בעבר, כדי שאב יוכל להגיש תביעה להפחתת מזונות ילדים, שנקבעו בהסכם גירושין או בפסק דין, הוא היה צריך להוכיח שינוי נסיבות מהותי ושלא היה צפוי, אשר אירע מאז שניתן פסק הדין הקודם למזונות.

שינוי מהותי כזה, נחשב, בין היתר, במקרים כגון ירידה משמעותית בהכנסות האב והרעה במצבו הכלכלי, הרחבת זמני השהות עם הילדים, עלייה משמעותית בהכנסות האם ועוד.

אם בית המשפט שוכנע כי אכן קיים שינוי מהותי בנסיבות, שלא היה צפוי, הוא הפחית את גובה המזונות.  הפחתת המזונות הייתה תלויה בשופט שדן בתיק ונעה בין 25%-50% מגובה המזונות הפסוק.

יש לכם שאלה בנושא מזונות ילדים? לחץ/י כאן

בחינת זמני השהות שמתקיימים עם הילדים בפועל
ביום 19.7.17, ניתנה הלכה חדשה, על ידי בית המשפט העליון במסגרת בע"מ 919/15, אשר עיקרה היה, כי במקרה של זמני שהות שווים והכנסות דומות של ההורים, ביחס לקטינים בגילאי 6-15 שנים, לא ייפסקו מזונות ילדים. בפועל, בתי המשפט יישמו את ההלכה החדשה, גם במקרים שלא נקבעה משמורת משותפת, בחנו את זמני השהות המתקיימים בפועל והחילו את ההלכה החדשה אף במקרים שלא הייתה משמורת משותפת וזמני שהות שווים אלא ערכו תחשיב בהתאם ליחס ההכנסות של ההורים ויחס זמני השהות וחילקו את צרכי הילדים בהתאם.

פסק הדין המנחה לתיקי הפחתת מזונות, היה פסק הדין של בית המשפט המחוזי, בעמ"ש 62263-10-17, מיום 17.9.18, שניתן על ידי כבוד השופט וייצמן ואשר קבע, כי באשר לתיקים סגורים, ההלכה החדשה של בע"מ 919/15 תחול אם יוכח שינוי נסיבות עובדתי כלשהו, בנוסף לשינוי הדין שנקבע בהלכת בע"מ 919/15. פסק הדין קבע כי השינוי יכול להיות שינוי קל  וכי יש לבחון אותו בעין הרבה פחות קפדנית. 

עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל (צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים)
עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל (צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים)

חישוב סכום מזונות הילדים לפי יחס ההכנסות של ההורים וזמני השהות שלהם עם הילד
פסק הדין הזה ואחרים שבאו בעקבותיו השרישו את הפסיקה, לפיה במקרה שהאב הוכיח שינוי כלשהו בנסיבות, נפתח הפתח להחיל על התיק את ההלכה שנקבעה בבע"מ 919/15 והמזונות החדשים חושבו בהתאם ליחס ההכנסות של שני ההורים וזמני השהות אצל שני ההורים. הפסיקה הזו עשתה צדק לאותם אבות, שבעבר חתמו על הסכמי מזונות גבוהים ולא פרופורציונאליים, שהיו נהוגים אז ואשר הביאו אבות רבים למצב של עוני ממש.

אולם, עד שכאמור הושגה התקדמות והושג צדק משמעותי בכל הנושא של הפחתת מזונות שנקבעו בעבר, ניתן ביום 20.1.21 פסק דין חדש של בית המשפט העליון, במסגרת בע"מ 7670/18, בעקבות ערעור על אותו פסק דין שניתן במסגרת עמ"ש 62263-10-17, אשר הפך את הפסיקה הצודקת והחזיר את המצב אחורה, למצב ששרר בעבר וקבע כי על אב המבקש להפחית מזונות שנקבעו בעבר, להוכיח שינוי נסיבות מהותי וגם אם הוכיח כזה, ההפחתה תחול רק לגבי הרכיב אשר השתנה ולא על כלל המזונות.

כך לדוגמא, אב אשר הגיש תביעה להפחתת מזונות עקב נישואי האם בשנית (עובדה המפחיתה את רכיב המדור של הקטין), כשזמני השהות שווים וההכנסות שוות, הרי שטרם בע"מ 7670/18, התוצאה הייתה שהמזונות היו מתבטלים ואילו כעת, יופחת רק חלק המדור שפחת.

האם תוגש בקשה לדיון נוסף בבע"מ 7670/18? נמתין ונראה..

משרד עורכי הדין גרטל - גרבר עוסק בהפחתת מזונות ילדים, תביעות מזונות, הסכמי גירושין, הסמכי ממון ועוד. עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל מוסמכים כנוטריונים ומנהלים את פורום תביעת מזונות באתר עורכי הדין LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.