ההסלמה בדרום, במסגרתה נורו לישראל עשרות שיגורים של רקטות ופצמ"רים בשתי היממות האחרונות, מיוחסת על ידי מערכת הביטחון להתחממות בגזרת ירושלים, והעימותים בין יהודים וערבים בבירה. הפרשן לענייני ערבים של "מעריב", אבי יששכרוף, התייחס לסוגייה בראיון לבן כספית וינון מגל ברדיו 103FM, ונתן תשובה ברורה לשאלה מה הביא את חמאס לבצע ירי נרחב ביומיים האחרונים

"אין מה לעשות חבר'ה", מסביר יששכרוף, "ירושלים, בכל פעם שאנחנו משחקים איתה קצת ומשחררים קצת את האש, נדלקות גזרות נוספות. זה לא קשור בהכרח לעזה, במקרה הזה כן, אבל אנחנו מדברים על חבית חומר נפץ. הכרנו את זה ב-2015 עם שערי הברזל, המגנומטרים וגם עכשיו".

"אם אני מנסה להבין מה קרה פה, אפשר להגיד אבל הפלסטינים התחילו, וראינו את התקיפות והטיקטוקים מרביצים ליהודים ברכבות נכון, אבל זה לא מעניין את חמאס, הוא ראה הזדמנות מבחינתו לנצל את המצב, לייצר הישג פוליטי מול פת"ח והרשות לקראת הבחירות או לקראת ביטול הבחירות", אמר יששכרוף.

הפרשן דיבר על הנסיבות שהובילו את חמאס לנצל את ההזדמנות ולהסלים את המצב מול ישראל, על רקע הניסיונות הישראליים להתערב בבחירות לרשות הפלסטינית. "זה לא נורה אדומה כלפי ישראל, צריך לומר, בנצי גופשטיין וחברותו היו זרז כדי שנראה את מה שאנחנו רואים ב-48 השעות האחרונות, גם ירי הרקטות. כי מבחינת חמאס זו הייתה הזדמנות להראות שהוא המגן של העם הפלסטיני באשר הוא - בירושלים, בגדה, בעזה, הוא המגן הגדול. מה עושה הרשות? כלום. מה עושה חמאס? יורה רקטות ומכניס את הישראלים למקלטים".

יששכרוף נשאל האם רק הפלסטינים הם הקורבנות של המאורעות בירושלים, והתשובה מבחינתו הייתה מאוד ברורה. "בוודאי, בוודאי. צריך להבין את התמונות. יש תמונות של עשרות פורעים שזורקים אבנים לתוך בתים של פלסטינים, שומעים את זעקות הילדים הפלסטינים".

עימותים בירושלים בין יהודים לערבים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים בירושלים בין יהודים לערבים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

"אני חושב שהייתה פה גם, וצריך לומר את זה, אוזלת יד של השלטונות הישראלים. אם היו זורקים את כל פלוגות מג"ב לפני 4 ימים לתוך הבערה הזאת, לתוך הזירה הזאת, כשאנחנו יודעים שמדובר על פוטנציאל התלקחות למה לחכות? למה לתת לבנצי גופשטיין וחבורתו לשלהב, לשיר 'מוות לערבים', ו'יישרף לכם הכפר?' גם אמירות של השר לביטחון פנים, שלא אומר מילה על הניסיון לפגוע בערבים, איך זה מתפרש בצד השני? כלגיטימציה של ממשלת ישראל 'לכו תפגעו בערבים'", אמר הפרשן. 

"מי שהולך לישון עם גופשטיין שלא יתפלא להתעורר מרקטות בעוטף עזה", אומר יששכרוף, "הממשלה החליטה לא להגיב על הרקטות, יש פה אמירה של הממשלה שכרגע עזה לא בראש שמחתנו ויש לנו זירות יותר חשובות וגם פה ממשלת ישראל בראשות נתניהו, שמחליטה להתעלם מירי של מעל 30 רקטות".