נטיעת עץ השלום לכבוד יום כדור הארץ: שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן השתתף אתמול (20.4) בטקס מיוחד שערכה שגרירות איחוד האמירויות בוושינגטון. במסגרת האירוע, נטע השגריר ארדן עץ זית (עץ השלום) בחצר שגרירות איחוד האמירויות ביחד עם שגריר איחוד האמירויות בארה"ב יוסוף אל-אוטייבה. באירוע שהתקיים לכבוד יום כדור הארץ החל השבוע (22.4), חגגו שני השגרירים את היחסים החמים בין ישראל לאיחוד האמירויות והמאבק המשותף של שתי המדינות באתגרי האקלים.

"היחסים החמים בין שתי המדינות יעזרו לנו לקרר את כדור הארץ." אמר שגריר איחוד האמירויות בארה"ב יוסוף אל-אוטייבה שאירח את הטקס. "הסכמי הנורמליזציה כבר מאיצים שיתופי פעולה בנושאי האקלים בין ישראל לאמירויות. שיתופי הפעולה בנושאי חדשנות ביחד עם גיוס השקעות יעזרו לקדם את פתרונות ברי-קיימא למען הסביבה שיסייעו גם לצמיחה כלכלית למזרח התיכון ולעולם כולו".

"הסכמי אברהם יוצרים הזדמנות לקידום שיתופי פעולה ופיתוחים מהפכניים בתחום הסביבה והכלכלה הירוקה.  כעת, עם מימוש הפוטנציאל העצום  לשיתופי פעולה במזרח התיכון, אנחנו יכולים להוביל את פיתוחן של טכנולוגיות ירוקות אשר יניעו שיקום כלכלי ירוק עבור ישראל, איחוד האמירויות, המזרח התיכון והעולם כולו", הוסיף ארדן.

כמו-כן התייחס השגריר ארדן לאפשרות הרחבת שיתופי הפעולה עם מדינות נוספות: "כפי שאמרתי לג'ון קרי, השליח המיוחד של הנשיא ביידן לנושאי האקלים, אני מאמין שישראל, איחוד האמירויות וארצות הברית, יחד עם מדינות נוספות שחתומות על הסכמי אברהם ומדינות נוספות במזרח התיכון, צריכות להקים פורום אזורי לפיתוח בר-קיימא שמטרתו לעודד שיתופי פעולה, שיתוף ידע וקידום פתרונות חדשניים לאתגרים המשותפים שלנו".

באירוע השתתפו שגרירים נוספים מהמזרח התיכון בוושינגטון: שגרירת מרוקו הנסיכה ללה ג'ומאלה, שגרירת ירדן דינה קוואר, שגריר מצרים מוטז זאהראן וסגן השגריר של בחריין יוסוף אחמד. את הממשל האמריקאי ייצגה השגרירה ברברה ליף, מנהלת מזרח תיכון וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי. כמו-כן השתתף באירוע חבר הקונגרס הדמוקרטי טד דויטש המכהן כיו״ר תת ועדת מזרח תיכון, צפון אפריקה ולוט״ר בוועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי. 

חבר הקונגרס טד דויטש: "זהו כבוד גדול עבורי לעמוד כאן לצד חבריי מהמזרח התיכון וצפון אפריקה ולשתול יחד איתם עץ זית שמסמל את השלום והחברות המתחזקת בין ישראל ושכנותיה. במיוחד היום, יום בו אנו מציינים את יום כדור הארץ, אנחנו גם חוגגים את הפוטנציאל האינסופי לשיתופי פעולה שיובילו לפיתוח יוזמות סביבתיות חדשניות שיעזרו בפתרונות ברי-קיימא לטובת הדורות הבאים".

ישראל ואיחוד האמירויות ישתתפו השבוע בפסגת האקלים הבינלאומית שמארח הנשיא ביידן לכבוד יום כדור הארץ. ראש הממשלה נתניהו צפוי לשאת דברים במסגרת הוועידה. בוועידה צפויות ישראל ואיחוד האמירויות ביחד עם ארצות הברית ומדינות נוספות להכריז על שיתופי פעולה פורצי דרך בחיפוש אחר פתרונות לחקלאות ברת-קיימא, טכנולוגיות ירוקות וגיוס השקעות למימון הפרויקטים השונים.

"יש צורך לנטוע שורשים עמוקים כדי לטפח את השלום במזרח התיכון." אמרה השגרירה ברברה ליף שייצגה את ארה"ב באירוע. "העץ הזה מסמל את המאמצים הכבירים של ישראל ואיחוד האמירויות לנירמול היחסים ביניהן ואת עבודתן המשותפת למען השלום במזרח התיכון. ארה"ב מצפה להמשיך בשיתוף הפעולה ההדוק עם ישראל ואיחוד האמירויות על-מנת להתמודד עם אתגרי האקלים".

שיתוף פעולה  הדוק בנושאי האקלים היה בראש סדרי העדיפויות של ישראל ואיחוד האמירויות לאחר חתימת הסכמי אברהם בשנה שעברה. היחסים בין ישראל לאמירויות הובילו לשיתופי פעולה נרחבים בתחומים נוספים כגון מדע, חינוך ותרבות. פריצת הדרך הדיפלומטית הזו אפשרה ועודדה אוניברסיטאות, מוזיאונים ומוסדות תרבות ואמנות להשיק שותפויות ותוכניות חדשות. ישראל ואיחוד האמירויות מעמיקות את שיתופי הפעולה במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי ולאחרונה הושקו תכניות עסקיות לפיתוח טכנולוגיות לחקלאות בר-קיימא, אנרגיה מתחדשת, שימור מים ועוד. 

השגריר ארדן קיבל במתנה מהשגריר אל-אוטייבה עץ זית תואם לזה שנשתל בחצר שגרירות איחוד האמירויות. העץ שמסמל את החברות בין שתי המדינות יישתל בחצר שגרירות ישראל בוושינגטון.