שליח חב"ד בדלהי, שניאור קופצ'ק, שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על התחלואה הקשה בקורונה במדינה ועל המחסור החמור בחמצן לחולים, במיטות אשפוז ובאפשרויות קבורה: "גם אנשים ממעמד הביניים לא מצליחים לאשפז את בני משפחתם, הם מתים בבתים בלי חמצן".

"את המחסור בחמצן שהתקשורת מתארת אני מכיר באופן אישי", סיפר קופצ'ק. "אמא של ידיד מקומי טוב שלי חלתה, הוא השיג בלון חמצן, החמצן נגמר באמצע הלילה ולצערנו היא מתה לו בידיים בבית. אתמול אשתי מקבלת טלפון מידידה מקומית שביקשה עזרה, 'איפה לאשפז את אחי אני בארה"ב', אנשים ממעמד ביניים והם לא מוצאים איפה לאשפז את בן משפחתם".

"אשתי ישבה כמה שעות על הטלפון וניסתה למצוא מיטת טיפול נמרץ, שפשוט אין. בית חולים אחרי בית חולים היא מצלצלת מבקשת, אמרו לה 'אין לך מה לפנות אלינו יש רשימה של 500 איש בהמתנה'. כשהודו הייתה במצב יותר טוב היא סייעה לפקיסטן וכרגע היא מחזירה לה, יש סיוע הדדי בין מדינות אויבות". 

שניאור: "אני מכיר אנשים שנשארו בבית במקום להתאשפז בבית חולים, הבחור הזה שסיפרתי עליו, לבסוף הוא כן הצליח למצוא מקום להתאשפז באמצע הלילה ואני מקווה שזה יעזור לו, אחרי יממה שחיפשנו עבורו מקום לטיפול נמרץ. אבל את הצילומים האלה אני לא רואה בעצמי, לא הלכתי לאף בית חולים לראות את הסיטואציה". 

קופצ'ק סיפר על הבעיה הקשה שמעוררות הגופות הרבות של חולי הקורונה שמתו: "אין פה בתי עלמין, רק למוסלמים ונוצרים. רוב ההודים שורפים את הגופות שלהם", הסביר. "כשרואים תמונות צריך לקחת אותן בפרופורציה הנכונה, אבל גם על זה שמעתי מהחבר שאיבד את אמא שלו על התמודדות לא פשוטה, עד שהוא הצליח לקבל את השירות הזה".

הוא הוסיף: "צריך לשים לב שהזינוק בהודו היה מאוד קיצוני, תוך חודש וחצי הכפיל את עצמו פי עשר - מ-20 אלף ל-350 אלף נדבקים ביום. המתים של היום זה מהתקופה של פחות ממאתיים אלף נדבקים אז צריך לחשוב גם על זה". 

כשנשאל אם ההתפרצות קשורה לווריאנט ההודי ענה: "אני מניח שכן, ההתפרצות היא מאוד רצינית. במשך כל השנת קורונה הזו בקושי הכרנו ישראלים שנדבקו, הם שומרים על עצמם ונשארו בבתים. יהודים מאוד נזהרו דווקא בשבועיים האלה, אנחנו בקשר עם יהודים שגרים בדלהי ועשרות מהקהילה היהודית שחלו. אתמול הייתה טיסה והשליחים מגואה ניסו ולא הצליחו לעלות עליה, יש טיסות ישירות פעם בשבוע ואנחנו מקווים שבשבוע הבא נוכל לטוס לארץ". 

על מבצע החיסונים בהודו סיפר: "יש פה מבצע חיסונים אדיר מאוד גדול, נותנים קרוב לשלושה מיליון חיסונים ביום אבל בגודל האוכלוסייה אז זה באמת לוקח זמן להגיע לכולם. אתם אומרים רק שלושה אחוזים מחוסנים, אבל מדובר על מיליוני אנשים שקיבלו את המנה הראשונה. אם הרגיעה הייתה ממשיכה, המצב של הודו היה טוב מאוד".

"ההתפרצות הנוכחית, יש כאלה שתולים אותה בפסטיבלים גדולים שהתקיימו, היא זאת שהרסה את מבצע החיסונים. אדם מעל גיל 45 יכול ללכת להתחסן. אשתי ואני החלמנו לפני חצי שנה, היה לנו בסדר, חלינו והרגשנו את זה, בלי סימפטומים שבוע, שבועיים ויצאנו מזה", הוסיף קופצ'ק.

גם דיפו שארמה, תושב העיירה מנאלי, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב וסיפר על המצב באזורו: "במנאלי בינתיים הכול בסדר, שאנטי שאנטי אין תיירים בכלל ואין ישראלים בכלל. יש כמה מקרים של קורונה, לא רבים, האנשים נשארו בבתים, בשישי ושבת יש סגר".

הוא הוסיף וסיפר: "אם אתם תיירים מדלהי אתם לא יכולים להיכנס לעיר. בתי החולים פה עדיין לא עמוסים, אנשים נשארים בבית, לא פותחים את החנויות. המושל שלנו עשה סגר בסופי שבוע, ושערי הכניסה לעיר סגורים. אם מישהו רוצה לבוא הוא צריך להראות בגבול בדיקת קורונה שלילית".