הכנסת יוצאת משיתוק: מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את הצעת הוועדה המסדרת להקמת ועדת חוץ וביטחון וכספים זמניות, בנוסף להקמת ועדה מיוחדת לענייני החברה הערבית ברוב של 57 ח"כים מול ח"כ אחד שהתנגד ו-15 שנמנעו.

כזכור, הוועדה המסדרת אישרה את הצעת הליכוד, ובחרה שלושה סגני יו"ר הכנסת, בהם חברי הכנסת מנסור עבאס, יעקב מרגי ומתן כהנא. בתוך כך, אושרה גם הקמת וועדה מיוחדת לענייני החברה הערבית בת 15 ח"כים, אשר בראשה יעמוד עבאס. 

כמו כן, חבר נשיאות רביעי יתווסף לאחר שגוש השינוי יודיע מי הנציג מטעמם. הודעתו של זוהר, שהעלה לראשונה את רעיון הוועדה לענייני החברה הערבית חשפה את הדיל שנרקם בין הליכוד לרע"מ והפתיע את חברי הגוש, אשר ח"כ מטעמו אמר למעריב כי "רע"מ עמוק בכיס של הליכוד".

בתוך כך, הוועדה אישרה הקמת שתי ועדות נוספות: חוץ וביטחון זמנית בת 17 חברי כנסת בראשותה של אורנה ברביבאי (האישה הראשונה שתכהן בתפקיד), וועדת כספים זמנית בת 17 חברי כנסת בראשותו של משה גפני.

לאור ההחלטות הללו, הכנסת תתחיל לתפקד לאחר שבועיים שבהם הייתה משותקת, בין היתר בשל התנגדות הליכוד לאשר את הקמת הוועדות הזמניות ולמנות סגנים ליו"ר בשל ההפסד בשבוע שעבר במליאה על הרוב בוועדה המסדרת. ח"כ מיקי זוהר אמר מוקדם יותר למעריב כי כינס את הוועדה "כדי לאפשר את התנעת עבודת הכנסת, ששבתה עד היום ממלאכה".

יש לציין כי היו"ר וסגניו מהווים את נשיאות הכנסת, הגוף המאשר הנחת הצעות חוק על שולחן הכנסת. אישור הרכב הנשיאות היום יאפשר להתחיל לקדם את הצעת חוק הבחירה הישירה שהוגשה למזכירות הכנסת על ידי הח"כים מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל מש"ס.

ח"כ עיסוואי פריג' אמר לאחר החלטת המליאה כי הוא "לא מאמין לשמע אוזניי. אני אזרח במדינת ישראל והוועדה המסדרת החליטה שהיא רוצה אותי נתין, לא אזרח. מה המשמעות של אזרחות בקיום ועדה שמטפלת בענייני אזרחים מיוחדים? תארו לעצמכם שבארצות הברית יקימו וועדה לענייני יהודים. זה יום שחור לחברה הערבית שחלק מחבריי חברי הכנסת הערבים נתנו לזה יד".

זוהר, כאמור, דיבר בפתח הדיון על הוועדה לענייני החברה הערבית. לפיו, הוועדה תוסמך לדון בכל הנושאים השייכים לחברה הערבית. זוהר אמר כי מבחינתו "הוועדה היא קבועה עד סוף הכנסת ה-24".

הוא הוסיף כי מדובר בשדרוג של הוועדה לעייני מיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי, וסמכויותיה יהיו: מיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי, פיתוח כלכלי, תכנון ובנייה וכן חינוך, השכלה ורווחה בחברה הערבית. בנוסף, הוועדה תדון בנושאים כללים הקשורים לרשויות המקומיות בחברה הערבית.

מיקי זוהר בוועדה המסדרת, קרדיט ערוץ כנסת

דבריו של זוהר עוררו סערה בדיון. בין התגובות הזועמות נשמעו ח"כ עיסאווי פריג' שאמר: "איזה בושה לכנסת", וצעק על חברי הכנסת מטעם מפלגת רע"מ: "אתם מכניסים אותנו לגטו. תתביישו לכם".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה: "מה הוועדה הזאת תעשה. תראה לערבים איפה הוועדות בכנסת?". ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד, הוסיף עקיצה: "אם יש בית משותף שבו גרים יהודים וערבים, האם הוועדה מוסמכת לדון על צינור הביוב רק עד הקומה של הערבים?".

ח"כ וליד טאהא ממפלגת רע"מ אמר על הקמת הוועדה המיוחדת לחברה הערבית: "הוועדה הזו כמובן שלא תחליף אף ועדה קיימת. היא תעבוד עם כל הוועדות הקיימות בכל הנושאים החופפים. היא כלי פרלמנטרי חשוב דרכו ננסה לטפל במגוון הסוגיות הבוערות של החברה הערבית ולהעלות אותם לסדר היום הציבורי והפרלמנטרי והאחר".

ח"כ זאב אלקין צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה להודעתו של זוהר: "מנפלאות הפוליטיקה בישראלית: אנשי סמוטריץ׳ בוועדה מסדרת הולכים להצביע בעד הקמת ועדה בכנסת בראשות רע״מ, שתהיה אחראית על כל החברה הערבית כולל סוגיות הסדרה ואכיפה של התיישבות לא חוקית בנגב. מעכשיו נציגי תנועת 'רגבים' יצטרכו לפנות בכנסת למנסור עבאס ולבקש ממנו לקיים דיון בבקשות שלהם".

טיבי בדיון הוועדה המסדרת  (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טיבי בדיון הוועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ח"כ אחמד טיבי הגיב גם הוא לדברים: "במשך שנים התנגדנו לכל תפקיד של יועץ לעניני ערבים משום שרצינו שהנושאים האלה יהיו חלק מאחריותה של הממשלה כלפי המגזר הערבי. אנו מתנגדים שיהיה משרד לענייני ערבים. כולנו התנגדנו. אני לא מכיר ערבי אחד שלא התנגד".

הוא הוסיף כי "הייתה ועדה לענייני מאבק בפשיעה ואני הייתי אחד הדוחפים הגדולים ביותר להקמתה. אני גאה על כך כי זה נושא חשוב ביותר הכואב לחברה הערבית. לוותר על הועדה הזאת כדי להקים ועדה לענייני החברה הערבית זאת טעות קשה".

"אני פונה לגוש השינוי אנשי יש עתיד - אני שומע כל יום בחשדות על השינוי, ואז אתם מגיעים לפה ואז ימינה הולכת עם הליכוד. אתם פרייארים? אתם מנהלים איתם משא ומתן בחדרי חרדים וכאן הם סוחטים אתכם ברמת הסחר הנמוכה ביותר ואתם חושבים שזה גשם? זו יריקה בפרצוף", המשיך טיבי. 

מאיר כהן בועדה המסדרת  (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מאיר כהן בועדה המסדרת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

אולם הכנסת ריק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אולם הכנסת ריק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)


כזכור, בדיון הוועדה בשבוע שעבר אמר זוהר: "בליכוד מבינים ומפנימים שאנחנו בדרך לאופוזיציה, שם יו"ר האופוזיציה הוא בנימין נתניהו. אתם חושבים שהליכוד לא ידע מה זה להיות באופוזיציה? אם צריך, נלך בכבוד ובראש מורם לשם".