"אין משהו שאת רוצה ואת לא יכולה לו" - זהו משפט שמשמש נר לרגליי ובזכותו, בין היתר, מוניתי לשמש עוד בשנת 2003 כמפקדת הגדוד הראשונה בהכשרות הקצונה לצה"ל, עת שילבו נשים וגברים בקורס אחד. נכון לימים אלה, וזה שנתיים וחצי, אני מכהנת כראש עיריית כפר יונה, לאחר שניצחתי בבחירות ראש עירייה שמילא את התפקיד 41 שנים ברציפות.

המשפט לעיל מגלם בעיניי גם את מה שח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) הביאה לידי ביטוי עד כה במסגרת שירותה ארוך השנים בצה"ל; שירות שאופיין בשורה של תפקידים שהיא הייתה לאישה הראשונה לבצעם, בהם קצינת שלישות פיקודית, קצינת שלישות ראשית וראש אגף כוח אדם, בדרגת אלוף, ותוך כדי כך היותה חלק בלתי נפרד מהמטה הכללי.

מינויה של ברביבאי כעת ליו"ר ועדת חוץ וביטחון מבטא גם הוא את המסר במשפט לעיל, ויש בו כדי להבטיח שינוי בכל הנוגע לשילובן והצבתן של נשים בצומתי קבלת החלטות משמעותיים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.

כידוע, תפקיד יו"ר הוועדה מולא עד כה על ידי גברים בלבד. מינויה של ברביבאי, האישה הראשונה לעמוד בראש הוועדה, אומנם מגלם פתיחות ושוויון הזדמנויות, אך הוא גם ממחיש שאף שאופציה זו הייתה פתוחה ורלוונטית לשני המינים מההתחלה, היא לא מומשה עד כה. אולי משום שיש מי שעדיין חושב/ת, שתפקיד זה, כל שכן במדינה שלנו, ראוי לו שיובל על ידי גברים שיכולים לבצעו לכאורה טוב יותר.

לכן הבחירה להציב אישה בראש הוועדה היא מרגשת, משמחת ומהדהדת גאווה ושליחות. נוסף על כך, היא מבשרת אמירה לאומית בכל הנוגע לקידום מעמדן של נשים בחברה הישראלית, ויוצרת אפשרות להביט מעלה ולהאמין שאפילו השמיים הם לא גבול. היא אף מעניקה לנשים המבקשות לפרוץ את דרכן - את האומץ לעשות כן. בחירה זו גם תביא לידי ביטוי כישורי ניהול אחרים וייחודיים שעיקרם למידה מהירה, שיח, דיאלוג, התייעצות ושותפות, השארת האגו מחוץ לדלת, וכן קבלת סיוע מבעלי ידע ומבינים בתחום מתוך נקודת חוזק ועוצמה.

ברור לי שברביבאי, בניגוד לכל גבר שביצע עד כה את התפקיד, תעמוד למבחן ציבורי יומיומי הרבה בזכות היותה אישה ופורצת דרך. כדי שאנו כחברה השואפת לשוויון נוכל למנף מומנטום מופלא זה, נכון יהיה שנעניק למינוי הזדמנות, נגלה סבלנות וסובלנות, נכיל אותו ובעיקר נאמין בו ובה.  

מהיכרותי האישית עם ברביבאי ויכולותיה, היא האישה הנכונה למינוי. זו ההזדמנות לומר לה תודה על המודל, הדוגמה וההשראה, לאחל לה מכל הלב ים של הצלחה ולהבטיח שנעשה כל שיידרש כדי שכך יהיה. 

הכותבת היא ראש עיריית כפר יונה. שירתה 25 שנים בצה"ל בתפקידי פיקוד והדרכה והייתה למג"דית הראשונה בצה"ל.