אם חשבתם שלמידה מקוונת היא מאתגרת, הסיפור הבא יוכיח כי אין קושי שאי אפשר להתגבר עליו. 24 סטודנטים עם מוגבלות יחלו הבוקר את לימודיהם האקדמיים ויהפכו לסטודנטים מן המניין באוניברסיטת בר אילן. עמותת צ'יימס ישראל יזמה את המכללה האקדמית־תעסוקתית היחידה בישראל, בשיתוף אוניברסיטת בר אילן, ולאחר סיומו של המחזור הראשון בהצלחה, עוד לפני מגיפת הקורונה, פעלו בעמותה למצוא פתרונות מיידיים ויצירתיים ברוח התקופה והצליחו לגייס תרומה לטאבלטים עבור הסטודנטים החדשים.

תוכנית הלימודים, שתימשך כשנתיים, תכלול שני ימי לימוד תיאורטיים – בשלב זה מקוונים - לצד שלושה ימים של הכשרה מקצועית במקומות עבודה בתחומי הסיעוד, הקולינריה או מיומנויות המחשב. בין הקורסים הנלמדים: סוציולוגיה, פסיכולוגיה, משמעות העבודה בחיי הפרט, שימוש באמצעים טכנולוגיים ופסיכולוגיה תעסוקתית. את כולם יעבירו מרצים מן המניין באוניברסיטה. בשנה הראשונה יתנסו הסטודנטים בכל מסלולי הלימוד, ובסופם יוכלו לבחור את מסלול הלימוד המועדף עליהם להתמקצעות. צ'יימס ישראל, הפועלת למען איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, תפעיל שלוש קבוצות שונות של הסטודנטים: בתל אביב, בכפר סבא ובראש העין.

ניקי שחלביץ' (28) מהמפעל הרב־נכותי המוגן של העמותה בראש העין, שיהפוך השבוע לסטודנט מן המניין, מספר: "החלום שלי תמיד היה ללכת לאוניברסיטה, והופתעתי כשהמדריכה שלי הציעה לי ללמוד. זאת הפעם הראשונה שיש לי אפשרות ללמוד באקדמיה. אני מתרגש מכך שאני יכול להתקדם ולהצליח. מאז שסיימתי תיכון עברו הרבה שנים, אני לא כל כך יודע לקרוא טוב, אבל אני מוכן להשקיע הרבה מאמץ כדי שאצליח".

ג'ורג' צימרמן, מנכ"ל עמותת צ'יימס ישראל, אמר ל"מעריב": "אני מברך על כל הצלחה שתביא לשילוב של האנשים בשוק התעסוקה. כל אחד מהסטודנטים האלו הוא עובד לעתיד במדינה ישראל, הוא יקבל שכר וישלם מסים כמוני וכמוכם". פרופ' בתיה חפציבה־ליפשיץ, ראש ההתמחות לתואר שני במוגבלות שכלית בבית הספר לחינוך, שמרכזת את התוכנית מטעם אוניברסיטת בר אילן, הוסיפה: "מרגש מאוד לראות את ההתכנסות של הסטודנטים במרכזים השונים. בשיתוף העמותה אנחנו מגשימים את האג'נדה של אמנת האו"ם לזכויות אנשים עם מוגבלות - להבטיח מערכת חינוך מכילה בכל הרמות ולאורך כל החיים".