פעם נוספת, ממשלת ישראל לא הצליחה למנות היום (שלישי) שר משפטים קבוע, לאחר ששרי הליכוד התנגדו למינויו של שר הביטחון בני גנץ, הפילו את ההצעה והצביעו על מינויו של אופיר אקוניס לתפקיד, למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שטען כי ההצבעה אינה חוקית. האירועים הסוערים גררו גל של תגובות מכל רחבי הקשת הפוליטית, כאשר חברי הכנסת מיהרו לרשתות החברתיות על מנת להגיב.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בהמשך לסערה: "בהתאם להחלטת בג״ץ כינסתי היום את ישיבת הממשלה כדי לדון בבחירת שר משפטים. לפני הישיבה סיכמתי עם בני גנץ שנבקש 48 שעות כדי לנסות ולהגיע למועמד מוסכם. בני חזר בו במהלך הישיבה. אחרי שהוא חזר בו עדיין ניסיתי להגיע לפשרה, כשזו לא הושגה הבאנו את הדברים להצבעה - מועמד אחד אושר ומועמד אחד לא אושר".

הוא הוסיף כי "גם אחרי זה פניתי לבית המשפט שמתכנס עכשיו ואמרתי מבלי לגרוע מעמדתנו, שהבחירה הייתה כדת וכדין ושהמועמד שלנו זכה ברוב גדול. אני עדיין מבקש עוד 48 שעות כדי לנסות ולהגיע להסכמות בין הצדדים על מועמד מוסכם. אני מקווה מאוד שבג״ץ יענה לבקשתי".

יו"ר כחול לבן מסר הצהרה לתקשורת בה אמר כי: "בישיבת הממשלה שנערכה היום ניסה ראש הממשלה לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק. ניסה ונכשל. הניסיון שלו להעלות הצבעה באופן מניפולטיבי ובלתי חוקי, להשתיק את היועץ המשפטי לממשלה, ולשבור את עיקרון הפריטטיות שנקבע בחוק יסוד שהוא הצביע עליו- הוא ניסיון לרמוס את שלטון החוק ולחתור תחת יסודות הדמוקרטיה בישראל. כל זאת בחסות ניהול ישיבת הממשלה".

"מיד עם סיום ישיבת הממשלה פניתי לשופטי בג"ץ וביקשתי מהם לעצור את הפגיעה של ראש הממשלה באזרחים ובמנהל התקין. להודיע על מינוי שלי לשר משפטים בכדי שממשלת ישראל תוכל לתפקד כנדרש בכל תחומי העשייה. את התנהלותו הכוחנית והבלתי חוקית של ראש הממשלה יש לעצור עכשיו", כך אמר בהצהרתו.

לסיכום, הבהיר: "אמרנו שיש מזימת אפריל והיום קיבלנו את ההמחשה שלה. הבטחנו שנמנע אותה, וכך אנו פועלים. אני קורא לכל חברי הכנסת שדואגים למדינת ישראל להצטרף למאמץ להקמת ממשלת שינוי. זהו צו השעה. אני קורא גם לחברי הכנסת שמתלבטים- נתניהו מפר את ההסכם פעם אחר פעם- כך הוא ינהג גם בהסכמים אחרים. אין לו מילה והשיקול האישי גובר על כל שיקול אחר. 
זהו צו השעה, להתגבר על כל המחלוקות".

התגובות החלוקות

יו"ר האופוזיציה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לאירועים כי "כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם. אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".

יו"ר ימינה נפתלי בנט הגיב גם כן ורשם: "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. אין לנו מדינה אחרת.  אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית.  מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".

גדעון סער, יו"ר מפלגת תקווה חדשה פנה גם הוא לרשת החברתית וכתב כי "הסאגה סביב (אי) מינוי שר המשפטים שהגיעה לשיאה עכשיו בישיבת הממשלה ההזויה היא עדות נוספת לצורך החיוני בהחלפת השלטון".

מפלגת כחול לבן פרסמה לאחר ההצבעה כי " נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה- וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית- ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא היתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש- ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל- ואנחנו לא נאפשר להם.  כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול".

שר הביטחון גנץ הגיב: "‏הזהרנו ממזימת אפריל - מנענו את מזימת אפריל.  ‏אמשיך לשמור על הדמוקרטיה".

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן מסרה: "כל מי שהליכוד ורוהמ מציע לו רוטציה - שיראה היטב את ההתנהלות בדיון היום בממשלה, ויחשוב לעצמו איך תיראה הממשלה ומה יהיו שווים הסיכומים איתו, בהצלחה".

מן העבר השני, סגן שר הבריאות יואב קיש הגיב לאירועים ומסר: "‏אולי שבג"ץ ימנה שר משפטים ובאותה הזדמנות ימנה גם ראש ממשלה ויחסוך ממדינת ישראל ואזרחיה את ההרגשה שאנחנו בדמוקרטיה ושיש חשיבות לבחירות".

ח''כ אלי אבידר ממפלגת ישראל ביתנו צייץ גם הוא ורשם: ״ד״ר אביחי מנדלבליט, מה עוד בשם כל אלוהי ההיגיון צריך לקרות כדי שתוציא את האדם הזה שנקרא בנימין נתניהו לנבצרות? יש לנו פה עסק עם עובר-על-החוק סדרתי. האיש לא כשיר!״.

עוד במהלך הישיבה הטעונה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב לאירועים ואמר כי "אני חושב שמה שקרה זה לא חוקי. לא התאפשר לי לומר את הדברי אלא אחרי קיום ההצבעה שבעיני היא לא חוקית. לא קיימתם את החלטת הממשלה שלכם. ההצבעה הייתה לא חוקית. גם אחרי שקיימתם הצבעה לא חוקית, גם התוצאה היא שהיא לא עברה בגלל עקרון הפריטטיות".

שר החקלאות אלון שוסטר: "ראש הממשלה, הנאשם באישומים חמורים, פועל בניגוד עניינים מזעזע. היועמ''ש קבע זאת בזמן אמת, וברגעים אלה ממש פעל נתניהו באופן בלתי חוקי בסוגיה מהותית לניגוד ענייניו. ראוי שידעו זאת כל מי שאוהבים את המדינה, ושוקלים לחבור פוליטית אל האיש. אשרינו שיש שופטים בירושלים."

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת מיקי זוהר מסר: "אנו עדים להתנהלות כוחנית של מנדבליט בתאום מלא עם גנץ וכחול לבן, מדהים שהם אפילו לא מנסים להסתיר את זה. הם איבדו כל רסן תוך התעלמות מרצון העם.אני מציע לכל אבירי השלטון להפסיק לאיים עלינו עם בג״ץ, מדינת ישראל היא דמוקרטיה שמתנהלת בהתאם לרצון הרוב ולא על פי גחמותיו של היועמ״ש".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ הגיב גם כן: "בצלאל סמוטריץ': ‏אדוני היועמ"ש, אביחי,  אל תדאג. קצת סבלנות.  אוטוטו נפתלי ואיילת מקימים את 'ממשלת השינוי'. ואתה תחזור להיות ראש הממשלה האמיתי".

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, צייצה לאחר האירועים: "שבנט וסער יספרו לנו עוד קצת כמה אכפת להם ממשרד המשפטים, כשהם הופכים כל אבן כדי להשאיר את שלטונו של האיש שעושה בדיחה מחרידה מהתיק החשוב הזה. למי שאכפת ממדינת ישראל אסור לנהל מו"מ עם נתניהו. הוא חייב ללכת ואנחנו חייבות וחייבים להקים ממשלה שתתקן את הכאוס שהוא יצר".

עמר בר לב, גם הוא ממפלגת העבודה צייץ: "ראש ממשלה בניגוד עניינים חמור ממשיך לחשוב שהוא יכול לצפצף על החוק. ‏בניגוד לעמדת היועמ"ש, בניגוד להסכם קואליציוני ובניגוד לשכל הישר הוא חושב שהוא - נאשם בשלושה תיקים פליליים - יכול להחליט על זהות שר המשפטים. ‏אם לא נחליף אותו, הנזק עלול להיות קבוע".

הדגלים השחורים: ״מזימת אפריל יוצאת לפועל- נתניהו מנסה לבצע הפיכה שלטונית. המבצר נופל ברגעים אלה- היועמ״ש והנשיאה חיות חייבים להוציא את נתניהו לנבצרות מהותית עוד היום. ממשלת הצלת הדמוקרטיה חייבת לקום במיידית".

שר הביטחון לשעבר, משה 'בוגי' יעלון מסר: "גם הדיון בממשלה על מינוי שר המשפטים, מזכיר לי את האמירה המיוחסת למוטי קירשנבאום ז״ל: 'הגענו לתחתית החבית, ועדיין שומעים דפיקות מלמטה...'. מנדלבליט, עדיין אינך רואה סיבה לנבצרות מהותית?".

ח"כ איתן גינזבורג צייץ: "‏מנדלבליט - נתניהו הוכיח שוב כי אינו כשיר למלא את תפקידו. הגיע הזמן להכריז על נבצרותו."