לא עתיד הסכם הגרעין עם איראן ייקבע בביקור משלחת הבכירים הישראליים הצפויה להגיע בשבוע הבא לוושינגטון. למשלחת תהיה השפעה זניחה, אם בכלל, על עמדתו של הנשיא ג'ו ביידן ועל השקפת צוות עוזריו לגבי טיבו ומעמדו של ההסכם, שתוכנו נדון בשיחות בין נציגי המעצמות החתומות עליו ונציגים איראניים.

לפי דיווחים ממקורות אמינים בוושינגטון, שקיבלו אישור משגרירים ודיפלומטים מערביים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, השיחות בווינה היו פוריות והניבו התקדמות בין הצדדים בהיקפים משמעותיים יותר מכפי שהשתמע מהידיעות על השיחות שפורסמו באמצעי התקשורת.

לראשי המשלחת - הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת - צפויה הפתעה. לא בטוח שהם מוכנים לה, אבל הם כשירים ומסוגלים להתמודד איתה. אולי מבלי שירגישו, השיחות שלהם עם בכירי הבית הלבן, מחלקת המדינה ועם מקביליהם בממשל יניחו תשתית ליחסים בין ישראל לממשל ביידן. המשלחת הישראלית צפויה למצוא את עצמה מעורבת בשיקום ובריענון הקשרים בין ישראל לארה"ב, וקשה להאמין שהשלושה יתחמקו מהאתגר.

המחדלים והנזקים בתחום היחסים בין ישראל לארה"ב הם חמורים וקשים. מאז ניצחונו של ביידן ועוד לפני שהתחיל את כהונתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בזלזול ובאדישות מופגנת כלפי ביידן ולפי הגדרת בכירים יהודיים בקהילה, נהג "בקלות ראש ובחוסר יישוב דעת" מול השינוי והתמורות בבית הלבן ובצמרת הממשל החדש.

אברהם פוקסמן, אריק יופה, סימור רייך ואחרים, שמתוקף תפקידיהם בראשות ארגונים ופעילותם בקהילה, מכירים את ביידן מקרוב וזוכרים את ניסיונם איתו כחוויה חיובית, טוענים כי בתקופה הקצרה של עידן ביידן נעשו מצד ישראל מחדלים שגרמו לנזקים ולהרס בתחום היחסים בין ישראל לבית הלבן.

"דווקא לקראת חילופי גברי בבית הלבן ושינויים בצמרת הממשל, ראש הממשלה נתניהו ממנה ושולח לוושינגטון את גלעד ארדן, שמתפקד כחצי שגריר באו"ם וכחצי שגריר בוושינגטון", אומר בכיר יהודי. "גם שלושה שגרירים לא יספיקו לתקן את הנזק העצום וההפסד לישראל בהרס התמיכה הדו־מפלגתית בישראל, הדמוקרטית והרפובליקנית, שנציגו של נתניהו בוושינגטון רון דרמר גרם ביוזמתו ובהשראתו של נתניהו".

האירוניה הגדולה מבחינתו של נתניהו היא שהתנהלותו הנפסדת מול הנשיא ביידן גרמה לו נזק והפסד בתחום החשוב והקריטי בעיניו – מאבקו נגד הסכם הגרעין עם איראן.

במקביל, בכירים יהודיים מדברים גם על ההכרח לעשות יותר לבנייתם מחדש של היחסים בין ישראל לקהילה בארה"ב. גם את האשמה והאחריות לקרע ולנתק בתחום הזה מטילים ראשי הקהילה על כתפי ראש הממשלה. "הייתי רוצה לראות משלחת של בכירים מישראל מגיעה לניו יורק לשיחות עם רבנים, עסקנים ופעילים בקהילה", אמר בכיר יהודי שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים.

למשלחת מישראל צפויה קבלת פנים נעימה בוושינגטון. הבכירים ומלוויהם יתקבלו בכבוד רב ובחום. לישראלים יהיו טענות והסתייגויות מההתנהלות האמריקאית בכל הנוגע להסכם הגרעין עם איראן. גם לצד האמריקאי יש טענות שבוודאי יעלו בשיחות. הטענות כבר הועברו לגורמים בישראל ובחלקן אף דלפו לאמצעי התקשורת. השיחות בוושינגטון יתנהלו באווירה ידידותית, אבל עובדה זאת לא תניב תוצאה מעשית ומשמעותית מבחינתה של ישראל לגבי עתידו של הסכם הגרעין עם איראן.

להערכות של פרשנים בוושינגטון ושגרירים מערביים בניו יורק, הצד האמריקאי יבטיח למשלחת שארה"ב לא תיתן לאיראן להגיע לשלב מעשי של יכולת ייצור פצצה גרעינית. כמו כן, האמריקאים יאשרו מחדש את מחויבותה של ארה"ב להבטחת ביטחונה של ישראל ועליונותה באמצעי לחימה.

בראיון לערוץ פוקס ניוז הבהיר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן כי "לא נבטל את הסנקציות על איראן, עד שבאופן ברור ואמין היא תחזור למלוא הסכמתה לכל המחויבויות בהתאם להסכם מ־2015". סאליבן הוסיף כי השיחות בווינה היו "קונסטרוקטיביות" וכי "קיים מאמץ אמיתי לחזור להסכם משנת 2015".

[email protected]