הסנאטורים הדמוקרטיים ברני סנדרס, אליזבת וורן ורפאל וורנוק קראו השבוע לממשל ביידן לשקול את הגבלת הסיוע הצבאי לישראל. פרשן "מעריב" וכאן 11, שמואל רוזנר, שוחח הבוקר (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM בנושא.

"במובן המעשי זה לא במיוחד רציני, אני לא חושב שמישהו בממשל ביידן מעלה על דעתו להקטין את ההקצבות לישראל, יש הסכם שנחתם בימי ברק אובמה שתוקפו 10 שנים וכרגע אני לא רואה רצון מצד הממשל לתקן אותו. אני לא חושב שיהיה רוב בסנאט ובבית הנבחרים לקיצוץ הסיוע לישראל. אבל זה רציני במובן שאנחנו רואים רוחות במפלגה הדמוקרטית, ולא על ידי סנטורים זוטרים במיוחד, של אנשים שמוכנים לגעת במה שנניח לפני 20 שנה היה פרה קדושה, ואיש לא היה מעלה על דעתו לדבר עליו בצורה הזאת, במובן הזה זה רציני. אלה מגמות שאנחנו רואים בארה"ב, בצד הדמוקרטי וגם בצד הרפובליקני פה ושם. חלק מזה הוא מהבנה לא נכונה של העולם, אידיאליזם שיצא מדעתו, חלק הוא בדלנות, יש שם כל מיני עניינים שונים ומשונים זו התוצאה. האם צריך לדאוג שמחר בבוקר לא יגיע הסיוע? אני לא חושב שזה המצב", אמר רוזנר.

"בהקשר להסכם עם איראן, שזה הדבר המיידי יותר מבחינתם, הם יקוו שממשלה שאינה בראשות נתניהו תהיה קצת פחות מחויבת לעמדה הבלתי מתפשרת של נתניהו. בישראל אין רצון עז לראות הסכם בעיתי עם איראן. הם מבינים שגם במפלגה של לפיד ההתלהבות מההסכם עם איראן... זה לא שלפיד חושב שכל הסכם עם איראן הוא רעיון נפלא, אבל מקווים למצוא ישראל קצת יותר גמישה וקצת פחות מחויבת מבחינת האגו להגנה על עמדה מסוימת, ואולי פתח למשא ומתן על השאלה איזה סוג של הסכם ישראל תוכל לחיות איתו באופן מסוים. בהקשר הפלסטיני, להתחייב שהממשל לא יבוא עם רעיון אני לא יכול אבל לא נראה לי שזה גבוה בסדר העדיפויות שלו, ביידן מרוכז בעניינים פנימיים, מגיש חוקים שנוגעים לתשתיות, עסוק במלחמה בקורונה, יש לו עניינים הרבה יותר חשובים בזירה הפנימית מאשר החיצונית וגם החיצונית המיקוד הוא בסין והקטטה שפתח עם רוסיה לפני כמה ימים יש לו שאלות גדולות של הגירה שעומדות על הפרק", הוסיף.

לבסוף התייחס רוזנר לציפיות האמריקאיות באשר לפלונטר הפוליטי בישראל: "הם מקווים לממשלה שתיכנס איתם לדיאלוג קונסטרוקטיבי ולא ממשלה שתנסה לשחק להם בוושינגטון. בנט עם לפיד, עם כל הכבוד הרב שיש לי, הניסיון שלהם בזירה הבינלאומית מתגמד לעומת הניסיון של נתניהו, וראשי ממשלה ישראליים, כשהם מגיעם בפעם הראשונה לוושינגטון, יש אלמנט של יראה, לפני שאתה מרגיש את הביטחון".