בכירים לשעבר במערכת המשפט התראיינו היום (רביעי) בגלי צה"ל והגיבו לסערת הדיון שצפוי להתקיים בשעות הצהריים בבג"ץ, בנושא מינוי שר משפטים קבוע. פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן אמר כי "בג"ץ מתרחק מזה כמו מאש, אבל הוא לא יוכל לשבת מנגד אם יראה שמסכנים חיי אדם. אם השופטים יחייבו את הממשלה למנות שר משפטים יקומו ויצעקו ש'לא נותנים לממשלה למשול'. זה אבסורד".

"כבר תקופה אין פרקליט מדינה קבוע, לא ממנים שגרירים, אין תקציב. זה שבירת כללי יסוד של המדינה - דבר מאוד בעייתי", הוסיף, "לא מכיר שום מדינה שבה הממשלה הולכת ומשתתקת. לא בכדי בג"ץ הוציא צו ביניים - זו התנהלות שלא מתקבלת על הדעת".

שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
שי ניצן (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

שופט ביהמ"ש העליון בדימוס, יעקב טירקל, לשעבר יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, אמר כי "בג"ץ יכול לומר שפעולה מסוימת היא חוקית או לא, אבל הוא לא יכול למנות אדם לתפקיד מסוים כי אינו יכול להיכנס לעניין האישי". 

שר המשפטים לשעבר, דן מרידור, הוסיף כי "כבר ב-2007, כשהנשיא קצב היה קרוב להעמדה לדין, דרשו ממנו להתפטר והוא לא הסכים. הפתרון היה שהוא ייצא לנבצרות על פי החלטת ועדת הכנסת, כלומר יש תקדים לנבצרות ערכית". הוא הדגיש: "כפי שאמר היועמ"ש - ביודעין ובמתכוון הקבוצה הזאת שנקראת ממשלה עוברת על החוק, באותו רגע זו קבוצה ללא שום לגיטימיות. חצינו עוד קו אל עבר התהום והמשבר החוקתי, הסכנה הגדולה היא שלצערנו אנחנו מתחילים להתרגל".

נתניהו על מינוי שר המשפטים, קרדיט לשכת ראש הממשלה

השופט בדימוס, אמנון סטרשנוב, העריך בראיון כי "בג"ץ יורה לממשלה למנות שר משפטים בהתאם להסכם הקואליציוני, ולא רק לקיים דיון". לדבריו, אי ציות לבג"ץ עלול להפוך למשבר חוקתי קשה מאוד. "הגיע העת להכריז על נבצרות ראש הממשלה. רה"מ פוגע בכל מוסדות השלטון, הוא נמצא בניגוד אינטרסים מוחלט. מישהו אמר היום שאנחנו קרובים לאנרכיה - לא בטוח שאנחנו לא כבר שם", סיכם.