שבוע לפקיעת המנדט להרכבת ממשלה: סיעות הכנסת מקיימות היום (שני) ישיבות סיעה ברקע ההסלמה הביטחונית בדרום ובמזרח ירושלים ולנוכח המשבר הפוליטי. את הישיבה הראשונה קיימה מפלגת תקווה חדשה בראשות חבר הכנסת גדעון סער, כשאחריה ישיבות ימינה בראשות ח"כ נפתלי בנט, יש עתיד שבראשה עומד ח"כ יאיר לפיד, העבודה בראשות ח"כ מרב מיכאלי, מרצ בראשות ח"כ הורוביץ והציונות הדתית שבראשה עומד ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

תקווה חדשה

בפתח ישיבת סיעתו התייחס יו"ר תקווה חדשה גדעון סער להסלמה הביטחונית בדרום: "לילה שלישי של ירי לדרום. שוב תושבי שדרות ועוטף עזה לא ישנים בשקט. חובתה של הממשלה לפעול בתקיפות, ולהשיב את ההרתעה ואת השקט. אלה ימים מכריעים במערכת הפוליטית. אמרתי מספר פעמים – גם בשבוע שעבר - כי יש שתי אפשרויות בראייתנו: הקמת ממשלה לאומית בראשות אחר. הקמת ממשלת אחדות שבבסיסה הסדרים שיבטיחו את יכולתנו להגן על ערכינו והשקפת עולמנו. מהי המציאות שאנו רוצים לשנות?".
 
לאחר מכן התייחס לדיון שהתקיים אתמול בבית המשפט העליון בעניין מינוי שר המשפטים: "בבית המשפט העליון התקיים אתמול דיון בלתי נתפס. מזה מספר שבועות אין בישראל שר משפטים. לומר שזה לא תקין – תהיה לשון המעטה. כתוצאה מכך נדרשו שינויים בהרכב הקבינט הביטחוני. או אז החליטה הממשלה, במשאל טלפוני, כי שרים בקבינט הביטחוני יתחלפו מדי שבועיים. בלתי נתפסים ומגוחכים ככל שהיו הדברים – זאת היום המציאות, שאנו רוצים לשנות. כך שלא דברים מהעבר מכוונים את צעדינו – אלא מבט לעתיד".

גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

על המשבר הפוליטי אמר: "יש קשיים בהקמת ממשלת אחדות", והוסיף כי "הזמן הולך ומתקצר וגם היום איני יכול לומר האם תקום כזאת. אבל חשוב למצות את הניסיון הזה. לא בכל מחיר. לא בכל תנאי. יש לנו מחויבות לאזרחי ישראל – לעשות את המירב כדי למנוע בחירות חמישיות״.

ימינה

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, פתח את ישיבת הסיעה בהתייחסות לאי היציבות הפוליטית והמאמצים להקמת ממשלה: "חברים יקרים, הזמן אוזל. נשאר עוד שבוע להקמת הממשלה ולמניעת הידרדרות לכאוס מתמשך. אני קורא לחבריי מכל הצדדים לא להתבצר, אלא להתפשר. זה הזמן של כולנו לגלות אחריות. יש שתי אפשרויות. בעדיפות ראשונה, ממשלת ימין. חשוב לי שכולם יידעו - ימינה תצטרף לכל ממשלת ימין שיקים נתניהו, או בהובלתו או בהובלת כל איש ימין אחר בעל יכולת להנהיג את הממשלה, מתוך הליכוד או מבחוץ. בעדיפות שנייה, ממשלת אחדות לאומית. כפי שהבטחתי, התחלנו לנהל משא ומתן להקמת ממשלת אחדות, שכולם יוזמנו אליה".

נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא הוסיף: "לא נחרים אף אחד. צריך לומר ביושר - הפערים לא קטנים. ישנם פערים הן ברמת המהות, למשל בתחומי המשפט וההתיישבות, והן ברמת האחריות. אחדות היא אף פעם לא דבר קל, כי באמת מדובר בתפיסות שונות. זה דורש הרבה מתינות, הרבה איפוק מכל הצדדים. אנחנו עומדים על כך שהממשלה תשקף את רצון העם ואת הרכב הכנסת. איני יכול להבטיח שהמאמצים ישאו פרי, אני רואה רצון טוב אבל אני מבטיח לכל אזרח שצופה בנו, שנהפוך כל אבן כדי למנוע בחירות חמישיות בשבוע שנותר. מניסיוני, דווקא ברגעים שנראים הכי מורכבים וקשים, השמש לפתע זורחת".

יש עתיד

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "מדינת ישראל צריכה ממשלה במשרה מלאה. אלו מפלגות מאוד שונות, אבל על הבסיס כולנו מסכימים. כולנו מאמינים שצריך להלחם בשחיתות. מאמינים בשלטון הגון, מתפקד, שישקיע בדברים שבאמת חשובים: בכיתות של הילדים שלנו, בבתי חולים, בכלכלה הישראלית".

"זה הבדל בינינו לבין נתניהו", אמר לפיד והוסיף: "נתניהו רוצה בחירות חמישיות ואנחנו רוצים להקים ממשלה. הוא רוצה לייצר עוד מריבות וסכסוכים, כי מזה הוא חי. אנחנו מנסים לייצר פה ממשלה שתאחד, תרגיע, תנקה את המערכת, תלך לעבוד".  

עוד אמר לפיד: "אני שומע את ההטרלות של נתניהו בימים האחרונים. זו בדיוק הסיבה שהוא צריך כבר ללכת. כי הוא הפך להיות אדם שכל המהות שלו זה לעשות תרגילים פוליטיים ולגרום לנו לריב. אסור שזה יקרה. אם הוא יצליח לגרור אותנו לבחירות חמישיות זה יהיה אסון למדינת ישראל. עוד חודשים על גבי חודשים של אלימות, של הרס כלכלי, של שנאת אחים".

יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)
יאיר לפיד (צילום: ללא קרדיט)

לסיום אמר, "אני קורא לכל השותפים, בואו ניקח אחריות ונעשה את זה. בימים הקרובים נצטרך לעשות החלטות קשות, אני מכיר בזה, אבל אם כולם יגלו מנהיגות ואחריות אפשר תוך שבוע לסגור הכל. אנחנו מצדנו נעשה הכל כדי לסגור ממשלה. כי זה מה שהמדינה צריכה. 
מדינת ישראל צריכה ממשלת אחדות מתפקדת. אנחנו חייבים את זה לאזרחי ישראל".

בשלב השאלות אמר לפיד: "לא קיבלתי מנתניהו הצעה להיות ראשון ברוטציה. על ההצעה שנתניהו נתן לגנץ אמר: "צריכים ממשלה אחרת. בלתי סביר בעליל שגנץ שנכווה זה עתה ייכנס שוב לממשלה עם נתניהו, אני מאד לא אבין אם זה יקרה".

מפלגת העבודה

לאחר מכן ערכה מפלגת העבודה ישיבת סיעה. מרב מיכאלי, יו"ר המפלגה, אמרה כי "הזירה שמסביבנו מתחממת ומבעבעת באופן מסוכן כמו שכבר הרבה זמן לא היה. מהומות אלימות בירושלים, בעקבותיהן רקטות מעזה לדרום, בעבוע בגדה המערבית, רקטה מסוריה לדימונה, המשך ההתעצמות המסיבית של איראן והיעדר הסכם שיעצור אותה, רמטכ"ל איראן מאיים על ישראל ונתניהו מעז לקרוא לעצמו 'הפרוטקטור אוף יזראל'. 

עוד אמרה מיכאלי: "אני קוראת לנפתלי בנט להפסיק לשחק לידיו של נתניהו, לשחרר את מדינת ישראל ממנו למען ביטחון ישראל. מפלגת העבודה חוזרת ואומרת בצורה חד משמעית, אנחנו מחויבות ומחויבים לעשות כל דבר כדי להחליף את שלטון נתניהו ולהקים ממשלת שינוי, ממשלה אחרת שתתחיל לשקם את מדינת ישראל. אנחנו סומכות וסומכים על יאיר לפיד בתור מי שאמור לייצג את כל הגוש שהוא ידאג לאינטרסים ולערכים של כל מצביעות ומצביעי גוש השינוי מהחלק הזה של המפה הפוליטית. אנחנו נותנות ונותנים לו את כל הקרדיט לעשות את העבודה הזאת על הצד הטוב ביותר".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

בסיכום הישיבה אמרה: "אני מזכירה שיש כל מיני אפשרויות להקמת ממשלת שינוי, יש עוד מפלגות שהיום נמצאות עם נתניהו ולא בטוח שיישארו איתו וכמובן בואו נזכור שיש 61 מנדטים מתקווה חדשה שמאלה שיכולים בכל רגע נתון להקים ממשלה אחרת לטובת מדינת ישראל. אנחנו מחויבות ומחויבים לדבר הזה וקוראות וקוראים לכולם להצטרף".

הציונות הדתית

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' התייחס בפתח דבריו בישיבת סיעתו להסלמה הביטחונית בירושלים: "גל של מעשי בריונות והתעללות אנטישמית ולאומית לא רק מכאיבה אלא גם מבזה ומשפילה, אלימות שמכוונת בפגיעה של סמלי לאום ושלטון. אני מציע לכולנו להקשיב למה שאומרים הפורעים שמדברים על המניע והשאיפות הלאומיות. לא לספר לעצמנו סיפורים, יש עם שמנהל נגדנו מלחמה, לא קיפוח או מדרגות, אלא מאבק לאומי שאנחנו מנהלים למעלה מ-100 שנה על זכות קיומנו בארצנו".

"משטרת ישראל עושה כמיטב יכולתה ברמה הטקטית", אמר סמוטריץ' והוסיף:"אני  מחזק את השוטרים אבל התוצאה רחוקה מלהיות משביעת רצון. החסר מערכתי, יש התעלמות ושליחה של השוטרים לנהל את האירועים. הגיע הזמן לאזור אומץ ולקרוא לילד בשמו - המאבק על המדינה היהודית לא תם. יש מי שמנסה להפחיד ולהרתיע ולגרש חלילה את עם ישראל מ'השטח הערבי' כפי שהם מכנים אותו בלוד לדוגמה. השאלה הפשוטה היא - מי בעל הבית בערים מעורבות? היהודים? מיהו בעל הבית בירושלים?", שאל.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד אמר סמוטריץ', כי "יש מי שעדיין חושבים שאפשר להסתמך עליהם לשותפים בממשלה ולהפוך את ישראל לבת ערובה, תסירו את האיוולת האלה מסדר היום. צריך ממשלת ימין יציבה שיש לה את האומץ והיכולת ללכת בדרך הזו ולנצח. לא עושים את זה עם מפלגות שמזהות תהליכים, שהולכות עם האויב ותמיד מפנות את האצבע המאשימה".

לאחר מכן פנה לבנט ואמר: "אני מציע לך נפתלי, ידידי, רגע לפני שאתה חותם על הסכם שהופך את מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן לשרים בכירים בממשלתך - לראות את הטוויטר והפייסבוק שלהם ולשמוע את הראיונות שלהם בתקשורת בימים האחרונים. אם אתה עדיין רוצה להקים איתם ממשלה אתה כנראה הלכת לאיבוד באופן חסר תקנה. מקווה שלא כך הדבר. אדוני רה"מ בואו נגלה אחריות, בואו נתעלה לגודל הרגע ונקים ממשלת ימין חזקה".