הקלטת הטור המלא של אלון בן דוד


מיטב בחורינו יפשטו בשבוע הקרוב על וושינגטון בניסיון כמעט נואש לעצור את הדהירה האמריקאית להסכם גרעין מול איראן. סיכויי ההצלחה שלהם נראים קלושים – ממשל ביידן נחוש לחזור כמה שיותר מהר אל הסכם הגרעין הישן והרע. ייתכן שכבר בשבועות הקרובים תקבל איראן מחדש את הרישיון לתוכנית הגרעין שלה ואת היכולת הכלכלית להעמיק את ההתבססות שלה באזור, ואנחנו נצטרך לחשב מסלול מחדש.

במשך חודשים הייתה הבירה האמריקאית סגורה לביקורים רשמיים, גם בגלל מגבלות הקורונה וגם בשל עיכוב באישור חלק מהמינויים של הממשל החדש. עכשיו, כשנפתחו השמיים, מבול של מבקרים ישראלים ישטוף את וושינגטון החל מהשבוע הבא: היועץ לביטחון לאומי, ראש המוסד, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ועוד שורה של פקידים ויועצים. כולם יחפשו אוזן אמריקאית כרויה וינסו לשכנע שאין סיבה למהר ולהעניק לאיראן מחדש את ההסכם המפנק.

ספק אם מישהו מהמבקרים יזכה לחזות מקרוב בנשיא המקשיש. נראה שאנשיו משתדלים לצמצם את המגעים שלו עם זרים, אולי כדי שלא לחשוף את מצבו. ביידן מקפיד גם שלא לקיים כל תקשורת ישירה עם ראש הממשלה נתניהו – מה שמצמצם מאוד את יכולת ההשפעה הישראלית. המזרח התיכון בעיניו הוא מטרד שצריך להסיר מהשולחן כדי להתמקד בשלושת הנושאים שמעניינים אותו באמת: כלכלה, קורונה וסין.

דווקא עכשיו, כשאיראן בשיא חולשתה, יטענו הישראלים בפני בני שיחם שאין צורך להתרשם מהאיומים שלה ואפשר להגיע איתה להסכם משופר. הכלכלה האיראנית אומנם מגלה סימני התאוששות ראשוניים, אבל היא עדיין מתקשה להתייצב. הפיצוץ שאירע בנתנז החזיר את יכולות ייצור האורניום 15 שנים אחורה, עם פחות מאלף צנטריפוגות שפועלות בנתנז ועוד כאלף במתקן פורדו. גם אם הם מצליחים להעשיר כמה גרמים של אורניום לרמה של 60% – ייקח להם עוד זמן לחזור ליכולת ייצור תעשייתית.

הבכירים הישראלים יביאו איתם מידע מודיעיני שמצביע על כך שאיראן המשיכה להונות את המערב גם תחת הסכם הגרעין הקודם. כל הסכם חדש, יטענו, חייב יהיה להכיל מנגנוני פיקוח קשוחים וחודרניים יותר שיקשו על איראן להסתיר מהעולם הפרות שלו. והכי חשוב: חזרה לתאריכי התפוגה של ההסכם הקודם תעניק לאיראן רישיון לייצר פצצה גרעינית בעוד תשע שנים. איראן עם נשק גרעיני תהיה חסרת מעצורים ותגרור את האזור כולו למרוץ חימוש, יאמרו הישראלים.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)


להביא הישג מערכתי


בצבא ובארגוני המודיעין האמריקאיים ימצאו הישראלים אוזן קשבת. שם זוכרים היטב את כמות הלוחמים האמריקאים שנהרגו ממטעני נפץ איראניים בעיראק ועוקבים בדאגה אחרי התעוזה הגוברת של איראן. השבוע טס מל"ט תוקף איראני ממש מעל נושאת המטוסים אייזנהאואר, והתמונות שצילם פורסמו בלוויית הכיתוב המתריס: "נושאת מטוסים יפה. חבל שיקרה לה משהו".

"זו הפעם הראשונה מאז מלחמת קוריאה שהכוחות האמריקאיים פועלים ללא עליונות אווירית", הודה ביושר מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב, קנט מקנזי. "הלקח של איראן ממלחמת המפרץ היה שהיא חייבת לשלול מארה"ב את העליונות האווירית והימית שלה, ולצערי היא השיגה את שתיהן". מקנזי הודה בפני הקונגרס שהכוחות האמריקאיים מתקשים להתמודד עם איום המטוסים הלא מאוישים והרחפנים, ואמר: "איראן מציבה איום יומיומי על כוחותינו".

חלק מהמחוקקים הופתעו מעוצמת הדברים, אבל נראה שאנשי ממשל ביידן, רבים מהם שושביני ההסכם הקודם עם איראן, נחושים לחזור אליו ויהי מה. בסבב השיחות השני שהתקיים השבוע בווינה הם הבהירו לאיראנים שהם מוכנים כבר עכשיו לחזור להסכם מ־2015. הדיון כרגע הוא על סדר הצעדים שינקטו שני הצדדים בדרך חזרה להסכם. ספק אם זה יקרה כבר בשבוע הבא, שעת ביקור הבכירים הישראלים בוושינגטון, אבל זה יכול להתממש כבר בשבוע שאחריו.

ישראל צריכה להתחיל להיערך עכשיו ליום שאחרי ההסכם, מול איראן חזקה ונועזת יותר עם תוכנית גרעין שיכולה בעשור הבא להוליד פצצה ראשונה. עד כה, ולמרות ש"איראן, איראן, איראן" היא בראש מעייניו של נתניהו, ההתמודדות מול הגרעין האיראני נשאה, על פי הדיווחים, אופי של רצף פעולות טקטיות ספורדיות ונעדרה אסטרטגיה רחבה ומערכתית.

בין ארגוני הביטחון הייתה גם חלוקת תפקידים: המוסד הוא שהוביל את הסיכול החשאי והמדיני, וצה"ל עמל על הכנת אופציה צבאית ותוכניות לעימות, אבל פעל בעיקר נגד ההתבססות האיראנית בסוריה והברחות נשק ואמצעים לחיזבאללה. רצף הפעולות המוצלחות המיוחסות לישראל, שנמשך כבר יותר מעשור, הצליח לעכב ולהשהות את ההתקדמות האיראנית, אבל לא לעצור אותה. למרות כל מה שנעשה בשנתיים האחרונות, הצנטריפוגות באיראן ממשיכות להסתובב ולהעשיר אורניום, וארה"ב עומדת לחתום איתה מחדש על הסכם גרעין.

מול איראן שמצוידת ברישיון בינלאומי לקדם תוכנית גרעינית, ישראל תהיה חייבת לגבש אסטרטגיה רחבה יותר. כדי להביא הישג מערכתי יידרש צה"ל להצטרף ולקחת חלק במאמצי הסיכול החשאי. מול אומה של 80 מיליון בני אדם, רבים מהם משכילים ומוכשרים, שהפכה את תוכנית הגרעין לפרויקט הדגל הלאומי שלה – נידרש גם אנחנו לרתום את כל המשאבים הלאומיים כדי לסכל אותו.v

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13
[email protected]