היום, כשסכנת קיומן של בחירות חמישיות עדיין לא חלפה, בולטת העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא השמיע אפילו מילת תודה אחת או הבעת הערכה לוועדת הבחירות המרכזית על ביצוע ללא דופי של הבחירות הרביעיות. גם בעלי זיכרון חלש זוכרים היטב שרק לפני שנתיים האשים נתניהו מעל בימת הכנסת את ועדת הבחירות המרכזית באוזלת יד שהביאה כביכול להטיית תוצאות הבחירות באפריל 2019, וגם הוסיף ש"הזיופים שנעשו בבחירות הללו גנבו את הבחירות".

ברוח זו הלך והתגבר בהשראתו וביוזמתו לקראת הבחירות האחרונות נרטיב ברשתות החברתיות שהעלה טענות לא רק על זיוף התוצאות הצפויות, אלא גם על היסטוריה ארוכת שנים של זיופים והטיות כביכול מטעם ועדת הבחירות המרכזית. היה זה ניסיון נואל להכין את הקרקע לערעור על תוצאות הבחירות הרביעיות, כפי שעשה בלי הצלחה יתרה הנשיא היוצא טראמפ. על רקע של בירוקרטיה בלתי נסבלת, כשלים, מחדלים, חריגה מכללי אתיקה, מִנהל בלתי תקין ומערכת בחירות מכוערת ומיותרת, בולט מנגנון ועדת הבחירות המרכזית לכנסת כאי של איכות וטוהר מידות שנראה כאילו לא שייך למחוזותינו.

הייתה לי הזכות לכהן כראש מטה ההדרכה של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת מ־1984 עד 2009 ולהכיר מקרוב ולעומק את המערך הניהולי והביצועי של הוועדה, אשר אנשיה נקראים לדגל לפני כל בחירות כיחידת מילואים מובחרת. גם בימים כתיקונם תפקידיה של הוועדה מורכבים ביותר והאחריות המוטלת עליה רבה וכבדת משקל: מדובר במכלול מטלות, החל מגיוס והכשרה של אלפי בעלי תפקידים ועד הכנת כל חומרי הבחירות בהיקפים גדולים ותחת לחץ של זמן, על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה רבת האילוצים והמשימות הלוגיסטיות הבלתי שגרתיות והבלתי אפשריות. מעניין שדווקא הגוף שיכול לשמש מופת ודוגמה לכל ארגון פורמלי בכל הקשור למִנהל יעיל, לפתרונות יצירתיים ולשאיפה בלתי מתפשרת לאפס תקלות, מצא את עצמו גם בימי משבר הקורונה תחת ביקורת חסרת בסיס מצד ראש הממשלה ועושי דברו.

כל עובדי ועדת הבחירות המרכזית - משופטי בית המשפט העליון לדורותיהם המכהנים כיושבי ראש הוועדה ועד אחרון מזכירי ועדות הקלפי ברחבי המדינה - אמונים על ביצוע הבחירות בהתאם לחוק ולתקנות תוך הקפדה על הוגנותן, חשאיותן וטוהרן, וכך היה גם בבחירות האחרונות.
מתקפות שלוחות רסן וחסרות בסיס על הרשות השופטת הפכו להיות שגרה מקובלת ולחם חוקם של פוליטיקאים מזן מסוים. אני התרשמתי תמיד משיעור קומתם, הגינותם ובקיאותם המשפטית של השופטים העליונים שכיהנו כיושבי ראש הוועדה כמו אליעזר גולדברג, מישאל חשין ז"ל, אליהו מצא, דליה דורנר, דורית ביניש ואחרים, שתפקודם בלט על רקע התנהלותם של פוליטיקאים רוויי עסקנות מאוסה שהסתובבו לנו בין הרגליים ללא לאות. ועדת הבחירות המרכזית ראויה לתודה, להערכה ולהוקרה, וחבל שלא עלה על הדעת לכבד את מנכ"לית הוועדה, עו"ד אורלי עדס, בהדלקת משואה ביום העצמאות על תרומתה למצוינות ניהולית ולהעצמת ערכי הדמוקרטיה בישראל. 

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת אומ"ץ