במסגרת אספת המליאה ה-16 של הקונגרס היהודי העולמי שהתקיימה אתמול (שני), אירח הארגון את הליגה המוסלמית העולמית לחגיגה משותפת לכבוד הרמדאן. הוועידה התקיימה בהשתתפות מזכ"ל הליגה המוסלמית העולמית ד"ר מוחמד בן עבדול כרים אל-עיסא, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר ויותר ממאה מנהיגי קהילות יהודיות ומוסלמיות מרחבי העולם, שהפגינו מחויבות משותפת לשיתוף פעולה בין-דתי עולמי ולטיפוח יחסים טובים בין קהילות מוסלמיות ויהודיות.

לאודר פתח את דבריו בציטוט מתוך ספר תהילים: "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד".  בהמשך הוא דיבר על המשמעות של בניית יחסים בין-דתיים. "למרבה הצער", אמר, "לא תמיד קל לקיים יחסים בין קהילות. למעשה, כולנו יודעים שהייתה מחלוקת בין אמונות שונות לאורך ההיסטוריה. אך כאשר אנו עושים מאמצים להתכנס, לעבוד יחד ולהכיר בהבדלים באמונותינו, אנו מתחילים בתהליך הבונה אמון בקרב אנשים. שום דבר מכל זה לא יכול להיות מובן מאליו. אנחנו חייבים לעבוד כל הזמן בזה". 

לאודר הביע תקווה להמשך המאמצים המשותפים לצד הליגה המוסלמית העולמית, על מנת "לשפר את הדו-קיום בעולמנו" ולהגביר את הדיאלוג. "המערכה נגד גזענות, אנטישמיות, איסלמופוביה והתקפות אנטי-נוצריות, תהיה יעילה לאין שיעור אם היא מאוחדת. נוצרים צריכים להוביל את ההגנה על יהודים ומוסלמים. על המוסלמים להוביל את ההגנה על נוצרים ויהודים. היהודים צריכים להוביל את ההגנה על מוסלמים ונוצרים. וכולנו חייבים לעמוד יחד נגד גזענות".

"ההיסטוריה מראה לנו שיהודים ומוסלמים יכולים לחיות יחד כאחים ולהשיג דברים גדולים יחד. ההיסטוריה גם מראה לנו שאנחנו יכולים ללכת בדרך שלילית. אנו מחזיקים את הבחירה בידינו. ואנחנו כאן, היום, משדרים מסר רב עוצמה ומאוחד לכל העולם, שאנו בוחרים בדרך האחווה, בדרך השלום ובדרך לעולם טוב יותר לכולנו, ובעיקר בעולם טוב יותר לילדינו", המשיך. 

בעוד לאודר הדגיש את חשיבות הדיאלוג ושיתוף פעולה בין הדתות, ציין אל-עיסא כי יש להשתמש בדת ככלי לקידום שלום ואחדות ולא כפילוג: "אנו יודעים כי הדת שימשה תמיד כתירוץ לסכסוך, או שדתות שימשו לקידום מטרות פוליטיות. זה מנוגד למהותה של הדת, מכיוון שדת מקדמת שלום".

אל-עיסא הוסיף כי "פגישה ידידותית זו מהווה הזדמנות לקדם את הערכים המשותפים שלנו, את הערכים האנושיים שלנו". הוא אמר: "עלינו לחיות יחד ולבנות דיאלוג יעיל - לא רק דיאלוג חולף או דיאלוג שנועד לרצות אחד את השני, אלא דיאלוג פורה, שבו שוררת אהבה וכבוד".

את המסר של הדיאלוג הבין-דתי שיתפו גם נציגים נוספים של הקונגרס היהודי העולמי במהלך האירוע. בסיום, עסקה צאלה ספרא בצורך במנהיגות טובה ששמה לה למטרה לחזק את השותפות המוסלמית-יהודית. "עם התמריצים הנכונים, הפוליטיקה הופכת לדרך שלום", אמרה ספרא, שנולדה בלבנון ונשאה חלק מנאומה בערבית. "זה עניין של מנהיגות", הוסיפה. "כל זה מסתכם במוסדות ובאנשים שמוכנים לקבל את ההחלטות הנכונות".