"השבועיים הקרובים יהיו גיהינום", כך הזהיר היום (שלישי) רופא בכיר בבית חולים בניו דלהי, כאשר הודו ממשיכה להתמודד עם עלייה בתחלואה בהתפרצות הגל השני של מגפת הקורונה, והמאמץ הבינלאומי לסייע למדינה צובר תאוצה.

רשויות הבריאות בהודו דיווחו כי מספר המקרים החדשים ביממה האחרונה עמד על 323,144 נשאים, ירידה קלה לעומת היממה הקודמת, והיום השישי ברציפות עם יותר מ-300 אלף נדבקים. ההערכות הן כי התחלואה תמשיך לעלות ותגיע לשיא בעוד כשבועיים עם יותר מ-400 אלף מקרים יומיים. בנוסף, דווח על 2,771 מתים נוספים, כאשר ביממה הקרובה צפוי להיחצות רף 200 אלף הקורבנות.

עם זאת, ההערכות הן כי מספרי החולים והמתים גבוהים יותר מהנתונים הרשמיים. תחקיר של ערוץ NDTV העלה היום כי לפחות 1,150 מתים לא נוספו לרשימות בשבוע האחרון בדלהי וגם מומחים התריעו כי שריפה גוברת של גופות, קצב נמוך של בדיקות, תשתיות לקויות וטעויות אנוש הובילו לדיווחים נמוכים יותר מהתמונה האמיתית.

שריפת גופות בהודו (צילום: REUTERS/Adnan Abidi)
שריפת גופות בהודו (צילום: REUTERS/Adnan Abidi)


"נתוני התמותה ככל הנראה הם בהערכת חסר נמוכה באופן משמעותי ומה שאנחנו רואים בשטח אלה יותר מתים מהדיווח הרשמי", אמר רמנאן לקסמינריאן, מנהל המרכז לדינמיקת מחלות, כלכלה ומדיניות בדלהי.
 
בעוד הגופות ממשיכות להיערם, העומסים בבתי החולים לא פוסקים והמיטות בחדרי המיון נתפסות בקצב מהיר. משפחות של חולי קורונה מחפשות ברשתות החברתיות ובקבוצות הווטסאפ כל פיסת מידע על מיטה פנויה או על מכלי חמצן זמינים בתקווה לסייע ליקיריהם להמשיך ולשרוד.

מחפשים חמצן בשוק השחור
"המצב קריטי כעת. המגפה הזו היא החמורה ביותר שראינו עד כה", אמר ד"ר שאארנג סצ'דב מבית החולים אאקש בדלהי לרשת סקאי. "השבועיים הקרובים יהיו גיהינום עבורנו". הוא מספר כי הוא ועמיתיו כבר תשושים נפשית ופיזית ואינם יכולים להגיע לכל המטופלים.
 
גם מצוקת החמצן והתרופות מקשה על הצוותים הרפואיים. לפי מנהל בית החולים, ד"ר אאשיש שאודרי, מחיר חמצן בשוק השחור עלה מ-22 רופיות לק"ג ל-50 רופיות, בעוד שהמחיר של זריקות רמדיסיביר זינק מ-4,000 רופיות ליותר מ-40 אלף. "אני קונה חמצן במחיר של זהב כעת", אמר בכעס.

קורונה בהודו (צילום: רויטרס)
קורונה בהודו (צילום: רויטרס)

 
הבוקר הגיעה לדלהי רכבת "אקספרס חמצן" ראשונה עם 70 טון של חמצן שיועברו לבתי החולים בעיר, אולם עדיין לא ברור אם ומתי יגיע משלוח נוסף. הממשלה המקומית בדלהי הודיעה כי היא תייבא 18 מכלי חמצן מתאילנד וכי הם אמורים להגיע החל ממחר.
 
גם הסיוע הבינלאומי מתחיל להגיע להודו. משלוח ראשון מבריטניה נחת היום בדלהי עם מכשירי הנשמה וציוד לייצור לחמצן וגם מדינות נוספות ברחבי העולם נערכות להעביר ציוד חיוני, כאשר ארגון הבריאות העולמי הודיע שישלח 4,000 מחוללי חמצן. אולם בדלהי הודו כי עדיין מדובר ב"טיפה קטנה באוקיינוס".