שבוע לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה, וגורמים בליכוד אמרו אתמול ל"מעריב" כי לצד איחוד הסיעות לקראת הבחירות הבאות, "נשקלת האפשרות לשפר את ההצעה לנפתלי בנט" ולהציע ליו"ר ימינה רוטציה, כאשר הוא יכהן בשנה הראשונה כראש הממשלה, בעוד שבנימין נתניהו ייכנס לתפקיד זה אחריו.

במקביל, בסביבת ראש הממשלה ממשיכים לגלגל את הרעיון שלפיו נתניהו ימליץ למרכז הליכוד על מועמד המפלגה לראשות הממשלה, כאשר לפי הסכם הרוטציה המועמד יכהן ראשון ונתניהו יחליף אותו בתפקיד כעבור שנה. בין שמות הבכירים שעולים בהקשר זה: השרים ישראל כ"ץ ויולי אדלשטיין וח"כ ניר ברקת. עם זאת, בכירים בליכוד הדגישו כי על רקע הרעיון הזה אין מקום לדיבורים על "מינוי ראש ממשלה מטעם נתניהו ללא הצבעה במרכז התנועה. הליכוד היא תנועה דמוקרטית, כך שכל מועמד שנתניהו ירצה להמליץ עליו יצטרך לעבור הליך תקין של אישור על ידי חברי המרכז".

גורמים בליכוד מתרשמים כי בימים האחרונים נתניהו העלה הילוך במאמציו להגיע לפתרון שיאפשר לו להקים ממשלה עד יום שלישי הבא בחצות. "עושה רושם כי הוא מתחיל לקבל את העיקרון של ממשלת רוטציה ולהפנים שהוא לא יכהן ראשון בראשות הממשלה", הוסיפו הגורמים.
גם יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני שוחח עם נתניהו על נחיצות המאמץ להקמת ממשלת ימין ומניעת בחירות חמישיות או ממשלת שינוי. "אסור לתת לגוש מתנגדי נתניהו להקים ממשלה שתפגע קשות בסטטוס קוו במדינת ישראל", אומרים גורמים במפלגה החרדית. במקביל, בכירים ביהדות התורה משקיעים מאמץ בקידום פתרון נוסף, שפרטיו פורסמו אתמול ב"מעריב" - הקמת ממשלת רוטציה בין הליכוד לכחול לבן, כאשר לבני גנץ יוצע להיות ראש הממשלה הראשון ונתניהו יכהן אחריו.

בני גנץ בפגישה עם החרדים (צילום: ללא קרדיט)
בני גנץ בפגישה עם החרדים (צילום: ללא קרדיט)


אחרי שהרעיון הועבר לגנץ התקיימה אתמול פגישה בנושא בין גנץ ליעקב (יענקי) קנייבסקי, נכדו ונציגו של המנהיג הרוחני של הציבור החרדי־אשכנזי הרב חיים קנייבסקי. אחרי הפגישה נמסר מבית הרב קנייבסקי כי "בשיחה הועלו הנושאים החשובים לציבור החרדי ולעולם התורה, החששות הקיימות, חוק הגיוס וכדומה".

בתוך כך, בגוש השינוי עוסקים בנתק שנוצר בין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לבין בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער בימים האחרונים. הדיווחים על הנתק מעניקים אופטימיות בקרב אנשי נתניהו, שסבורים כי "עלו הסיכויים להגיע להבנות עם בנט ואולי גם עם סער". על פי גורמים בגוש השינוי, הבעיה שהובילה לנתק נסבה סביב חלוקת התיקים בממשלה המדוברת.

אנשים בקרבת לפיד סיפרו ל"מעריב" כי בנט וסער מגיעים למו"מ כאשר כל אחד מהם דורש ארבעה תיקים משמעותיים למפלגתו. מצד ימינה הדרישה היא תיקים בכירים לבנט עצמו, לאיילת שקד, למתן כהנא (שנוטה לדרוש את תיק הדתות) ולאביר קארה, בעוד תקווה חדשה דורשת תיקי שר לסער, יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל. נוסף לכך, יו"ר עיריית שדרות אלון דוידי, שכזכור ויתר לאחר הבחירות על תפקידו כח"כ מטעם ימינה, הודיע כי אם המפלגה תיכנס לממשלה הוא יכהן בה כשר.

בקרב המפלגות האחרות בגוש הדרישה לשמונה תיקים של ימינה ותקווה חדשה נראית מוגזמת. בחוגים המקורבים ללפיד אף מציינים כי הם רואים סימנים מצד בנט וסער להתעניינות בהצעות שמגיעות מכיוון ראש הממשלה ומפלגת הליכוד.

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


על רקע הקשיים במגעים בגוש השינוי, בנט וסער נשאו אתמול דברים בפתח ישיבות סיעותיהם. המסרים שעלו משתי ההצהרות היו דומים, וגרמו להשערות שלפיהן "בנט וסער מתואמים". בנט פתח את ישיבת סיעתו כשהכריז: "הזמן אוזל. נשאר עוד שבוע להקמת הממשלה ולמניעת הידרדרות לכאוס מתמשך. אני קורא לחבריי מכל הצדדים לא להתבצר, אלא להתפשר. זה הזמן של כולנו לגלות אחריות. כפי שהבטחתי, התחלנו לנהל משא ומתן להקמת ממשלת אחדות, שכולם יוזמנו אליה".

בנט הוסיף: "לא נחרים אף אחד. צריך לומר ביושר - הפערים לא קטנים. ישנם פערים הן ברמת המהות, למשל בתחומי המשפט וההתיישבות, והן ברמת האחריות. אחדות היא אף פעם לא דבר קל, כי באמת מדובר בתפיסות שונות. זה דורש הרבה מתינות, הרבה איפוק מכל הצדדים. מניסיוני, דווקא ברגעים שנראים הכי מורכבים וקשים השמש לפתע זורחת".

סער אמר בפתח ישיבת סיעתו: "הזמן הולך ומתקצר, וגם היום איני יכול לומר אם תקום ממשלת שינוי. אבל חשוב למצות את הניסיון הזה. לא בכל מחיר, לא בכל תנאי. יש לנו מחויבות לאזרחי ישראל – לעשות את המרב כדי למנוע בחירות חמישיות״. כאשר נשאל סער על ידי התקשורת אם יאפשר הקמת ממשלה כשנתניהו יכהן שני ברוטציה, הוא העדיף שלא להתייחס אליה. בעקבות כך בליכוד מעריכים כי סער לא שולל את הרעיון וכי ניתן יהיה לנסות לקדם אותו מולו.