האסון בהר מירון: 45 אנשים נהרגו ו-150 נפצעו באסון רב נפגעים שאירע במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) כתוצאה מדוחק וצפיפות במהלך ההילולה השנתית בקברו של רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. בין הפצועים וההרוגים ישנם גם ילדים. הממשלה אישרה בהצבעה טלפונית קיום יום אבל לאומי עקב האסון ביום ראשון הקרוב. 

Maariv Online · האסון במירון - ההודעה ברשת הקשר של איחוד הצלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למקום, והנוכחים התנפלו עליו בצעקות. לאחר מכן מסר: "ביום ראשון נקיים יום אבל לאומי בעקבות האסון בהר מירון, מהאסונות הכבדים ביותר שפקדו את מדינת ישראל. כולנו נתייחד עם היגון של המשפחות ונתפלל לשלום הפצועים". עוד התחייב: "אנחנו נערוך בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא ישנה".

נתניהו הוסיף כי "חלק גדול מהנספים עדיין לא זוהה ואני מבקש להימנע מהפצת שמועות ברשתות החברתיות כי הדבר הזה קורע את לב המשפחות. תנו לרשויות לעבוד. אני חייב גם לציין שהיתה פה פעולת חילוץ מהירה של המשטרה, כוחות החילוץ והביטחון ואנחנו אסירי תודה להם - הם מנעו אסון גדול בהרבה". 

נתניהו בזירת האסון בהר מירון: "בקש להכריז על יום אבל לאומי"

מח"ש פתחה בבדיקת התנהלות השוטרים במהלך האסון במירון

לאור ההודעה על יום אבל לאומי בעקבות האסון בהר מירון, החליטו ראש הממשלה ושר הביטחון לדחות את ישיבת הממשלה שנועדה להתקיים ביום ראשון, ה-2/5/2021. מועד חדש לישיבת הממשלה יפורסם בהקדם. ״לבנו עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן ואנו שולחים ברכת רפואה שלמה לפצועים״, מסר מזכיר הממשלה צחי ברוורמן.

במשרד הבריאות הודיעו כי המכון לרפואה משפטית באבו כביר ערוך לקליטת ההרוגים באסון, וכן לקליטה ולסיוע עבור משפחות המגיעות לזהות את יקיריהם. "במקום עובדים סוציאליים מהרשויות החרדיות הרלוונטיות ודוברי יידיש. המכון פועל על מנת לסיים את תהליך הזיהוי מהר ככל הניתן בכוח אדם מתוגבר. החלו בתהליך העברת הגופות למכון. הליך הזיהוי ייעשה בצורה מדעית במהירות האפשרית ככל שניתן", נמסר עוד.

במשטרה ביקשו מהמגיעים לזיהוי הנעדרים להצטייד עוד בטרם הגעתם אל המכון לרפואה משפטית, בכל פיסת מידע העשויה להצביע או לסייע בזהות הנעדרים. בין הפרטים: תמונות מזהות, מספרי תעודות זיהוי, מספרי מכשירים ניידים, סימנים רפואיים מזהים על גוף הנעדרים לרבות- צלקות/ניתוחים/כתמי לידה/קעקועים וכדומה, צילומי שיניים ורנטגן. 

המכון לרפואה משפטית באבו כביר (צילום: אבשלום ששוני)
המכון לרפואה משפטית באבו כביר (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר נמסר מהמשטרה כי כל הצירים באזור הר מירון חסומים וכי הציבור מתבקש שלא להגיע למקום. עומסי תנועה כבדים נרשמו באזור וכן בעיה בקליטה הסלולרית באזור ההר. על פי הדיווחים, מאות אוטובוסים שנשלחו לפנות את החוגגים עמדו ריקים בכבישים החסומים ולא הצליחו להגיע לחניונים בתחתית ההר, שם המתינו שעות ארוכות עשרות אלפי אנשים, בהם משפחות עם ילדים, במצוקת מים ומזון. 

בתום הערכת מצב שנערכה במשרד התחבורה, שרת התחבורה מירי רגב שוחחה עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ועם פיקוד המשטרה בבקשה לאפשר למאות האוטובוסים של משרד התחבורה להיכנס למתחם ההר ולהשלים את פינוי הנוסעים.

ממשרד התחבורה נמסר כי "בעקבות האסון והחלטת המשטרה לסיים את האירוע באופן מיידי, אנו נערכים לשנע מאות אוטובוסים ומספר רכבות חירום המיועדות ליותר מ-1,000 נוסעים כל אחת, להחזרת משתתפי ההילולה לבתיהם. מדובר בהיערכות לוגיסטית מורכבת ונדרשת סבלנות מהנוסעים".

רכבת ישראל הודיעה כי בשל האסון, היא "תפעיל רכבות מכרמיאל לכיוון דרום בהתאם לצרכים המוכתבים מגורמי הבטחון והערכות המצב של משרד התחבורה. הרכבות תסענה מכרמיאל לתחנת תל אביב סבידור, שם יחכו אוטובוסים וכן רכבות נוספות ליעדים נוספים בארץ (בני ברק, ראש העין, אופקים, נתיבות, וירושלים)".

שירותי הדם של מגן דוד אדום סיפקו לבתי החולים בצפון הארץ 207 מנות ומרכיבי דם ובמד"א קוראים לציבור להגיע ולתרום דם, בעיקר בעלי דם מסוג O. 

תיעוד חמ''ל משרד התחבורה במירון (צילום: משרד התחבורה)
תיעוד חמ''ל משרד התחבורה במירון (צילום: משרד התחבורה)

מבדיקה ראשונית עלה כי על פי החשד, האירוע הקשה החל לאחר שמספר אנשים מעדו במדרגות והפילו את אלה שהיו לפניהם. מפולת האנשים יצרה היערמות קטלנית של בני אדם אחד על השני שהובילה למספרי הנפגעים המחרידים - בהם גם ילדים. 

עם פרוץ האירוע הקשה הוכרז על אירוע רב נפגעים, ולשם כך הוזעקו למקום כוחות הצלה וחירום רבים, לרבות כוחות צה"ל ומסוקים צבאיים ומשטרתיים. במהלך האירוע התרחשו מספר אירועי הפרת סדר, ובמהלך הטיפול המשטרתי בהם - השוטרים הותקפו ע"י הנוכחים, שהטיחו בהם קריאות "נאצים".

תיעוד מזירת האירוע. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

מפקד מחוז צפון: "לוקח אחריות מלאה"

מפקד מחוז צפון של המשטרה מסר בתדרוך לתקשורת: "אני לוקח אחריות מלאה על כל מה שקרה באירוע, לטוב ולרע, ונבצע בדיקה מקיפה". עם זאת, ציין: "אני מוכן לכל בדיקה אבל מבקש - תמתינו עם ממצאי התחקיר, בוודאות זה לא היה באחריות המשטרה האירוע, אנחנו לא אחראים לטרגדיה". 

הוא הוסיף: "אל תמהרו להיאחז בסרטון כזה או אחר שהוא חלק נגזר מאירוע אחר וגדול. מורידים כעת את מצלמות האבטחה, מבצעים תחקיר משמעותי וגלוי, אין סיכוי להצליח להסתיר באירוע כזה". לדבריו, במשטרה יכולים להוכיח על סמך הראיות שאין להם אחריות למקרה הטרגי.

במשטרה דוחים את הטענה לפיה מחסומים הם שגרמו לכאורה לאסון הגדול וטוענים כי לא היו מחסומים במקום כלל, אך ממשיכים להתעקש שיש להמתין לניתוח צילומי האבטחה כדי להבין את הגורמים לאסון. עם זאת, במשטרה משתדלים שלא להתעמת כרגע עם המבקרים ומשפחות הקורבנות, מגלים רגישות יתרה ומבקשים להימנע מפרסום סרטונים מהאירוע. 

האסון במירון. צילום: דוברות המשטרה

"בכל שנותי במד"א אני לא זוכר אסון כל כך כבד"

מנכ"ל מד"א אלי בין התייחס לאירוע הקשה ואמר: "מדובר באחד האסונות האזרחיים הקשים ביותר שידעה מדינת ישראל וקשה לעכל את גודל האסון. גם לצוותי מד"א המורגלים למראות קשים אירוע בסדר גודל כזה הוא קשה מאוד. אנחנו מתפללים ומאחלים רפואה שלמה לפצועים ומשתתפים בצערן של המשפחות שיקיריהן נספו באסון הכבד".

״למעלה מ-20 שנה צוותי מגן דוד אדום מאבטחים רפואית את ההילולה במירון והשנה זה היה אחד ממבצעי האבטחה המורכבים ביותר שמד"א נערך לקראתה עם למעלה מ-250 אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ מכל רחבי הארץ, עשרות אופנועים, טרקטורונים, אוטובוסים לפינוי נפגעים, רכבי הצלה ייחודיים ומסוק מד"א. כמידי שנה גם השנה פרסנו מספר מרפאות ברחבי מירון שהותאמו לאבטחת האירוע. אתמול בבוקר השתתפנו בתרגיל גדול שהובילה משטרת ישראל ולא תיארנו שנמצא את עצמנו באירוע כל כך מורכב וקשה. כלל הכוחות פעלו במהירות ובמסירות בזירה קשה ומורכבת ביותר, בתיאום ובשיתוף פעולה עם כלל הגורמים". 

בין סיפר כי האירוע החל בשעה, 00:49 אז החלו להגיע קריאות על נפגעים מדוחק סמוך להילולת "תולדות אהרון" כוחות גדולים של מד"א פילסו את דרכם עם ציוד רפואי ואלונקות וכשהגיעו לזירת האירוע, נחרדו מהמראת הקשים של הנפגעים הרבים. מיד הוכרז אירוע רב נפגעים ומוקד מד"א הזניק למקום מאות אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ מרחבי הארץ, את מסוקי מד"א וחיל האוויר.

פרמדיק מד"א עמרי הוכמן שהיה מהראשונים להגיע לטפל בנפגעים, סיפר: "הגענו ובמקום הייתה המולה גדולה, עשרות אנשים רצו לכיוון שלנו, הם צעקו לנו לאן להגיע וסיפרו שיש עשרות אנשים שנפצעו. המראות היו קשים מאוד, עשרות פצועים שכבו במסדרון צר ובסמוך לו. עשרות נוספים התהלכו כשהם סובלים מפציעות שונות. נשמעו במקום זעקות כאב, אנחות והיו כאלה שאיבדו את הכרתם ונזקקו לפעולת החייאה."

פראמדיק מד"א מאור אטדגי הוסיף וסיפר: "חילצנו פצועים מתוך ערמות של אנשים וביצענו פעולות החייאה באנשים שנפצעו אנושות. כוחות גדולים שלנו חילצנו את הפצועים, חלקם למרפאות של מד"א וחלקם לאמבולנסים. בכל שנותי במד"א אני לא זוכר אסון כל כך כבד".

פינוי האנשים ע"י כוחות המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

במגזר החרדי מאשימים: "מחסומי המשטרה גרמו לצפיפות הרבה"

לטענת גורמים במגזר החרדי שנכחו באירוע, האסון החל בעקבות אדם מבוגר שככל הנראה נהג בנסיבות כלשהן ונפל קדימה. מיד לאחר נפילתו חוגגים אחרים ניסו לסייע לו ולמנוע את הנפילה, אלא שבגלל העומס במקום אנשים רבים שרקדו על היציע החלו ליפול אחד על השני.

"בצער רב אסון כבד זה גרם למפולת אנשים מפולת בשר בדם. קרסו אחד אחרי השני", נמסר. בנוסף, בציבור החרדי טוענים שהמשטרה היא שגרמה לצפיפות הרבה בכך שהציבה בהר יותר מחסומים מבעבר, בניסיון לשלוט על האירוע. 

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, אשר נכח באירוע, סיפר ל"מעריב" כי מדובר ב"אסון שלא זכור כמותו למעלה מ-100 שנה. אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק מה גרם לטרגדיה הזו, גם לא ברור עדיין כמה חללים יש, כמה פצועים ובאיזה מצב, מדובר בכמות גדולה מאוד וכאן אנחנו מנסים ללמוד מהמתחם ומה שבאמת התרחש. אין ספק שזו טרגדיה נוראית. יתקיים תחקיר, נסיק לקחים ומסקנות".

אחד מהאנשים שנפצעו סיפר לחדשות 13 כי "הרחבה הייתה מלאה, יצאתי לאחר שהתחילה ההדלקה. הרגשתי התעלות גדולה וכשהתחילו הניגונים השמחים יצאתי. היה לחץ גדול ועוד אנשים רצו לצאת, ובירידה מהרחבה שמאלה היה מדרון ממתכת, לא מספיק רחב. יצאנו הרבה אנשים ופתאום צעקו שמישהו נפל, ומיד כולנו נפלנו אחד על השני. אני נפלתי קדימה לקראת סוף המדרון, והרגשתי קנאק ברגליים, שמשהו נשבר, ופחדתי שיש לי דימום".