48 דקות לאחר שהקריא השופט פיטר קייהיל בבית המשפט במיניאפוליס את הכרעת המושבעים, להרשיע את דרק שובין בכל שלושת האישומים על מותו של ג'ורג' פלויד, הגיע השוטר לשעבר לבית הכלא המאובטח שבו הוא ימתין לגזר הדין. גזר דין שעלול לשלוח אותו לעשרות שנים מאחורי הסורגים.

עשר שעות בלבד נדרשו ל-12 המושבעים האלמונים לקבוע פה אחד כי שובין אשם בעבירות של רצח מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה כאשר רכן עם ברכו על צווארו של פלויד במשך 9:29 דקות במהלך ניסיון מעצר ב-26 במאי אשתקד. התביעה לא נדרשה להוכיח שהפעולה של שובין הייתה הגורם הראשי שהוביל למותו של פלויד, שתועד קורא "אני לא נושם", אלא שהיא היוותה הפעלת כוח מופרזת שתרמה למותו.

זה היה רגע השיא באחד המשפטים הדרמטיים ביותר מזה שנים, אשר זכה לסיקור ללא הפסקה בכלי התקשורת בארה"ב בשלושת השבועות של הדיונים. התביעה הציגה סרטוני וידיאו שתיעדו את התקרית מזוויות שונות והוכיחו כי משך הזמן שבו שובין רכן על צווארו של פלויד הייתה ארוכה יותר בדקה מאשר התיעוד הראשוני שפורסם בשנה שעברה. "הצדק נעשה", אמרה הלילה דרנלה פרייזר בת ה-18, שצילמה את הסרטון המרשיע, בעת שצפתה במעצר יחד עם אחייניתה בת התשע.

ג'ורג' פלויד לפני הרצח (צילום: רויטרס)
ג'ורג' פלויד לפני הרצח (צילום: רויטרס)

38 עדי תביעה ב-11 ימים, בהם בני משפחה ומכרים של פלויד שבכו על הדוכן, מומחים רפואיים שהסבירו כיצד התנהלותו של שובין תרמה למותו של פלויד ואנשי משטרה, ובראשם מפקד המשטרה, מדריה ארדונדו, שהבהירו כי שובין, בעל ותק של 19 שנה במדים, הפעיל כוח בלתי סביר בניגוד להנחיות. מנגד, ההגנה העלתה רק שבעה עדים ביומיים, שטענו כי שימוש בסמים תרם למותו של פלויד, בעוד שאובין עצמו נמנע מלעלות לדוכן מחשש שיפליל את עצמו.

גם הלילה, כאשר הוקרא פסק הדין, ישב שובין באולם, עטוי מסכה, ושמר על שתיקה, אולם עיניו העידו כי אינו מעכל עדיין את ההחלטה הדרמטית. מיד לאחר מכן, הודיע השופט קייהיל כי הוא מבטל את הערבות של שובין שהייתה בתוקף מאז אוקטובר, וידיו של השוטר לשעבר נאזקו מאחורי גבו והוא הוצא מהאולם. פחות משעה לאחר מכן, הוא הגיע למתקן הכליאה אוק פארק הייטס, בית הכלא המאובטח ביותר במינסוטה. שובין הוכנס לאגף נפרד בשל העבר המשטרתי שלו, שם הוא ימתין לגזר הדין שיינתן בעוד שמונה שבועות.

לכמה שנים ייכנס לכלא? 

העונשים המקסימליים על שלוש העבירות מגיעים ל-75 שנות מאסר, אולם התקנות במינסוטה קובעות כי אדם ללא עבר פלילי יקבל עונש מוערך של 12.5 שנה עבור כל עבירת רצח וארבע שנים על עבירת הריגה, עם חריגות קטנות לכל כיוון על פי החלטת השופט. התביעה צפויה לדרוש את העונשים החמורים ביותר האפשריים בשל התנהלותו האלימה של שובין ובשל העובדה שהיו ילדים שצפו מעשה. השופט קייהיל יצטרך להחליט אם הוא מקבל את הבקשה ואם העונשים ירוצו במקביל או בזה אחר זה, אולם שובין צפוי להעביר שנים ארוכות מאחורי הסורגים.

ההגנה לא הסתירה את כוונתה לערער על תוצאות המשפט, וזאת אחרי שעורך הדין, אריק נלסון, ניסה לכל אורך המשפט להגיש בקשות לפסילה, החל מהתנגדות לקיומו במיניאפוליס ועד ההתבטאות של חברת הקונגרס הדמוקרטית, מקסין ווטרס, שקראה להפגנות אם השוטר לשעבר יזוכה. קייהיל לא קיבל את הדרישות של ההגנה, אולם ציין כי דבריה של ווטרס יכולים לשמש בסיס לערעור ואף לפסילת המשפט, אולם הסיכוי שהערכאות העליונות ישנו את ההחלטה הסופית הוא קלוש לנוכח הסרטונים והעדויות.

משפטו של שובין אינו היחיד בפרשת מותו של פלויד. ב-23 באוגוסט צפוי להיפתח משפטם של השוטרים לשעבר תו תאו, ג'י. אלכסנדר קאונג ותומס ליין, שמואשמים בסיוע לרצח מדרגה שנייה ולהריגה מדרגה שנייה, אחרי שלא מנעו לכאורה משובין לחנוק את פלויד. אם הם יורשעו, הם צפויים לעונשים של עד 15 שנות מאסר