שר החוץ האיראני, מוחמד ג'אווד זריף, נשמע בקלטת שהודלפה ופורסמה השבוע כשהוא אומר שגיסות משמרות המהפכה מכתיבים את מדיניותה של המדינה, כשהם מתעלמים והופכים החלטות ממשלתיות רבות. פרופ' עוזי רבי שוחח הבוקר (רביעי) בעניין עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM.

"אותה הקלטה שהניו יורק טיימס מפרסם, יש בה שני אייטמים חשובים. הראשון זה ג'ון קרי, שגריר לענייני אקלים בממשל ביידן, היה שר החוץ של ממשל אובמה, וכמו שאנחנו מבינים מההקלטה שמדברת בעד עצמה, טוען שם זריף, שר החוץ האירני היום, שאחד הדברים שהוא קיבל מידידו ג'ון קרי, ואנחנו יודעים שהם ידידים מהרבה מאוד התרחשויות אחרות, קיבל התראות על התקפות ישראליות בסוריה ומידע או אינפורמציה על דברים מהסוג הזה. כמובן שקרי עשה את הדברים האלה כדי להשיג מטרות שהוא חשב שחשובות באותו הזמן, בין היתר לייצר משהו שבולם דברים שישראל רוצה לעשות, כי הוא חשב שמה שישראל עושה עובד נגד המטרה.

"אני חושב שהדברים הללו, אני לא נפלתי מהכיסא אם אפשר להתבטא במונחים האלה, כי ג'ון קרי בצורה כזו או אחרת בהרבה מאוד מקומות הצליח להבהיר שיש לו אג'נדה, ולא גילה בקיאות ברזי המזרח התיכון כמו הרבה מאוד אמריקנים מאותו ממשל. לכן נעשו טעויות פטאליות בהרבה מאוד מובנים. הדבר השני שזריף הביא לידיעתנו ואני זוכר שדיברנו עליו לפני 10 שנים בערך. 'אל תסתכלו בעצם על הקנקן אלא במה שיש בו'. מי שעוקב אחר מה שאומר שר החוץ האיראני ואפילו הנשיא האיראני, למעשה מקשיב לאלה שהם לא בהכרח או בהכרח לא מקבלים את ההכרעות הקרדינליות. כלומר, זה בעצם סיפור על איך הסייפא וספרא באיראן, אותה קומבינציה של האייתולות ומשמרות המהפכה שחטפו את המדינה לצרכיהם מתערבים באופן בוטה גם בדיפלומטיה הבסיסית של המדינה, כך שעל פיהם יישק דבר מא' ועד ת'. לכן מי שרוצה להכיר את איראן, קודם כל שלא יקשיב לה במונחים של המוזיקה המערבית, מה אמר הנשיא ומה אמר שר החוץ", אמר פרופ' רבי.

"אני לא חושב שזה ישפיע באופן דרמטי, האמריקנים חייבים להשיג הסכם ויהי מה משום שהמזרח התיכון לדעתם בסדר עדיפויות נמוך היום, יש את סין, חצי האי הקוריאני ובעיות מבית, התיק הזה נותר פתוח והאמריקנים רואים צורך לסגור אותו. האירנים מנצלם את זה למשא ומתן קשוח כדי להסכים הסרה של הסנקציות", הוסיף.

"בוא נאמר את הדברים האלה ללא כחל ושרק. כל ממשלה שלא תהיה פה תצטרך לשבת היטב על המדוכה. הפעולות נגד איראן תהיינה חייבות להימשך מהסיבה הפשוטה - מי שלא ייתן לאיראן סיבה לחשוב פעמיים לפני שהיא מתכוונת להתעלל בשחקן אחר, ואנחנו רואים את ההתעללות בתימן, בלבנון בעיראק, עלול להביא את איראן למקום בו היא עלולה להתפנות לישראל גם במונחים אופרטיביים. אני חושב שיש קונצנזוס בישראל שחזרה ל-2015 כפי שהיה זה דבר שהוא מקח טעות חריף מאוד. אני לא חושב שיש מי שטוען שצריך להחזיר את הדברים ל-2015. עם האמריקנים חייבים לדבר", סיים פרופ' רבי את דבריו.