מבחינת עולם הקולנוע, שנת 2020 לא בדיוק התקיימה. גם שנת 2021 לא ממש מסמלת חזרה לנורמליות ברוב חלקי העולם, כך שטקס האוסקר ה-93 שנערך הלילה (בין ראשון לשני) בלוס אנג'לס הוא מעט שונה. מעבר לעובדה שהטקס עצמו מתקיים תחת כיפת השמיים ועם קהל משתתפים מצוצמצם ביותר, רוב הסרטים שיקבלו פרסים לא הופצו בעקבות הקורונה בצורה מסחרית בעולם. אלה הזוכים שהוכרזו במהלך הלילה:

פרס הסרט הטוב ביותר הוענק לסרט "ארץ הנוודים", סרטה של קלואי ז'או בכיכובה של פרנסס מקדורמנד. מדובר בדרמה עלילתית עם אלמנטים כמו תיעודיים, העוסקת באמריקאים שחייהם את חייהם בנדודים, מבחירה או בשל נסיבות החיים. מקדורמונד אף זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה.

פרס השחקן הטוב ביותר הוענק לאנתוני הופקינס הוותיק על תפקידו המטלטל ב"האבא", אף שרוב ההערכות גרסו כי הפרס יוענק לצ'דוויק בוזמן המנוח. בגיל 83, השחקן הוולשי הפך בכך לשחקן הכי מבוגר שזוכה בפסלון. זה הפסלון השני שלו והראשון מאז "שתיקת הכבשים" ב-1992.

פרס הבימוי רשם השנה היסטוריה והוענק לקלואי ז'או, יוצרת הסרט "ארץ הנוודים". ז'או היא אישה הלא לבנה הראשונה שזוכה באוסקר בקטגוריה הזו, והאישה השנייה בכלל. הבמאית היא סינית במקור שמתגוררת היום בארה"ב. במהלך נאום הזכייה שלה היא ציטטה משפט אחד בסינית שאביה לימד אותה - "טבע האדם טוב מיסודו".

עשתה היסטוריה. קלואי ז'או, יוצרת ''ארץ הנוודים'' (צילום: רויטרס)
עשתה היסטוריה. קלואי ז'או, יוצרת ''ארץ הנוודים'' (צילום: רויטרס)

הפרס הראשון של הטקס הוענק בקטגוריית התסריט המקורי, בו זכתה אמרלד פנל הבריטית שעד כה היתה ידועה כמי שגילמה את קמילה פרקר בולס ב"הכתר". השנה התנסתה לראשונה בעשיית סרט עלילתי ארוך כשכתבה וביימה את "אישה צעירה מבטיחה", בכיכובה של קארי מליגן, העוסק בגבריות רעילה, תקיפה מינית ונקמה.

כריסטופר המפטון ופלוריאן זלר הפתיעו את הפייבוריט "ארץ הנוודים" כשזכו בפרס התסריט המעובד על עבודתם המצוינת ב"האבא", בכיכובו של אנתוני הופקינס כגבר שתודעתו מתערערת בשל מחלת האלצהיימר. הסרט מבוסס על מחזה מצליח שזלר בעצמו כתב.

פרס שחקן המשנה הוענק לדניאל קאלויה מ"יודה והמשיח השחור". השחקן הבריטי סיפק את הציטוט הוויראלי של הטקס כשהתייחס לאירוע המחולל שהוביל אותו עד הלום והכריז: "אבא שלי ואמא שלי עשו סקס, והנה אני כאן, זה מדהים", וכל זאת מול אימו, שישבה נבוכה בקהל.

פרס שחקנית המשנה הוענק הזוכה ליו יונג-יון ("מינארי"), שחקנית קוריאנית ותיקה שעד השנה היתה אלמונית למדי מחוץ למולדתה.

כך נראה השטיח האדום (צילום: רויטרס)
כך נראה השטיח האדום (צילום: רויטרס)

פרס הסרט העליליתי הקצר - הנקודה המקומית היתה בקטגורייה זו, בה התחרה "עין לבנה" הישראלי של תומר שושן, אך בפרס זכה סרט אחר - "זרים מוחלטים" המצוין, הזמין בנטפליקס, שעוסק באלימות משטרתית נגד שחורים. "המשטרה תהרוג שלושה אנשים היום", אמר הבמאי טרבון פרי, שביים אותו עם מרטין דזמונד רו, והפך בכך לשחור הראשון שזוכה בקטגוריה הזו.

פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר הוענק ל"עוד סיבוב" הדני. זו הפעם הרביעית שדנמרק זוכה באוסקר, לאחר "החגיגה של באבט", "פלה הכובש" ו"בעולם טוב יותר". את הסרט כתב וביים תומאס וינטרברג, שהודה - "דמיינתי את הרגע הזה מאז גיל חמש".

וינטרברג חווה השנה טרגדיה, כשאיבד את בתו אידה, שהיתה מעורבת בעשיית הסרט ומתה בגיל 19 בתאונת דרכים. "את חלק מהנס הזה, הסרט הזה הוא בשבילך, הפרס הזה הוא בשבילך", הקדיש לה את הפסלון בדמעות.

תומאס וינטרברג מקבל את פרס האוסקר (צילום: רויטרס)
תומאס וינטרברג מקבל את פרס האוסקר (צילום: רויטרס)


פרס סרט האנימציה הארוך הוענק ל"נשמה", שהפך בכך לסרט ה-11 של פיקסאר שזוכה בקטגוריה הזו. זה גם הסרט העלילתי היחיד מבין הזוכים בטקס שלא הוצג בשום מסגרת מסחרית בבתי הקולנוע בארצות הברית.

פרס סרט הדוקו הארוך הוענק ל"מורתי התמנונית", שהיה להיט עצום בנטפליקס, גם אצלנו - ככל הנראה, מבין הזוכים, זה הסרט שהכי הרבה אנשים ראו בארץ.

פרס עיצוב התלבושות הוענק לסרט "הבלוז של מא ראייני". המעצבת אן רות' הפכה בגיל 89 לאישה המבוגרת שזכתה אי פעם באוסקר, בכל קטגוריה. זה האוסקר השני שלה, לאחר שקטפה אותו בעבר על "הפצוע האנגלי".

הסרט זכה גם בקטגוריית עיצוב השיער והאיפור, ובכך נקבע תקדים נוסף. הפסלון הוענק לצוות משולש: סרג'יו לופז-ריביירה ומיה ניל וג'מיקה ווילסון, שהן הנשים השחורות הראשונות שזוכות בקטגוריה הזו.

"מאנק", סרטו המסוגנן של דיוויד פינצ'ר, זכה בשני פסלונים - על צילום ועל עיצוב הפקה.

"צלילי המטאל" זכה בשני פרסים - על עריכה ועל סאונד.

גרסה ערוכה ומתורגמת של הטקס תשודר באופן בלעדי ב-yes וב-STINGTV ביום שלישי (27.4) בשעה 21:00.