מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, אמר היום (שבת) במהלך סיור שערך בירושלים במקומות בהם נחשפנו בימים האחרונים למקרים בהם פגעו ערבים ביהודים: "לא נאפשר את המשך האלימות, הנחיתי לתגבר את הכוחות בירושלים וסביבותיה. נגיע לכל פורעי החוק, ונפעל בנחישות ויד קשה".

עוד אמר המפכ"ל כי "נעשה כל שביכולתנו כדי לאפשר את פולחן הדת". הוא הוסיף כי "מאות שוטרים מכל רחבי הארץ נמצאים כעת בירושלים בפריסה רחבה בכדי למנוע אירועים חריגים".

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב, ברקע האירועים האלימים בירושלים ושיגור הרקטות מרצועת עזה. בהערכת המצב השתתפו שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, הרמטכ״ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב״כ יוסי כהן, ראש המל״ל מאיר בן שבת, מפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי ובכירים נוספים.

בתום הערכת המצב אמר נתניהו: "סיימתי עכשיו הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, שר הבט"פ, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה. מול רצועת עזה - הנחיתי להיערך לכל תרחיש". 

הוא הוסיף: "שמענו גם את הסקירה על המצב בירושלים מהמפכ"ל - אנחנו רוצים קודם כל להבטיח חוק וסדר. אנחנו שומרים על חופש הפולחן כמו כל שנה, לכל התושבים וגם לכל המבקרים בירושלים. אנחנו דורשים כרגע את מילוי החוק ואני קורא להרגעת הרוחות מכל הצדדים".

ראש הממשלה נתניהו מדבר על ההיערכות הביטחונית בדרום הארץ, ללא קרדיט

גם שר הביטחון, בני גנץ, התייחס לדברים בסיום שורה של הערכות מצב ביטחוניות: "מדינת ישראל נוקטת במדיניות אזרחית מרחיבה ושומרת על חופש דת ופולחן לכל הדתות והמאמינים ובכללם תושבי מזרח ירושלים וכלל הפלסטינים".

הוא הוסיף כי "כרגע שקט בדרום, אבל אם השקט לא ישמר, עזה תיפגע קשות, אזרחית, כלכלית וביטחונית, ומי שיישא באחריות הם ראשי החמאס. המשוואה ידועה להם וברורה מאוד. צה"ל ערוך לאפשרות של הסלמה, ונעשה את מה שנדרש כדי שהשקט ישמר". 

גנץ בסיום הערכות המצב, קרדיט טל עוז, משרד הביטחון

בתוך כך, מוקדם יותר היום הודיע הרמטכ"ל על ביטול נסיעתו לוושינגטון שתוכננה למחר עקב ההסלמה הביטחונית. הביקור היה אמור להיות ביקור העבודה הראשון בארה"ב מאז כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד, והדיונים במהלכו אמורים היו לעסוק בנושא הגרעין האיראני.

"קורא לצדדים לגלות איפוק מקסימלי"

בעקבות ההסלמה, שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, קרא להפסקת האלימות בין היהודים והפלסטינים בישראל והדגיש כי האו"ם פועל יחד עם הגורמים הרלוונטיים להפסקת ההסלמה בין הצדדים.

"אני מוטרד מהאירועים האחרונים בירושלים וברצועת עזה", כך כתב וונסלנד בהצהרתו. "ב-48 השעות האחרונות היה זינוק במקרי האלימות בין ישראלים לפלסטינים בירושלים, בנוסף לשיגור הרקטות מעזה. הפרובוקציות בירושלים צריכות להיפסק כמו גם שיגור הרקטות ללא הבחנה על אזרחי ישראל, שמפר את החוק הבינלאומי וצריך להיפסק באופן מיידי".

הוא חתם את דבריו באומרו: "אני מגנה כל מעשה אלימות ואני קורא לצדדים לגלות איפוק מקסימלי על מנת להימנע מהסלמה נוספת, במיוחד בתקופת הרמאדן והתקופה הפוליטית הטעונה לשני הצדדים".

לא מעוניינים בהסלמה

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון העריכו כי האירועים האלימים בירושלים הם אלו שהובילו לשיגור הרקטות מרצועת עזה. בנוסף, העריכו כי חלק מהירי בוצע בידי חמאס, לצד ארגוני טרור נוספים, כאשר בשלב זה, הדגש ככל הנראה הוא לירי לטווחים קצרים, תוך שימוש ברקטות ופצצות מרגמה.

כמו כן, מסתמן כי אם לא יבוצע ירי נוסף, בישראל לא רוצים להתקדם לעבר הסלמה בגזרה, ועל כן התגובה לירי בשעות הלילה – הייתה מאופקת באופן יחסי. צוין כי לא היו התרעות מודיעיניות נקודתיות לירי, אם כי העריכו כי המתיחות בירושלים תשפיע על המצב ברצועת עזה. 

כזכור, בימים האחרונים אירעו הפרות סדר אלימות בין פעילי ימין קיצוני לבין בני המגזר הערבי במוקדים שונים בירושלים. במהלכן, מאות מתפרעים השליכו אבנים ובקבוקים האחד על השני ולעבר הכוחות. בתוך כך, עשרות נעצרו ובנוסף רבים נפצעו כתוצאה מכך, בהם שוטרים.

הפרות סדר סמוך לשער שכם בירושלים (צילום: עמאר אסדי, חמ"ל)