המודעות של הציבור לנושא הרשלנות הרפואית מוביל לגל תביעות רפואיות רבות של מטופלים החשים שנגרם להם עוול ודורשים פיצוי כספי. רשלנות רפואית היא עניין חמור, אך לא כל פגיעה רפואית נחשבת באופן אוטומטי לכזו, אלא יש להוכיח קשר נסיבתי בין האירועים. פנייה בזמן לעורך דין רשלנות רפואית היא הצעד הנכון על מנת להבין בשלבים מוקדמים אם יש עילה לתביעה משפטית - וכך לחסוך זמן וכסף רב.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כפיר דיין דובב, לחץ/י כאן

רשלנות רפואית – מהי ומהי מידת אחריותו של המוסד הרפואי?
רשלנות רפואית הוא מונח משפטי המתאר סיטואציה שבה נגרם נזק חמור (כמו נכות או חס וחלילה מוות) למטופל כתוצאה ישירה מטיפול רפואי שקיבל על ידי גורם רפואי או מוסד הרפואי בו התאשפז. תביעות רשלנות רפואית מהוות נזק כלכלי ותדמיתי גבוה למוסדות הרפואיים בישראל, בעיקר עקב הפרמיות הגבוהות שהן משלמות לביטוח, המכסה תביעות מסוג זה ומצמצם בעקיפין את המשאבים המיועדים להשקעות רפואיות לכלל הציבור.
 
הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית היא תופעה שכיחה בישראל, הנובעת בעיקר עקב העלייה המתמדת במודעות של הציבור לזכויותיו תוך כדי הכרת מידת האחריות המוטלת על המוסדות הרפואיים. ואכן, אחריותו של הרופא והצוות הרפואי כולו הינה גדולה – עליהם לנהוג במקצועיות כלפי כל המטופלים ובעיקר להפעיל שיקול דעת בכל סיטואציה.
 
זאת אומרת, רופא בכיר בבית חולים לדוגמה, חייב לבחון את כל ההיבטים הרפואיים של מטופליו בלי יוצא מן הכלל, לבצע את כל הבדיקות הרפואיות הנדרשות, לקבל החלטות על סמך הידע העדכני שקיים באותו הזמן בעולם הרפואה וכמובן, לפעול לפי הנהלים המקובלים במקצוע זה כדי להימנע ככל שניתן מטעויות באבחנה ובטיפול.

באיזה אופן מתבטאת רשלנות רפואית בפועל?
רשלנות רפואית עלולה להתרחש בכל תחום בעולם הרפואה, בין אם מדובר על תחום ההיריון והלידה (גניקולוגיה), כירורגיה (כולל כירורגיה פלסטית), רפואה פנימית, אורתופדיה, קרדיולוגיה ועד לפסיכיאטריה ורפואת שיניים. 

אך במה מתבטאת רשלנות רפואית באופן מעשי בבתי החולים, במרפאות בקהילה, במוסדות הגריאטריים ובשאר המוסדות הרפואיים בישראל?

להלן מספר דוגמאות ממקרים שהתרחשו בעבר:

  • טעות באבחון המחלה או אי הפניה לבדיקות נוספות ע״י רופא המשפחה
  • טעויות או תקלות טכניות שהובילו לסיבוכים לא צפויים במהלך טיפול רפואי כמו ניתוח (אך גם לאחריו)
  • פטירה או נזק שנגרם כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות או חומרים כימיים אחרים
  • סיבוכים שנגרמו עקב זיהומים שנרכשו בבית החולים עקב היגיינה לקויה
  • התעלמות של רופא מטפל מתלונות המטופל – או אי הפניה לבדיקות ואבחונים בזמן
  • מתן שגוי של תרופה למטופל מבלי לבחון את התיק הרפואי שלו 
  • השארת איבר זר בגוף המטופל לאחר ניתוח
  • סיבוכים שנגרמו בלידה או עקב אי אבחון של מחלות גנטיות בעובר
  • אי הסבר של סיכונים למטופל לפני ניתוח 

אלו הן רק מספר דוגמאות כלליות לעילות תביעה שהתרחשו בעבר. יש כמובן מקרים רבים נוספים היכולים להיחשב כרשלנות רפואית, אותם ניתן לזהות באמצעות עבודה מול עורך דין. 

כאמור, תפקידו של הצוות הרפואי הוא לעשות את המקסימום כדי לתת למטופלים את הטיפול המקצועי והנכון ביותר עבורם. תפקידו של המוסד הרפואי הוא לספק לצוות הרפואי את הכלים כדי שיצליחו לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר ולהימנע ככל האפשר ממצבים העלולים לסכן את חיי המטופל.

עורך הדין כפיר דיין דובב  (צילום: יוסי שלו)
עורך הדין כפיר דיין דובב (צילום: יוסי שלו)

מתי ואיך לתבוע במקרה של חשד לרשלנות רפואית?
במקרה שיש חשש לרשלנות רפואית, בין אם החולה נשאר בחיים או נפטר, יש לפנות בשלב הראשון לעורך דין רשלנות רפואית לייעוץ ראשוני. יש לקחת בחשבון כי תביעה בגין רשלנות רפואית היא עניין חמור ביותר, לה השפעות מרחיקות לכת על הרופא (לדוגמה: שלילת רישיון, מאסר), בית החולים והצוות הרפואי (תשלומי פיצויים העלולים להגיע למיליוני שקלים). לכן יש צורך בהוכחות מוצקות שאכן יש קשר נסיבתי בין האירוע הרפואי ובין מצבו של המטופל.

יש לזכור שכל מקרה רשלנות רפואית הוא אינדיבידואלי, ובית המשפט יתייחס אליו ככזה. בבית המשפט ייבחן המקרה מול האסכולות הרפואיות המוכרות והמקובלות, וייבדקו כל המישורים לפיהם פעל הרופא.

לצורך הבנת סיכויי התביעה בשלב הייעוץ, ייבדק התיק הרפואי של המטופל והרקע לתביעה. באופן זה ניתן לתת אינדיקציה ברורה יותר ביחס לסיכויי הצלחת התיק, ולקבל מידע על ההליכים המשפטיים הצפויים בשלבים הבאים. באופן זה ניתן לחסוך כסף, עוגמת נפש וזמן יקר לנפגעים במצב שבו יתברר כי אין עילה לתביעה.

משרד עו"ד כפיר דיין דובב עוסק ברשלנות רפואית, נזיקין, תביעות סיעוד וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.