כמו כל תחום צריכה גם עולם האלכוהול מושפע מטרנדים. הבוגרים שבינינו זוכרים את הקוקטיילים הזרחניים/מתוקים/שמנתיים עם קישוטי המטריות הצבעוניות משנות השמונים. בעשור שאחריו, לצד שוט טקילה עם ספרייט, כל ברמן מתחיל למד ללהטט עם הבקבוקים. בשנות האלפיים חגגנו עם שלל סוגי וודקה, אחריהם הגיעו הצ'ייסרים המשמחים, ואז הגיע תור המיקסולוגיה והיצירתיות.
 
לאחרונה אנחנו עדים גם לחזרה אל המיתולוגיה ומסורות עבר. בולט מכולם בעשור האחרון הוא טרנד הג'ין, משקה שחווה רנסאנס בכל העולם, אם כי נראה כי במקרה הזה כבר לא מדובר בסתם טרנד, זאת כבר עובדה, הג'ין חזר הנה כדי להישאר. מהו טרנד? איך הוא מתחיל? והאם אפשר לחזות את הטרנד הבא? בכתבות הבאות ננסה לנחש. 

אדי ניומן על הבר (צילום: אורי כרמי)
אדי ניומן על הבר (צילום: אורי כרמי)

להיות ייחודי. כמו כולם
הפירוש המילולי במילון למילה טרנד הוא מגמה, או העדפה אפנתית נפוצה בחברה. אפנה שמכתיבה לנו חברתית מהם הפרטים הנחשבים ל"נכונים" ו"עכשוויים" בתחומים שונים. החיפוש הבלתי פוסק אחר זהות והצורך בשייכות לקבוצה מוביל אנשים להצטרף לטרנדים, ואימוץ של טרנדים עוזר לנו להיות מיוחדים, כמו כולם. "להיות ייחודי כמו כולם" נשמע לכם מוזר? אולי בגלל זה הטרנדים מתחלפים מהר כל כך.

איך מעבירים את המסר? לרוב על ידי סיפור. בעידן של הפרעת קשב קולקטיבית לא קל לעשות זאת והסיפור צריך להיות מוחשי (ראו את פריחת העיצוב של בקבוקי הג'ין הייחודיים בשנים האחרונות) ולהתאים לצורת החיים האקלקטית העכשווית. הצעירים הם הקהל הפתוח ביותר לטרנדים ולמותגים חדשים, מסקרנים ולא יקרים, אלה שיש מאחוריהם סיפור קצר איכותי עם נראות חדשנית, ללא טקסים ודיבורים מיותרים. ותנו להם כמה שיותר.  

התחייה המפוארת של הג'ין
תרבות הקוקטיילים בת זמננו, מצעידה את עולם האלכוהול קדימה, תוך כדי מתן כבוד להיסטוריה. אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא כאמור הקאמבק של הג'ין. המשקה הוותיק , שעד לא מזמן היה הבחירה של של בריטיות ובריטים מבוגרים, הפך פתאום לרלוונטי בכל בר בעולם וכל אחד מדבר עליו בחיבה, כאילו מאז ומעולם היה שותפו האהוב לחדר.
 
איך זכה הג'ין לתחייה מפוארת שכזו? האם אחראים לכך רק היצרנים? אולי יצרני הוויסקי שהבינו שבזמן שהם מחכים שהוויסקי שלהם יתיישן שנים רבות הם יכולים בינתיים, מהר יותר, לייצר ג'ין רב טעמים שייחודי למזקקה שלהם? אולי בזכות תנופת העלייה של עולם המיקסולוגיה שגילה שטעמיו המגוונים של הג'ין עושים נפלאות בקוקטיילים החדשים? ושמא זה בכלל סממן להתבגרות הקהל המחפש אחר טעמים מתוחכמים יותר מהוודקה של העשורים הקודמים, טעמים שקל מאוד למצוא בעשרות ומאות המרכיבים והטעמים של מוצרי הג'ין השונים? הסיבה לא באמת חשובה, העובדות בשטח. אפילו בארץ כל מזקקה המכבדת את עצמה יצרה לעצמה מותג ג'ין אישי, שונה בסגנונו ובתבליניו: יוליוס, מילק אנד האני, פלטר, ת'ינקרס ויצרנים נוספים.

ג'ין, אלכוהול (צילום: יח''צ)
ג'ין, אלכוהול (צילום: יח''צ)
איך טרנד נולד
אורון לרנר מקבוצת הברים 'אימפריאל' מסביר כי בהתחלה של כל טרנד יש 'קובעי טרנדים', שהם כ-16% מהאוכלוסייה, שמתחילים עם מוצר מסוים. אם הם 'מרימים' אותו, הטרנד מתחיל להגיע לאחוזים נוספים באוכלוסייה, וכך מתגלגל הלאה לקבוצות הבאות. האם הטרנד יתפוס? זה כבר תלוי בכמה הקהל ייחשף אליו ויתחבר אליו. "בשנה האחרונה, שנת הקורונה" מוסיף אלעד סלובטיק מרשת יין בעיר, "משהו גרם לאנשים לחפש מותגי בוטיק או מוצרי פרימיום. אנשים ישבו בבית ורצו לשתות, לפחות בבית, משהו יוקרתי והיו מוכנים להוציא עליו יותר כסף. המוצרים היוקרתיים נמכרו יותר מאשר ה'שלושה במאה'. שמפניות, ויסקי, קוניאק, שבאו על חשבון הוודקה. משקאות שתפיסתית נשמעים יותר איכותיים ויוקרתיים. עם זאת ניכר גם חיפוש אחר המותגים המיוחדים יותר בכל קטגוריה, ומשקאות אלה הם לעתים 'הדבר הבא', הטרנד הבא". 

"לאחרונה יש בארץ יבוא של מוצרים ייחודיים מדליקים" אומר אבירם כץ ממסעדת הבסטה, "מותגים יותר מעניינים מהמותגים הרגילים והמוכרים של תאגידי הענק. זה מתחיל להופיע במקומות החלוציים וחלקם יגיעו רחוק יותר, כמו התהליך שאנחנו עוברים ביין. הקורונה לימדה את האנשים לשתות יותר בבית, שם אנחנו מרוכזים יותר במה שאנחנו שותים, ללא רעשי רקע, ויכולים לצלול עמוק יותר להבנת הטעמים והאופי של המשקאות. אנחנו משתפרים ואנשים פחות מוכנים לוותר על האיכות, מה גם שעלות הבקבוק בבית נמוכה יותר מאשר בברים ומאפשרת לאנשים להתפנק יותר". 

אריה לקונישוק מחברת יורוסטנדרט, שמייבאת לישראל מותגים מובילים כמו 'וודקה רוסקי סטנדרט', 'ג'ין תומס דאקין' 'וויסקי קילכומן' ועוד, מביא כדוגמה את הג'ין, "ג'ין שהחל כטרנד לפני כמה שנים הולך ומתעצם בכל העולם. כיום מגיעים אלינו מותגי ג'ין ממקומות מוזרים בעולם, סוגי ג'ין ורודים, עם פירות יער, תיבול שונה וייחודי ועוד הרבה טעמים מיוחדים. המשקאות האלה הופכים להיות מאוד פופולריים ואני צופה שהג'ין ימשיך ויטפס עוד בשנים הקרובות".

תומאס דאקין ג'ין  (צילום: יח''צ)
תומאס דאקין ג'ין (צילום: יח''צ)
 הטרנד הגדול הבא
בכתבות הבאות ננסה להמר, בעזרת אנשי תעשיית האלכוהול והברים, מה ומי יהיו הטרנדים הבאים. לא בטוח שנמצא משקאות חדשים, אולי דווקא נחזה בקאמבק של משקאות ותיקים, שחלקם מדשדשים כבר הרבה שנים וחלקם מתחילים כבר את הפריצה שלהם חזרה אל המדפים בעולם הגדול ומנסים לחזור על הקאמבק העולמי המפואר של הג'ין.
 
נבדוק משקאות כמו שרי, וורמוט, מסקל, רום, וגם נפשפש בטכניקות מוזרות וחדשניות בעולם הקוקטיילים. ננסה לברר מה קורה עם זה ברחוב ומה צריך לעשות כדי להפוך מוצר עבר לרלוונטי גם בעתיד, מבחינה שיווקית, קונספטואלית ואחרות. איך עושים את המעבר לעולם של היום, והאם מוצר מסוים יכול לתפוס או לא, ולמה. את מה הוא יכול להחליף והאם יתאים לשימוש בקוקטיילים מודרניים. הנבואה אולי ניתנה לשוטים, אבל אולי גם לשותים.