסיה בעת התקפותיו נגד שלטון החוק, אינם ראויים להחליפו.

עוד לא הגענו למכירת חיסול של המדינה. בוויתורך, מר לפיד, הוכחת בפעם השנייה עד כמה אהבת המדינה קודמת לאגו שלך. אך במקרה של בנט זה אינו מוצדק.

בנט אומנם לא ניצב לצדו של נתניהו בעת הצהרותיו נגד מוסדות החוק, אך לא מחליפים ראש ממשלה מאוס בעושה דברו. הוא גם לא ראוי על פי גודל מפלגתו ובוודאי לא על פי אישיותו שנתגלתה במערומיה במערכת הבחירות האחרונה.

הכותב הוא סופר, פובליציסט ומו׳׳ל ישראלי החי בפריז